مایکروسافت پشتیبانی ویندوز 11 از اپلیکیشن‌های اندرویدی را متوقف می‌کند

شرکت مایکروسافت در اکتبر سال 2021 از زیرسیستم ویندوز برای اندروید (WSA) رونمایی کرد. این ویژگی امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی ویندوز را فراهم می‌کند. این مشخصه بر روی هر دو پردازنده x86-64 و ARM کار می‌کند؛ حتی اگر امروزه اکثر دستگاه‌های اندرویدی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM استفاده کنند.

با این‌حال پشتیبانی ویندوز از برنامه‌های اندرویدی در سال 2025 متوقف خواهد شد. غول نرم‌افزاری با به‌روزرسانی صفحه Microsoft Learn به این نکته اشاره نموده و ادعا کرده که قابلیت پشتیبانی WSA از روز 5 مارس 2025 (15 اسفند ماه 1403) متوقف خواهد شد. تا آن لحظه کاربران می‌توانند به نصب و اجرای برنامه‌های اندرویدی از اپ استور آمازون ادامه داده و حتی در صورت مواجهه با مشکل نیز از پشتیبانی لازم بهره‌مند شوند.

اما تا زمان توقف این قابلیت حدودا یک سال دیگر باقی مانده است. در این مدت یک تلاش اجتماعی فراگیر می‌تواند ویژگی مورد اشاره را بار دیگر احیاء نماید. در گذشته برخی توسعه‌دهندگان به نحوه نصب و اجرای گوگل پلی استور پی برده‌اند؛ حتی اگر از این قابلیت به‌طور رسمی پشتیبانی نشود.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا دستاورد توسعه‌دهندگان موجب نابودی WSA شده است؟ پلی استور یکی از بزرگ‌ترین حربه‌های گوگل برای اندروید به‌شمار می‌رود. این سیستم‌عامل اگرچه متن باز است؛ اما دستگاه‌های فاقد دسترسی به پلی استور عمدتا با استقبال چندانی از جانب کاربران مواجه نمی‌شوند.

در خصوص تغییرات Phone Link هیچ توضیحی ارائه نشده است. بنابراین کاربران همچنان می‌توانند از برنامه‌های اندرویدی روی دستگاه‌های ویندوزی خود استفاده کنند. برنامه‌ها روی گوشی کاربر اجرا شده و نمایش آنها به کامپیوتر شخصی منتقل می‌شود. با این‌حال تنها تعداد محدودی از گوشی‌های برخی برندهای خاص از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

زیرسیستم ویندوز برای اندروید

همچنین گوگل با عرضه سرویس Google Play Games زمینه اجرای نرم‌افزار‌های اندرویدی روی کامپیوترهای شخصی را فراهم نموده است. این سرویس همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد؛ با هدف اجرای بازی‌ها طراحی شده است؛ اما میان بازی‌ها و برنامه‌ها هیچ‌گونه تفاوت اساسی وجود ندارد (البته کسب درآمد از بازی‌ها بسیار آسان‌تر است).

از سوی دیگر برنامه‌های متفرقه‌ای وجود دارند که نرم‌افزار‌های اندرویدی را بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس اجرا می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH