تصفیه آب با کیف!

تا به حال بکارگیری انرژی خورشیدی را در لامپ‌ها، گجت‌ها، باتری‌های شارژی و دیگر وسایل دیده‌ایم. اما استفاده از انرژی خورشیدی برای تصفیه آب را دیگر ندیده بودیم!

Ryan Lynch و Marcus Triest دو مخترع دستگاهی جالب امیدوارند که مردم جهان به خصوص افرادی که در مناطق محروم با عدم دسترسی به آب آشامیدنی زندگی می‌کنند، به آسانی و فقط با قدم زدن با یک کیف مخصوص که انرژی خورشیدی را جذب می‌کند بتوانند آب را تصفیه کنند.

این اختراع توسط متد سودیس (SODIS) عمل می‌کند. اما متد سودیس چیست؟ در این روش که یکی از راه‌های پاک‌سازی و تصفیه آب برشمرده می‌شود، با ریختن آب درون بطری‌های پلاستیکی شفاف و بی‌رنگ و قرار دادن آنها در برابر آفتاب، اشعه UV-A خورشید قریب به اتفاق اکثر باکتری‌ها و میکروب‌های درون آب را از بین می‌برد و در نهایت آبی سالم برای نوشیدن ارایه می‌کند. اما در این روش 6 ساعت طول می‌کشد تا تنها 3 لیتر آب تصفیه شود. ولی در این دستگاه که درون یک کیف روی دوش فرد حمل می‌شود، مخترعان آن ادعا دارند که می‌تواند 9.4 لیتر آب را طی مدت مشابه تصفیه کند. هنوز تاریخ دقیقی از اینکه این اختراع چه زمانی به تولید انبوه خواهد رسید گفته نشده ولی بدون شک این نوآوری ایده‌ای جالب برشمرده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH