بررسی مانیتور ال‌جی 29UM65: تماشا با اینچ اضافه!

lg-29UM65-6

 

اگر نگاهی به سیر تولیدی نمایشگرهای کامپیوتر تا به امروز بیندازیم، یک رویه کاملا مشخص در آن وجود دارد: افزایش اندازه!

در واقع زمانی که کامپیوتر شخصی تبدیل به یکی از وسایل خانگی شد، اکثر مانیتورها دارای سایزهای ۱۴ اینچی بودند. پس از آن پای نمونه‌های ۱۵ اینچی و سپس ۱۷ اینچی به خانه‌ها باز شد و با ورود مدل‌های ۱۹ اینچی، بسیاری انگشت تعجب به دهان گرفتند که چقدر این نمایشگرها بزرگ شده‌اند و دیگر به ابعاد بزرگ‌تر نیازی نیست! اما ظاهرا این افزایش ابعاد دست از سر کاربران بر نمی‌داشت و از طرفی یوزرها نیز به واسطه کارایی بهتر این مدل‌ها، از وجود آن‌ها استقبال می‌کردند. اما سایز بیشتر از ۲۳ اینچ، برای بسیاری از افراد چندان کاربردی به نظر نمی‌رسید، چرا که فلسفه وجودی مانیتور با تلویزیون متفاوت است و به دلیل فاصله کم چشم کاربر با سطح نمایشگر، ابعاد بیشتر لزوما به معنای استفاده بهینه‌تر نیست!

اما چندی است که برخی از شرکت‌های پیشرو در صنعت مانیتور، دست به ابتکار دیگری زدند و با تغییر ابعاد از ۱۶:۹ به ۲۱:۹ کاری کرده‌اند که سایز بزرگ‌تر، منجر به کارایی بیشتری شود. در واقع نمایشگر بسیار عریض باعث می‌شود تا کاربر بتواند در یک لحظه، دو و حتی سه تصویر را با کیفیت بالا مشاهده کند و همین امر خود بهانه‌ای برای ورود نمایشگرهایی با ابعاد ۲۵، ۲۷ و حتی ۲۹ اینچ و بیشتر شده است!

حال به این بهانه، ما به سراغ یکی از معروف‌ترین مدل‌های ۲۹ اینچی دنیا با نام LG 29UM65 آمده‌ایم تا ضمن بررسی آن، ببینیم که چنین نمایشگری تا چه حد برای یک کاربر نقش سوپرمن را بازی می‌کند! آیا این محصول ۲۹ اینچی و غول پیکر، شما را مجذوب ابهت و کیفیت خویش خواهد کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

lg-29UM65-21

 

طراحی

اگر تا پیش از این در خانه یا محل کار از محصولات ال‌جی استفاده کرده باشید، می‌توانید ردپای طراحی این کمپانی را در 29UM65 هم مشاهده کنید. قاب سراسر مشکی و البته ساده که تا حد امکان تلاش شده تا Bezzle باریکی داشته باشد، البته این باریک‌سازی بیشتر به صورت فیزیکی بوده و با روشن کردن نمایشگر، متوجه می‌شوید که تصویر با لبه‌های مانیتور دارای فاصله بیشتری است.

lg-29UM65-16

 

بیشترین میزان هم در لبه پایینی دیده می‌شود که لوگوی ال‌جی در میانه آن و در بالای یک LED بنفش رنگ قرار گرفته است.

lg-29UM65-22

 

پایه مانیتور به شکلی است که بدنه به آسانی بر روی آن سوار شده و استحکام مناسبی دارد. به خوبی می‌توان نمایشگر را به پایین یا بالا خم کرد اما گردش به سمت چپ و راست برای آن مقدور نیست (برخلاف تلویزیون‌های خانگی).

lg-29UM65-14

lg-29UM65-11

 

کلید تنظیمات

اگر به دنبال کلیدهای فیزیکی جهت تنظیمات مانیتور باشید، در بالا، چپ و راست 29UM65 هیچ چیزی نخواهید یافت و با کمی کنکاش، به یک دکمه مربعی شکل و برجسته برخورد خواهید کرد که تمام داشته‌های این مانیتور در تنظیمات است! شاید تعجب کنید که چگونه با یک دکمه، نمایشگری را بایستی کنترل کنید که حتی ریموت نیز ندارد!

lg-29UM65-3

 

پاسخ سوال ساده است: این یک کلید متحرک بوده که به تعداد اضلاعش (۴ تا) در جهات مختلف حرکت می‌کند و امکان دسترسی آسان به تمام گزینه‌های 29UM65 را فراهم می‌سازد. البته حضور تنها یک دکمه، کمی از سرعت عمل شما می‌کاهد اما در عوض، کنترل راحت‌تری بر منوها را فراهم می‌آورد.

البته دایره تنظیمات مانیتور خیلی گسترده نیستند و شامل شش بخش می‌شود.

در بخش نخست، گزینه‌ای به نام Easy Control وجود دارد که برای دسترسی سریع به بخش‌های مهمی چون صدا و نور ایجاد شده است.

گزینه دوم Function‌ است که بر روی حالت مصرف و مود نمایشی مانیتور نظارت می‌کند.

حالت سوم با نام PBP نام‌گذاری شده که قابلیت تقسیم تصویر به دو قسمت جهت اتصال دو وسیله مختلف (به طور مثال گوشی و لپ‌تاپ) و مشاهده هر کدام در یک بخش را بر عهده دارد.

قسمت چهارم، تنظیمات مربوط به اسکرین همچون زمان واکنش و یا میزانی سیاهی را تنظیم می‌کند.

پنجمین بخش نیز به تنظیمات جزئی‌تر دستگاه همچون ورودی صدا یا زبان منو می‌پردازد و البته خبری از فارسی در لیست زبان نیست!

آخرین گزینه نیز ریست کردن است و تمام تنظیمات را به همان حالت نخست باز می‌گرداند (قابل توجه خرابکاران!).

lg-29UM65-8

 

Joorchin-2

ورودی‌ها

برای یک مانیتور، ورودی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که خوشبختانه در این قسمت، ال‌جی خساست به خرج نداده و از چند پورت مختلف استفاده کرده است.

در این بخش علاوه بر ورودی HDMI 1.4 از Display Port 1.2 نیز استفاده شده است و برای کامپیوتر‌های کمی قدیمی‌تر، DVI در نظر گرفته شده اما خبری از پورت VGA نیست (برای دارندگان کامپیوترهای ذغالی!). همچنین خروجی‌های مربوط به هدفون و اسپیکر نیز در این بخش دیده می‌شود که البته بهتر بود تا پورتی چون خروجی صدای هدفون، در محلی که دسترسی بهتری دارد قرار می‌گرفت اما از آنجایی‌که معمولا کسی از نمایشگر به عنوان پلیر موسیقی استفاده نمی‌کند، پس ایراد زیادی هم نمی‌شود به آن گرفت!

lg-29UM65-13

 

البته این مانیتور دارای اسپکیرهای داخلی نیز است که صدای تولیدی از آن در حد متوسط (رو به پایین) قرار دارد و بهتر است برای شنیدن یک صدای بلند و دلپذیر، از اسپیکرهای خارجی بهره بگیرید. همچنین برای اتصال به برق، بایستی از یک آداپتور خارجی استفاده کنید.

lg-29UM65-4

 

اسکرین

تمام چیزی که شما با آن طرف هستید، یک نمایشگر بزرگ 29 اینچی است که از وضوح تصویری بیشتر از فول اچ‌دی بهره می‌گیرد! 2560 در 1080 پیکسل سبب می‌شود تا شما تصاویری شفاف و بدون نقص را ببینید. ال‌جی در 29UM65 از فناوری IPS نیز استفاده کرده تا در نگاه به نمایشگر از زوایا، کیفیت تصاویر دچار تغییر نشود.  این نمایشگر LED دارای کنتراست و روشنایی بسیار خوبی است و به دلیل صفحه نسبتا مات، بازتاب نوری پایینی داشته و به همین دلیل در محیط‌های پور نور نیز به خوبی کار می‌کند.

lg-29UM65-20

 

وضوح تصویر 29UM65 به نوعی بین فول اچ‌دی (1920×1080 پیکسل) و QHD (وضوح 2560×1440پیکسل) می‌ایستد و اگر شما رزولوشن بالاتر را دوست دارید، می‌توانید به سراغ نمایشگری همچون 34UM65 بروید که از وضوح خارق‌العاده 3440×1440 پیکسل بهره می‌گیرد اما بایستی به این نکته هم توجه داشته باشید که قدرت زیادی از کامپیوتر شما صرف به نمایش در آوردن تصاویر بر روی چنین نمایشگری می‌شود، پس همیشه تعداد پیکسل بالاتر به معنای کارایی مناسب‌تر نخواهد بود.

lg-29UM65-7

lg-29UM65-10

 

فضای بیشتر

به دلیل عریض بودن نمایشگر (نسبت 21:9) فضای بسیار زیادی جهت انجام کارهای خود دارید. می‌توانید تصویر را به چهار قسمت مختلف تقسیم کرده و هم زمان با کیفیتی مناسب، از مانیتور کردن بخش‌های گوناگون لذت ببرید.

lg-29UM65-19

 

حتی فایل‌هایی چون اسناد Word را به راحتی و در سه ستون در کنار یکدیگر بچینید، تایپ و ترجمه کنید بدون آنکه نیاز به سوییچ کردن میان صفحات مختلف داشته باشید.

lg-29UM65-18

 

در وب‌گردی، هنوز اکثر سایت‌ها از چنین ابعاد عجیبی پشتیبانی نمی‌کنند و به همین خاطر در بسیاری از موارد، دارای فضای اضافی در سمت چپ و راست صفحه خود خواهید بود که حاصل چندانی برای شما نخواهد داشت، پس اگر خیلی اهل وب‌گردی هستید، شاید بهتر باشد از دو مرورگر به طور هم‌زمان بهره بگیرید تا لذت 29UM65 را با تمام وجود حس کنید!

فیلم و بازی

از آنجایی‌که اکثر فیلم‌های امروزی با نسبت 21:9 ضبط می‌شوند، سایز مفید نمایشگر شما در تماشای این نوع از تصاویر به حد اعلای خود می‌رسد! در واقع شما هنگامی‌که مشغول تماشای یک فیلم با نسبت 21:9 در نمایشگر با ابعاد استاندارد 16:9 هستید، در حدود ۲۰ درصد از فضای مفید نمایشگر از بین می‌رود اما در 29UM65 شما هیچ مکان تهی از تصویر نخواهید داشت و سایز نمایشگر 29 اینچی همانند یک مدل 34 اینچی عمل می‌کند!

lg-29UM65-2

 

این قابلیت حتی در برخی از بازی‌ها که شما احتیاج به میدان دید وسیع‌تری دارید، عملکرد بهتری خواهد داشت. به طور مثال در بازی فوتبال، سطح بیشتری از زمین را دیده و به طور حتم کنترل بهتری بر روی بازیکنان خود دارید.

lg-29UM65-1

 

از دیگر قابلیت‌های دوست داشتنی این نمایشگر که به واسطه ابعاد مناسب آن پدید آمده است، برای استفاده‌های مالتی مدیا همچون ادیت فیلم و تصویر است. جایی که فضای عریض‌تر سبب سرعت بیشتر کار ادیتور شده و احاطه وی بر روی محتوایی که کار می‌کند به نسبت افزایش خواهد یافت.

lg-29UM65-17

 

برای چه کسانی مناسب است؟

پس با این حساب بایستی نمایشگر 29UM65 را یک پیشنهاد ایده‌آل برای کسانی دانست که علاقه زیادی به وب‌گردی به صورت هم‌زمان با چند مرورگر یا مقایسه صفحات وب با همدیگر دارند.

برای کسانی که دوست دارند اسناد آفیس را به صورت چند صفحه‌ای مطالعه کرده یا مقایسه کنند.

برای گرافیست‌ها و کسانی که به کیفیت طبیعی رنگ و زاویه دید نمایشگر اهمیت می‌دهند.

برای کسانی که عاشق دیدن فیلم و کلیپ به صورت فول اسکرین هستند.

برای کسانی که به بازی کردن در محیطی با زاویه دید وسیع‌تر نیاز دارند.

برای کسانی که ادیتور حرفه‌ای عکس و فیلم هستند.

lg-29UM65-9

 

برای چه کسانی مناسب نیست؟

برای کسانی که میز کاری آن‌ها خیلی کوچک است!

برای کسانی که پول کافی (یا اضافی!) برای خریدن یک نمایشگر ۲ میلیون تومانی را ندارند!

lg-29UM65-15

 

بخریم یا نخریم؟!

واقعیت این است که اگر قصد خرید مانیتور را دارید و از طرفی پول کافی برای تهیه کردن آن به راحتی در جیب‌تان پیدا می‌شود، لحظه‌ای در خرید 29UM65 درنگ نکنید! هم اینک محصول ال‌جی با گارانتی اصلی مادیران در بازار موجود است. این نمایشگر فوق عریض با آنکه ابعادی به نسبت عجیب دارد، اما لذت استفاده و فضای مفیدی که برای کار شما فراهم می‌آورد، به قدری ارزشمند است که فکر می‌کنید دنیا را برایتان چند اینچ بزرگ‌تر کرده است!

lg-29UM65-5

12 در مورد “بررسی مانیتور ال‌جی 29UM65: تماشا با اینچ اضافه!”

  1. دوستان در مورد مشکل رزولیشین 1080*2560
    من با کابل دی وی آی DVI امتحان کردم رزولیشین 2560 اضافه میشه ولی یه مشکل داره اونهم اینکه مثل تلویزیون آنالوگ صفحه برفکی میشه
    اسکرین شات که از دسکتاپ میگیرم برفکی نیست و بی نقصه
    اگه کسی میتونه کمک کنه دریغ نکنین خواهشا

  2. من کارم ادیت فیلم هستش و دو تا از این مانیتور گرفتم
    ولی با مشکل مواجهم
    مشکل اول رزولیشین هست که بیستر از 1920 در اختیارم قرار نمیده و فول اسکرین نمیشه وقتی هم فول اسکرین میکنم تصویر کشیده میشه و به قول دوست عزیزمون “محمدی” دایره تبدیل به بیضی و مربع تبدیل به مستطیل میشه (روی حالت واید)
    روی حالت اوریجینال هم که فول اسکرین نمیشه و مثل یه مانیتور 22 اینچ عمل میکنه
    مشکل دوم اینه که منوی پیشرفته ای نداره و آپشن های ابتدایی داره
    مشکل دیگه تو صدای مانیتوره که خیلی زور قطع میشه و هر بار با قطع شدن باید سیستم رو ریستارت کنم
    توی نمایش هم وقتی یک صفحه با بک گراند سفید رو فول اسکرین میکنم بعدش که کنار میزنم رنگ و نور تغییر میکنه
    خلاصه با ذوق و شوق زیادی هزینه کردم و دو تا ازین مانیتورا رو گرفتم ولی واقعا پشیمونم

  3. سلام
    با توجه به اینکه نرخ تازه سازی این مانیتور 14 میلی ثانیه هست، به نظرتون مشکلی در بازی کردن اینجا نمیکند؟
    و اینکه این درست هست که میگن یک دایره در مانیتور های فوق عریض بیضی نشون داده میشه؟

    1. بله دوست عزیز همین طوره روی حالت واید تصویر کشیده میشه و روی حالت اوریجینال تصویذ با تمام صفحه مانیتور مچ نمیشه و کناره ها بی استفاده میمونه
      روی حالت سینمایی هم که میبری بالا و پایین دستکتاپ رو از دست میدی

      و من که تو کار ادیت فیلم و عکس هستم با مشکل برخوردم

  4. من این مانیتور رو دارم اما وضوح بیشتر از فول اچ دی بهم نمیده – کارت گرافیک لپ تاپ هم طبق راهنمای داخل دفترچش اوکی هست و ساپورت میشه – متن ها هم وضوح خوبی نداره و چشم رو اذیت میکنه و حتی کیفیت فیلم خوبی هم نداره – در مقایسه با مانیتور لپ تاپ خیلی نابود هست – برنامه ای چیزی برای بهینه ساز داره ؟ سی دی خودش که کار خاصی نکرد

  5. سلام
    لطفا تلویزیون های 4k یا ultra HD رو هم بررسی کنید .
    مخصوصا کیفیت پخش و ارتقال تصویر معمولی SD و 1080 به 4k رو تست کنید ببینید ایا تلویزیون های 4k میتونن رزولیشن پایین رو هم با کیفیت بالا پخش کننن ؟!

  6. آخه چرا این کار رو میکنید ! ؟
    چرا تلویزیون OLED به ما نشون میدین !!!
    چرا ما رو توی توهمات و رویاهای دست نیافتنی غرق می کنید ؟

  7. با این قیمت آدم میره یه ال سی دی ۴۲ اینچ میخره و صفا میکنه
    البته طراحی این هم بدجوری چشمم رو گرفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH