آیا مایکروسافت تولید سرفیس را متوقف خواهد کرد؟!

';

شایعه‌ای منتشر شده است که دلالت بر کنسل کردن پروژه مایکروسافت سرفیس به دلیل فروش کم این تبلت‌ها دارد. به‌علاوه منبع بدون نام انتشار دهنده این شایعات اعلام داشته که مایکروسافت بابت فروش نسل اول و دوم سرفیس 1.7 میلیارد دلار ضرر متحمل شده است.

هنوز مایکروسافت درباره این خبر اظهار نظری نکرده است. در مقابل یکی از سخنگوهای کمپانی به یکی از پست‌های اخیر شرکت در بلاگ سرفیس اشاره کرده که در آن از تعهد مایکروسافت در قبال مشتریانی که روی سرفیس پرو 3 حساب باز کرده‌اند، می‌گوید.

در این پست برایان هال درباره تعهدهای حفظ امنیت و آپدیت نرم‌افزارهای سرفیس حرف‌هایی زده است. تحلیلگر ارشد Moor Insights & Strategy پاتریک مورهد، درباره احتمال کنسل کردن سرفیس چنین می‌گوید:

این شایعه نامحتمل به نظر می‌رسد، بیشتر هم به خاطر استقبال گرمی که از مایکروسافت سرفیس پرو 3 شده است. مایکروسافت اخیرا از پیروزی‌های تبلیغاتی که داشته است، زیاد صحبت کرده و همین احتمال کنسل شدن سرفیس آنهم در این زمان را نامحتمل می‌کند.

من چنین شایعاتی را زیاد جدی نمی‌گیرم، زیرا چنین حرف‌هایی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، یکی از این دلایل تغییر سازندگان تحت قرار داد توسط OEM  است که ممکن است باعث ایجاد این تفکر شود که ممکن است محصولی دیگر تولید نشود.

با این تفاصیل آیا هنوز چیزی باقی می‌ماند که از کنسل شدن سرفیس پشتیبانی کند؟

تنها چیزی که می‌تواند تاییدی بر درست بودن این داستان باشد، پیگیری وضعیت شرکت مایکروسافت زمان فروش سرفیس‌هایش است. سرفیس آرتی در واقع یک فاجعه بود و سرفیس 2 که سال 2013 آمد و پیشرفت‌هایی کرده بود، نتوانست به جایگاهی که باید، برسد.

اولین سرفیس پرو که 11 اینچی بود و ویندوز 8 را درونش داشت، فروش بهتری کسب کرد ولی نتوانست آن جور که باید و شاید مشتری جذب کند. سرفیس پرو 2 هم از نظر فروش موفق نبود. زمانی مایکروسافت تصمیم گرفت که تبلت کوچکی تحت عنوان سرفیس مینی بیرون دهد، ولی خیلی زود این پروژه را کنسل کرد.

آخرین تیری که مایکروسافت برای شلیک دارد، سرفیس پرو 3 است که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ با قابلیت‌های تبلت بودن باشد. سرفیس پرو 3 واقعا یک دستگاه خوب است که رزولوشنی برابر با 1440×2160 پیکسل داشته و با قیمت 1300 دلار به فروش می‌رود.

این شرکت برای تبلیغ سرفیس‌هایش هزینه زیادی کرده است، ولی ظاهرا برای سرفیس پرو 3 چنین نکرده و گفته می‌شود که نامحتمل است فروش این دستگاه  از مرز یک میلیون نسخه بگذرد.

مورهد می‌گوید تنها چیزی که می‌تواند این شایعه را به واقعیت نزدیک کند، تغییرات صورت گرفته در مایکروسافت نسبت به دو سال گذشته است.

این‌طور به نظر می‌رسد که ساتیا نادیا مفهوم “mobility” را در ساخت تبلت‌ها و تلفن‌های کوچک‌تر معنا کرده است. دیگر سازندگان مثل اچ‌پی، دل یا لنوو از رفتن مایکروسافت خوشحال خواهند شد، زیرا سرفیس پرو 3 می‌تواند رقیب سرسختی برای 2-in-1ها و نوت بوک‌های این کمپانی‌ها باشد.

اسکرول به بالا
TCH