گوگل از مدل هوش مصنوعی جدید خود با نام Gemini رونمایی کرد

گوگل به‌طور رسمی از عرضه سیستم هوش مصنوعی جدید خود با نام جمینی (Gemini) خبر داد. به گفته ساندار پیچای؛ مدیرعامل گوگل (فردی که از آخرین دستاورد کمپانی در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کرد)، در حال حاضر Gemini 1.0 قدرتمندترین و جامع‌ترین مدل هوش مصنوعی غول جستجوگر به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه فناوری مذکور در ابتدا به‌صورت چندوجهی ایجاد شده است؛ خاطرنشان کرد که Gemini قادر به خلاصه‌سازی، درک و ترکیب انواع مختلف اطلاعات نظیر متن، کد، صوت، تصاویر و ویدیوها خواهد بود.

به گفته سازندگان، Gemini AI از طریق خواندن، فیلترینگ و درک کردن قادر به استخراج اطلاعات از صدها هزار سند است. این موضوع به دستیابی بشر به پیشرفت‌های واقعی در حوزه‌های مختلف فناوری‌های دیجیتال از علم گرفته تا امور مالی کمک می‌کند. جمینی برای تشخیص و درک متون، تصاویر، صداها و موارد دیگر به‌صورت همزمان آموزش دیده است؛ بنابراین تفاوت‌های ظریف اطلاعات را به نحو بهتری درک نموده و حتی می‌تواند به سوالات پیچیده نیز پاسخ دهد.

همچنین مدل جدید هوش مصنوعی قادر به درک و تولید کد در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نظیر پایتون، جاوا، ++C و Go است.

توانایی عملکرد موثر روی انواع مختلف تجهیزات از مراکز پردازش داده گرفته تا دستگاه‌های موبایلی، ویژگی خاص Gemini محسوب می‌شود. مدل Gemini 1.0 در چندین نسخه مختلف با اسامی Gemini Ultra (بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نسخه برای حل مسائل پیچیده)، Gemini Pro (نسخه میان‌رده برای طیف گسترده‌ای از وظایف) و Gemini Nano (ورژن مخصوص دستگاه‌های موبایل) پیاده‌سازی شده است.

در خصوص استفاده از Gemini در محصولات گوگل بایستی خاطرنشان کرد که در گذشته ربات چت هوش مصنوعی Bard به منظور استدلال، برنامه‌ریزی‌، درک و حل مسائل پیچیده‌تر از نسخه پیشرفته Gemini Pro استفاده کرده است. این نسخه بزرگ‌ترین به‌روزرسانی Bard از زمان عرضه آن محسوب می‌شود.

این نسخه جدید به زبان انگلیسی در بیش از 170 کشور جهان قابل دسترس خواهد بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این ورژن در آینده از زبان‌های متنوع‌تری پشتیبانی نموده و در مناطق جغرافیایی گسترده‌تری ارائه خواهد شد.

بعلاوه Gemini Nano در گوشی هوشمند گوگل پیکسل 8 پرو پیاده‌سازی خواهد شد. در واقع این مدل نخستین دستگاه‌ موبایلی با قابلیت پشتیبانی از فناوری مذکور به‌شمار خواهد رفت. به گفته توسعه‌دهندگان، قابلیت پشتیبانی از Gemini طی ماه‌های آینده در بخش‌های جستجو، تبلیغات، مرورگر کروم و سایر سرویس‌های گوگل ظاهر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH