کوالکام از تراشه موبایلی جدید خود با نام اسنپدراگون 8s نسل 3 رونمایی کرد

تراشه‌های کوالکام بر اساس شماره طبقه‌بندی می‌شوند؛ اما مدل‌های دیگری با پسوندهای پلاس و S نیز در سبد محصولات کمپانی قرار دارند. امروز این شرکت از تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 رونمایی کرد. این تراشه برخی ویژگی‌های برتر سری اسنپدراگون را در خود جای داده و در عین‌حال قیمت‌گذاری آن نسبت به مدل‌های پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 و اسنپدراگون 8 نسل 3 ارزان‌تر است.

اسنپدراگون 8s نسل 3 یک تراشه 4 نانومتری به‌شمار رفته و از یک هسته پرقدرت کورتکس X4 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، چهار هسته کارآمد با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته کم‌مصرف با فرکانس 2.0 گیگاهرتز تشکیل شده است. این نیمه‌هادی از حداکثر 24 گیگابایت رم LPDDR5X با بیشینه فرکانس 4200 مگاهرتز و حافظه UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. از جنبه امکانات ارتباطی نیز این تراشه از استاندارد USB 3.1 نسل 2 در بستر USB-C پشتیبانی می‌کند.

این تراشه صرفا ورژن مشتق شده از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 قلمداد نمی‌شود. سرعت فرکانس هسته کورتکس X4 در تراشه جدید کاهش یافته و وجود 4 هسته بزرگ و 3 هسته کوچک نشان‌دهنده معماری 1+4+3 هسته‌ای است؛ در حالی‌که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از پیکره‌بندی 1+5+2 هسته‌ای استفاده می‌کند.

قابلیت پشتیبانی از رم به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 نزدیک‌تر بوده و به‌جای مودم X75 نیز از مدل قدیمی‌تر اسنپدراگون X70 5G استفاده شده است. با این‌حال کوالکام اعلام کرده که تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 از استاندارد جدید وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کند. این موضوع بدان معناست که گوشی‌های مجهز به تراشه جدید می‌توانند از پهنای باند بالاتر و زمان تاخیر کمتر بهره‌مند شوند.

هوش مصنوعی مولد یکی از اولویت‌های مهم قلمداد می‌شود؛ زیرا اپلیکیشن‌های جدید به محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران دست یافته‌اند. تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 قادر به اجرای محبوب‌ترین مدل‌های زبانی از جمله Llama 2، Baichuan-7B و Gemini Nano است. عملکرد این تراشه به اندازه اسنپدراگون 8 نسل 3 سریع نیست؛ اما پشتیبانی از هوش مصنوعی بر روی دستگاه موچب تمایز این تراشه از اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌شود.

فارغ از مقوله هوش مصنوعی، هدف از ارائه تراشه جدید خلق تجربه دوربین پرچمدار و عملکرد برتر در زمینه گیمینگ است. این تراشه مجهز به یک ISP سه‌گانه 18 بیتی است که به منظور پردازش تصویر با واحد پردازش عصبی Hexagon همکاری می‌کند. این موضوع موجب فعال‌سازی ویژگی always-sensing camera شده و سرعت فرآیند فیس آنلاک و اسکن کد QR را افزایش می‌دهد.

همچنین مجموعه ISP و NPU قادر به ارتقاء کیفیت تصاویر در تاریکی و حتی بازسازی یک تصویر خواهند بود. این تراشه به لحاظ فنی می‌تواند از سه دوربین 36 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم برثانیه و زمان تاخیر صفر یا یک دوربین 108 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم برثانیه و زمان تاخیر صفر پشتیبانی نماید.

حداکثر رزولوشن تصاویر ثبت شده برابر با 200 مگاپیکسل بوده و از تصاویر HEVC و HEIC با عمق رنگ 10 بیتی و ویدیوهای 4K HDR با حداکثر سرعت 60 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های ضبط ویدیویی 8K و ضبط ویدیویی 4K با سرعت 120 فریم برثانیه نیز خبری نبوده و این ویژگی‌ها تنها در مدل‌های برتر سری 8 قابل دسترس خواهند بود.

تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 با شناسه SM8635 مجهز به پردازنده گرافیکی آدرنو با قابلیت پشتیبانی از فناوری ردیابی پرتوی در سطح سخت‌افزاری است. مشخصه Adreno Frame Motion Engine 2.0 بدون رشد چشمگیر میزان مصرف انرژی قادر به افزایش دو برابری فریم ریت خواهد بود. همچنین ویژگی Snapdragon Game Super Resolution نیز بدون هزینه اضافی، پیکسل‌های بیش‌تری را به تصاویر اضافه می‌کند.

این تراشه از نمایشگرهای +QHD با نرخ نوسازی 144 هرتزی یا پنل‌های 4K با نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین از قابلیت نرخ نوسازی متغیر در محدوده 1 تا 240 هرتز نیز پشتیبانی می‌شود. نهایتا از نمایشگرهای خارجی 8K با فرکانس 30 هرتز یا مدل‌های 1080p با نرخ نوسازی بالا (حداکثر 240 هرتز) نیز پشتیبانی خواهد شد.

تراشه جدید از قابلیت رمزگشایی ویدیوهای H.265 و AV1 با حداکثر رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتزی و پخش HDR (شامل +HDR10، دالبی ویژن و HLG) پشتیبانی می‌شود. چند تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند از جمله آنر، ریلمی، iQOO و شیائومی پیش‌تر از تصمیم خود برای عرضه محصولاتی با تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 خبر داده‌اند. این دستگاه‌ها احتمالا طی ماه‌های آینده معرفی و به بازار عرضه خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH