تمامی خودروهای بازار اروپا به‌زودی به جعبه سیاه تجهیز خواهند شد

ضبط‌کننده‌های پرواز که تحت عنوان جعبه سیاه شناخته می‌شوند؛ از دهه 1960 در هواپیماها مورد استفاده قرار گرفتند. این دستگاه‌ها در واقع دارای رنگ‌آمیزی نارنجی روشن هستند تا یافتن آنها تا حد زیادی تسهیل شود. در اواخر سال جاری میلادی، اضافه نمودن جعبه سیاه به تمامی خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا الزامی خواهد شد.

از ماه جولای 2024 تمامی خودروهای جدید ثبت‌نام شده در اتحادیه اروپا بایستی به ابزار ضبط‌کننده داده‌های وقایع (Event Data Recorder) به‌عنوان یک ویژگی استاندارد تجهیز شوند. این الزام برای خودروهای سواری کلاس M1 اعمال می‌شود. این خودروها علاوه بر راننده می‌توانند تا 8 صندلی مخصوص حمل مسافر را در خود جای دهند.

بعلاوه خودروهای تجاری طبقه‌بندی شده در کلاس N1 از جمله مدل‌های پیکاپ و وانت‌هایی با وزن حداکثر 3500 کیلوگرم نیز به‌عنوان خودروهای معادل به جعبه سیاه مجهز خواهند شد. این دستگاه‌ها بایستی برای درک دقیق وقایع روی داده در یک تصادف به مقامات نظارتی کمک کنند. این دستگاه برخی پارامترهای خاص را برای مدت زمانی کوتاه (5 ثانیه قبل از تصادف و 0.3 ثانیه پس از تصادف) ثبت می‌کند.

بر اساس اسناد ارائه شده توسط کمیسیون اروپا، EDR داده‌هایی شامل سرعت، ترمز، موقعیت و شیب خودرو در جاده و پاسخ سیستم‌های ایمنی داخلی را ثبت می‌کند. همچنین EDR کارکرد سیستم تماس اضطراری را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. ارائه قابلیت تماس الکترونیکی (eCall) طی ماه آوریل 2018 در اتحادیه اروپا الزامی شد. EDR بایستی اطلاعات را با سطح بالایی از دقت و اطمینان از یکپارچگی داده‌ها ذخیره‌سازی نماید.

این دستگاه‌ اطلاعات مربوط به مدل و ساخت خودرو و همچنین تجهیزات نصب شده روی آن‌را ذخیره می‌کند. EDR در واحد کنترل کیسه هوا تعبیه شده و نمی‌توان آن‌را خاموش کرد.

اما این دستگاه با باز شدن کیسه هوا و پیش‌کشنده کمربند ایمنی به‌صورت خودکار فعال می‌شود. بعلاوه هنگامی‌که سقف فعال وسیله نقلیه باز شده یا زمانی‌که سرعت خودرو ظرف مدت 0.15 ثانیه بیش از 8 کیلومتر بر ساعت تغییر کند؛ فرآیند ضبط به‌طور خودکار آغاز خواهد شد.

داده‌ها تنها به‌عنوان شاخص کمکی در روند بازسازی حادثه در اختیار مراجع ذیصلاح قرار می‌گیرد. اطلاعات از طریق رابط OBD قابل استخراج هستند. اما چنان‌جه این پورت در جریان تصادف از بین برود؛ در این‌صورت اطلاعات بایستی به‌طور مستقیم از جعبه سیاه دریافت شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH