هواوی از ورژن خالص سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام HarmonyOS Next رونمایی می‌کند

کمپانی هواوی در روز 18 ژانویه (28 دی ماه) میزبان یک رویداد بزرگ در کشور چین بوده و طی آن از نسل جدید سیستم‌عامل HarmonyOS رونمایی خواهد کرد.

این سیستم‌عامل HarmonyOS Next نامگذاری شده و استقلال کامل از اندروید، ویژگی اصلی آن به‌شمار می‌رود. در این نسخه از سیستم‌عامل حتی از یک خط کد اندروید نیز استفاده نخواهد شد.

نسخه کنونی سیستم‌عامل هواوی موسوم به HarmonyOS 4 همانند ورژن‌های پیش از خود بر پایه پروژه متن باز اندروید (AOSP) بنا شده است. به‌عنوان مثال سیستم‌عامل HarmonyOS 4 در گوشی هواوی میت 60 پرو تحت عنوان اندروید 12 تعریف شده است. اما این سناریو در خصوص HarmonyOS Next صادق نخواهد بود.

این سیستم‌عامل روی هسته Harmony (Hongmeng) تولید شده و صرفا با برنامه‌های مخصوص نوشته شده برای آن سازگاری خواهد داشت. بنابراین چنان‌چه کاربران بخواهند یک فایل APK را روی دستگاهی با سیستم‌عامل HarmonyOS Next اجرا نمایند؛ با پیام سیستم مبنی بر عدم امکان اجرای برنامه مواجه خواهند شد.

محصول جدید هواوی در کشور چین با استقبال زیادی از سوی برنامه‌نویسانی مواجه شده که برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل HarmonyOS را نوشته و با معماری آن آشنا هستند. چنان‌چه پیش‌تر یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌توانست خود را به تولید یک برنامه برای اندروید و HarmonyOS محدود نماید؛ اکنون این‌کار غیرممکن خواهد بود.

تقریبا 400 شرکت نرم‌افزاری در چین که در زمینه ساخت برنامه‌های ناوبری، سفر، اپلیکیشن‌های مالی، بازی‌ها و سایر برنامه‌ها فعالیت دارند؛ توسعه نرم‌افزارهای مخصوص HarmonyOS Next را آغاز کرده‌اند.

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی TechInsights، سیستم‌عامل HarmonyOS طی سال 2024 به دومین پلتفرم بزرگ موبایلی در چین پس از اندروید تبدیل خواهد شد. این موضوع بدان معناست که HarmonyOS به لحاظ سهم بازار بایستی از iOS پیشی بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH