طول عمر باتری لپ تاپ؛ 6 نکته حیاتی که باید بدانید!

باتری یکی از قطعات مهم در هر سیستم دیجیتال است که عمر مفید مشخصی دارد. باتری در لپ تاپ، تلفن همراه، ایرپاد، ساعت هوشمند و هر چیز دیجیتال دیگری وجود دارد و با مرور زمان، کیفیت و عملکرد خوب خود را از دست می‌دهد. این موضوع کاملا طبیعی است. هر چه شما بیشتر از باتری استفاده ‌کنید، این وسیله مصرفی نیز کیفیتش را از دست می‌دهد. البته، در این شرایط، چند راهکار ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید و سلامت آن را تضمین کنید.

عمر مفید باتری لپ تاپ

تصویر 1- آلت: عمر مفید باتری لپ تاپ

به نظر شما، باتری لپ‌تاپ ایسوس یا هر برند دیگری، چقدر عمر مفید دارد یا تا چند سال می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که باتری لپ تاپ‌ها، تنها 2 الی 3 سال عملکرد خوب و عمر مفید دارد ولی این یک باور اشتباه است. شما با استفاده درست و رعایت برخی از نکات و ترفندهای ساده، می‌توانید عمر مفید باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید. با مراقبت‌های خاص و ساده؛ شارژدهی باتری، مانند روز اولش حفظ می شود‌  و هیچ آسیبی به سیستم لپ تاپ وارد نمی گردد.

سوال دیگری که وجود دارد، شارژدهی باتری لپ تاپ است. بسیاری از افراد می‌پرسند که باتری لپ تاپ به صورت معمول، چند ساعت شارژدهی دارد. این سوال خیلی کلی است و امکان پاسخ به آن وجود ندارد. چرا که باتری ها، عملکرد و قدرت متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یک نمونه باتری لپ تاپ اچ پی 9 سلولی تا 10 ساعت شارژدهی دارد ولی نمونه دیگری از باتری لپ‌ تاپ لنوو با تعداد 4 سلول تنها می‌تواند شارژ 5 ساعت را تامین کند.

5 نکته برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

همان‌طور که اشاره کردیم، چند ترفند و راهکار ساده برای افزایش عمر مفید باتری لپ ‌تاپ توشیبا یا دیگر برندها وجود دارد که بهتر است از همان زمان خرید، این موارد را رعایت کنید. در ادامه به این 5 راهکار می‌پردازیم.

1.       مراقب باتری لپ تاپ باشید!

یکی از راهکارهایی بسیار مهم برای استفاده صحیح از باتری، مراقبت از آن است. همیشه باید سلامت باتری را چک کنید و از عملکرد سالم آن مطمئن شوید. برخی از راهکارهای ساده برای چک کردن سلامت باتری لپ تاپ وجود دارد که به شما در این راه کمک می‌کند. به عنوان مثال، مدت زمان شارژ شدن و خالی کردن شارژ را زیر نظر داشته باشید. اگر این زمان‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده، حتما هر چه زودتر باتری لپ‌ تاپ سونی یا هر لپ تاپ دیگری را تعویض کنید. عدم تعویض باتری می‌تواند آسیب‌های شدیدتری به سیستم لپ تاپ وارد کند.

2.     اپلیکیشن‌های پر مصرف را ببندید!

برخی از اپلیکیشن‌ها با دلیل سنگین بودن و کارایی‌هایی نسبتا تخصصی، مصرف باتری بالایی دارند. بهتر است که اگر از این اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنید، حتما آنها را ببندید. باز گذاشتن این اپلیکیشن‌ها، تنها باعث مصرف باتری و ضعیف شدن آن می‌شود.

همچنین، برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارند که بلافاصله پس از بالا آمدن سیستم، اجرا می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها در تنظیمات ویندوز وجود دارند. با بررسی این موارد و غیرفعال کردن آنها، می‌توانید به عملکرد بهتر باتری لپ تاپ کمک کنید. از قسمت تنظیمات نیز عملکرد باتری را روی Battery Saver بگذارید. در این صورت، مدت زمان شارژدهی باتری بالاتر می‌رود و باتری به سرعت خالی نمی‌شود.

به طور کلی، در هنگام استفاده از نرم افزارهای سنگین باید دقت بالایی داشته باشید. اگر به آنها نیاز ندارید، حتما برنامه را ببندید. اگر هم به طور همزمان به چند برنامه سنگین نیاز دارید، خیلی سریع کار خود را انجام دهید و سپس، آنها را ببندید. چرا که باز ماندن چند برنامه سنگین یا استفاده طولانی مدت از برنامه‌ای سنگین، باعث خالی شدن باتری و به مرور زمان خراب شدن آن می‌شود.

3. رم را بررسی کنید!

تصویر 2- آلت: راهکارهایی برای مراقبت از باتری لپ تاپ

یکی از قطعاتی که ارتباط مستقیم با باتری لپ تاپ دارد، رم سیستم است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هر چه رم یک سیستم بالاتر باشد، لپ تاپ با سرعت بالاتری کار می‌کند و روند پردازش خیلی سریع‌تر انجام می‌شود. پس، برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود می‌توانید رم سیستم خود را ارتقا دهید. در این صورت، هم سرعت لپ تاپ بالا می‌رود و هم به افزایش عمر مفید باتری کمک می‌کنید.

4.     تب‌های اضافی را ببندید!

تب‌هایی که از آنها استفاده‌ای نمی‌کنید را ببندید. باز بودن تب‌های بلااستفاده باعث خالی شدن شارژ باتری می‌شود. همچنین، می‌توانید از مرورگرهایی استفاده کنید که باتری زیادی مصرف نمی‌کنند. به عنوان مثال، مرورگرهای پراستفاده مانند کروم و فایرفاکس، مرورگرهایی هستند که مصرف بالایی دارند. آنها را با مرورگرهایی مانند اج مایروسافت تعویض کنید تا به افزایش عمر مفید باتری شما کمک شود.

5.     از خالی شدن باتری لپ تاپ جلوگیری کنید!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث کم شدن عمر مفید باتری می‌شود، خالی شدن باتری به صورت مداوم است. اگر لپ تاپ شما شارژ کمی دارد، سریعا آن را به یک منبع برق بزنید و اجازه ندهید که شارژ آن به طور کامل خالی شده و خاموش شود. انجام این کار به صورت مداوم، باعث می‌شود که لپ تاپ شما دیگر شارژ نشده و عملکرد خوب باتری از بین برود. همچنین، زمانی که شارژ باتری تکمیل شد، آن را به سرعت از شارژر جدا کنید. و در نظر داشته باشید اگر شارژر به صورت دائم یا طولانی مدت به لپ تاپ متصل باشد، ممکن است شارژدهی باتری کم شده یا به طور کلی، کیفیت عملکرد آن از بین برود.

6.      از خنک کننده استفاده کنید!

گرما یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی باتری و ایجاد مشکل برای لپ تاپ است. هرچه لپ تاپ خود را خنک‌تر نگه ‌دارید، باتری لپ تاپ نیز سالم‌تر باقی می‌ماند. گرما، نه تنها عمر باتری را کاهش می‌دهد، بلکه روی عملکرد سیستم و باتری نیز تاثیر می‌گذارد. اگر لپ تاپ خود را تازه تهیه کرده‌اید یا باتری آن را تعویض کرده‌اید، حتما از کول پد استفاده کنید. لپ تاپ را روی کول پد بگذارید و اجازه دهید تا فرایند خنک کردن لپ تاپ انجام شود.

 عیب یابی باتری لپ تاپ برای عمر طولانی‌تر

اگر نسبت به سلامت باتری لپ تاپ خود مطمئن نیستید، می‌توانید با چند راهکار ساده، عیب یابی انجام دهید. به مدت چند روز، عملکرد باتری را زیر نظر بگیرید. زمان شارژدهی و مدت زمان آن برای شارژ شدن را یادداشت کنید و یک مقایسه ساده با عملکرد روزهای اولیه خرید لپ تاپ انجام دهید. در هنگام شارژ شدن، لپ تاپ را چک کنید و ببنید که قسمتی از بدنه آن داغ نشود. داغ شدن بدنه لپ تاپ نشان از خرابی باتری آن است. با همین چند روش ساده می‌توانید سلامت باتری لپ تاپ را چک کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH