تراشه Dimensity 9400 با پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی عرضه خواهد شد

کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه موسوم به مدیاتک در روز 30 ژانویه (9 بهمن ماه) به منظور آغاز ساخت یک ساختمان اداری جدید در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن پرسرعت Hsinchu مراسم ویژه‌ای را برگزار کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها این ساختمان 22 طبقه تا سال 2027 تقریبا 3 هزار کارمند را در خود جای خواهد داد. Cai Lixing؛ مدیرعامل مدیاتک در جریان این مراسم اعلام کرد که تراشه آینده کمپانی یعنی Dimensity 9400 (اگرچه صریحا به این نام اشاره نشده است) در سه ماهه چهارم سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل مدیاتک، تراشه جدید دارای قابلیت‌های بهبودیافته در زمینه هوش مصنوعی خواهد بود. بعلاوه هدف از عرضه این نیمه‌هادی، رقابت با سایر پردازنده‌های موبایلی رده بالا در بازار است. در این میان اگرچه کلیه جزئیات مربوط به عملکرد تراشه Dimensity 9400 فاش نشده است؛ اما پایگاه خبری China Times تا حدودی به ویژگی‌های این نیمه‌هادی اشاره کرده است.

اطلاعات لو رفته شامل جدولی است که به‌روزرسانی‌های بالقوه برای تراشه جدید را نشان می‌دهد. بر این اساس تراشه Dimensity 9400 با استفاده از فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد. جایگزینی فرآیند 4 نانومتری به‌کارگیری شده در تراشه Dimensity 9300 با نمونه پیشرفته‌تر 3 نانومتری احتمالا موجب بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی در تراشه Dimensity 9400 خواهد شد. ‌

بعلاوه اگرچه کوالکام به استفاده از هسته‌های پردازشی سفارشی خود موسوم به Oryon روی خواهد آورد؛ اما مدیاتک احتمالا کماکان به استفاده از هسته‌های پردازشی ARM پایبند بوده و از هسته اصلی کورتکس X5 استفاده خواهد کرد. بعلاوه تراشه Dimensity 9400 مجهز به سه هسته پردازشی کورتکس X4 و چهار هسته کورتکس A720 خواهد بود.

همچنین جزئیات لو رفته نشان می‌دهند که تراشه Dimensity 9400 با استفاده از یک مدل خاص با نام Llama 2 از شرکت متا قادر به پردازش 12 تا 15 توکن در هر ثانیه خواهد بود (این رقم بیانگر بیش‌ترین تعداد واحدهای پایه‌ای متن برای یک مدل زبانی بزرگ است). تراشه Dimensity 9400 به منظور ایجاد تصویر با استفاده از مدل Stable Diffusion 1.5 احتمالا سریع‌تر از تراشه Dimensity 9300 عمل نموده و این فرآیند به‌جای 3.5 ثانیه تنها 3 ثانیه زمان خواهد برد.

این پیشرفت‌ها موجب می‌شوند تا تراشه Dimensity 9400 و جانشین APU 790 در آن قادر به پردازش توکن‌ها با 20 تا 50 درصد سرعت بیش‌تر باشند. بعلاوه سرعت تولید تصویر نیز حداکثر 16.7 درصد افزایش خواهد یافت. این اطلاعات در واقع نخستین جزئیات لو رفته پیرامون تراشه Dimensity 9400 به‌شمار می‌روند؛ بنابراین در مقطع کنونی توصیه می‌شود تا نسبت به صحت و سقم آنها با دیده تردید نگاه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH