بررسی تبلت ایکس ویژن XE1080W 10.1: نگین خاورمیانه!

Xvision Tablet review cover

اگر نگاهی به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان بیندازید؛ با طیف وسیعی از دیوایس‌ها از برندهای معتبر بازار رو به رو می‌شوید. بعد از بررسی دیوایس‌های مطرح بازار، تصمیم گرفتیم تا سری هم به برندهای داخلی بزنیم و ببینیم اوضاع از چه قرار است. به همین جهت به سراغ ایکس ویژن، برندی که کار خود را به طور جدی در سال 1385 در ایران آغاز کرد، رفتیم. وقتی نگاهی به محصولات ساخت این برند می‌اندازید، با طیف وسیعی از لوازم دیجیتالی رو به رو می‌شوید؛ از تلویزیون و سینمای خانگی گرفته تا گیرنده‌های دیجیتال! اما این اواخر گویا تصمیم گرفته تا وارد بازار تبلت‌ها شود. به سبب همین گذر ایکس ویژن از بازار تبلت‌ها، تصمیم گرفتیم تا یکی از تبلت‌هایش را با نام XE1080W 10.1 مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که این تبلت از برندی همچون ایکس ویژن و با سیستم عاملی همچون ویندوز 8.1 چه حرف‌هایی برای گفتن دارد، ادامه مطلب را از دست ندهید!

یک هشت ضلعی نیمه!

شاید پیش خود بگویید تبلت که هشت ضلعی نمی‌شود، اما اگر در راستای افق به این تبلت بنگرید با یک هشت ضلعی که تنها نیمه بالای آن پیداست رو به رو می‌شوید. این را گفتیم که بدانید گوشه‌های آن گرد نیست!

XVision Tablet (4)

در بخش جلویی تبلت چیز خاصی توجه شما را جلب نمی‌کند و تنها شاهد یک نمایشگر 10.1 اینچی هستید که برخلاف خیلی از کمپانی‌های دیگر، حاشیه‌های اطراف این نمایشگر دارای اندازه‌ای مطلوب است و نه آن‌قدر کم است که هنگام در دست گرفتنش مدام مراقب باشید که دست‌تان با صفحه تماس نداشته باشد و نه آنقدر زیاد، که بشود از آن به عنوان سینی استفاده کرد! در زیر این صفحه نیز با لوگوی ویندوز رو به رو می‌شوید و با دیدن این صحنه هم پی به باطن آن خواهید برد. دوربین دوم نیز درست در بالای نمایشگر و هم تراز با همان لوگوی ویندوز است.

XVision Tablet (9)

اگر تبلت را به پشت برگردانید با لوگوی ایکس ویژن در مرکز برخورد می‌کنید که در بالا و پایین آن به ترتیب دوربینی بدون فلاش و نام ویندوز به همراه لوگوی آن جای دارد. این قسمت آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید، صاف و یک دست نیست و نقش و نگارهایی را نیز به خود می‌بیند که زیبایی دستگاه را دوچندان می‌کند.

XVision Tablet (6)

تبلت قصه امروزمان دو اسپیکر نیز دارد که با فاصله 6 سانتی متری از یکدیگر در بخش بالایی دستگاه و سمت راست قرار گرفته‌اند. به شخصه برای نخستین بار است که با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شوم چرا که به طور معمول اگر مدلی دارای دو اسپیکر باشد، آن‌ها را طوری در  بدنه دستگاه جای می‌دهد که تقارن را برهم نزند اما گویا ایکس ویژن اعتقادی به این چیزها ندارد و اهل سوسول بازی نیست!

XVision Tablet (7)

سمت چپ دستگاه انواع و اقسام پورت‌ها را در خود جای داده و اگر بخواهیم از بالا به پایین به این بخش نیم نگاهی بیندازیم، ابتدا با کلید پاور، سپس جک 3.5 میلی متری هدفون، درگاه مینی HDMI، ورودی کارت حافظه، درگاه میکرو USB، میکروفون و در نهایت عجیب‌ترین قسمت دستگاه یعنی ورودی آداپتور برق مواجه می‌شوید! بله درست خواندید، این تبلت از طریق پورت میکرو USB شارژ نخواهد شد و همین مسئله موجب می‌شود تا هنگام جابه جایی، آداپتور آن را نیز با خود به این سو و آن سو ببرید!

XVision Tablet (3)

کلیدهای یکپارچه صدا نیز در بالای تبلت و سمت چپ آن قرار دارد. همه این‌ها موجب شده تا سمت راست تبلت عاری از هر گونه پستی و بلندی باشد. بخش زیرین نیز تنها محلی برای اتصال کیبورد تعبیه شده که از جمله نقاط قوت این مدل به حساب می‌آید.

XVision Tablet (2)


XVision Tablet (20)

ضخامت تبلت کمی بیش از یک سانتی متر است اما وزن 550 گرمی‌اش موجب شده تا کار با یک دست کمی دشوار باشد! البته سنگینی، یکی از خصلت‌های تبلت‌های ویندوزی است که این مدل هم از آن مستثنا نیست.

نمایشگری بدون نقص!

همان‌طور که از اسم این مدل نیز پیداست، تبلت ایکس ویژن با سایز 10.1 اینچی روانه بازار شده است. شاید با دیدن برند آن سطح انتظارات‌تان پایین بیاید اما XE1080W به پنل IPS مجهز شده و توانسته به میزان وضوح 800×1280 پیکسل نیز دست یابد. طبق عادت همیشگی هنگامی که برای نخستین بار به این مدل نگریستم، نگاهی از زوایا به آن انداختم و هر چه زاویه دید را بیشتر کردم، شاهد افتی در کیفیت تصویر نشدم! البته تعجبی هم ندارد، IPS است دیگر! گاهی دلش می‌خواهد از صراط مستقیم دورتان کند! روشنایی صفحه نیز در حد قابل قبولی است و کار کردن با آن در زیر نور مستقیم آفتاب لذت بخش و عاری از عیب وایراد است. خیلی خوب به تماس دست پاسخ می‌دهد و حتی اگر قصد کار با اجسام نوک تیز و فلزی را داشته باشید، باز هم به شما نه نخواهد گفت. برای آنکه بدانید که تعریف و تمجیدهای ما از نمایشگر این تبلت، بی‌خود و بی‌جهت نیست، مکانی تاریک را در در گوشه‌ای از اتاق یافتیم و نور صفحه را تا انتها بالا بردیم و مشغول عکاسی از آن در زوایای مختلف شدیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید.

Xvision tablet (3)

سخت افزاری متفاوت از بقیه!

قلب تپنده محصول افتخاری امروزمان (Intel By Trail-T (Z3735D نام دارد که اتفاقا از نوع چهار هسته‌ای هم است. فرکانس هر یک از این هسته‌ها بر روی 1.33 گیگاهرتز تنظیم شده و 2 گیگابایت رم برای آن در نظر گرفته شده است تا در مجموع با یک تبلت با کارایی متوسط رو به رو باشیم. حالا چرا متوسط؟ باید بگوییم از آنجایی که سیستم عامل این مدل ویندوز 8.1 مایکروسافت است، پس با طیف وسیعی از نرم افزارها و بازی‌ها رو به رو هستید و از نعمت به اجرا در آوردن برخی از آن‌ها (به خصوص بازی‌های سنگین) محرومید، آن هم تنها به خاطر سخت افزار این مدل! پس استفاده از واژه متوسط بدین خاطر است که البته نبایستی این تبلت را با یک کامپیوتر خانگی هم بخواهید مقایسه کنید!

برای آنکه عیار این تبلت را بسنجیم، از دو برنامه PCMark و 3D Mark استفاده کردیم که اولی عملکرد پردازشی را بسنجد و دومی گرافیک را مورد ارزیابی قرار دهد که نتایج را در زیر مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که این نتیجه در مقایسه با تبلت‌های هم رده، مطلوب ارزیابی می‌شود.

پس از این دو برنامه برای تست سرعت هارددیسک از CrystalDiskMark استفاده کردیم که در زیر شاهد نتایج به دست آمده هستید.

XVision Tablet (19)

هنگام عبور میان منوها و انجام کارهای روزانه همچون وب گردی و کار با اسناد آفیس، کوچک‌ترین مشکلی نخواهید داشت و محصول ایکس‌ویژن، تبلت زبر و زرنگی است!

دوربینی ساده!

هر اندازه که بخشی چون دوربین در اسمارت فون‌های امروزی پر رنگ و با اهمیت است، در تبلت‌ها بی‌اهمیت خواهد بود! برای درک این مطلب، کافی است تصور کنید شخصی توسط تبلتی با نمایشگر 10 اینچی و بیش از نیم کیلو وزن، قصد شکار لحظه‌ها را داشته باشد! پس کمپانی‌های سازنده این گجت‌های غول پیکر، چندان اهمیتی به دوربین نمی‌دهند به خصوص اگر تبلت با سیستم عاملی همچون ویندوز همراه باشد. به همین دلیل ایکس ویژن هم توجهی به این بخش نکرده و از یک دوربین 2 مگاپیکسلی استفاده کرده است. کیفیت تصاویر گرفته شده با آن در حد متوسطی قرار دارد و میزان نویز در تصاویر کمی بالاست.به دلیل عدم وجود فلاش، در محیط‌های تاریک قادر به عکاسی نیستید و در ادامه سه عکس را که توسط دوربین این تبلت گرفته شده، به شما نشان می‌دهیم!

XVision Tablet (15)


XVision Tablet (16)


XVision Tablet (17)

اگر علاقه‌مند به چت تصویری هستید، می‌توانید بر روی دوربین ثانویه آن حساب کنید. دوربین ثانویه عکس‌های نسبتا مناسبی می‌گیرد، پس می توانید تا حدی هم بر روی عکس‌های سلفی مانور دهید!

کیبوردی هم به همراه دارد!

وقتی شما یک تبلت ویندوزی در اختیار دارید پس بیش از سایر تبلت‌ها به یک کیبورد نیازمندید. خوش‌بختانه ایکس ویژن یک کیبورد نیز به همراه این مدل عرضه کرده که به نوعی محافظ تبلت شما نیز است. اتصال کیبورد به تبلت و جدا سازی آن از آب خوردن هم راحت‌تر است پس از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. پس از اتصال کیبورد، بلافاصله می‌توانید از آن استفاده کنید و نیاز به نصب برنامه و یا اقداماتی از این قبیل ندارید.

دکمه‌های موجود بر روی کیبورد، خیلی قرص و محکم در جای خود قرار گرفته‌اند و با اینکه کمی بیش از حد قرص و محکم هستند، اما به مرور زمان عادت خواهید کرد. در زیر کلیدها تاچ‌پد نیز قرار گرفته تا ظاهرا شما را از ماوس بی نیاز کند.

XVision Tablet (11)

قسمت پشتی کیبورد نیز علاوه بر نقش یک محافظ، قابلیت این را دارد که به یک پایه برای تبلت تبدیل شود. بدین ترتیب تبلت زیبای‌تان بیش از اینکه یک تبلت باشد به لپ‌تاپ شبیه است. با توجه به اینکه در بدنه تبلت خبری از پورت یواس‌بی نیست، انتظار داشتیم که داک کیبورد به چنین پورتی مجهز باشد اما هرچه اطراف آن را گشتیم چیزی نیافتیم! به همین جهت همیشه برای اتصال لوازم جانبی به خصوص حافظه‌های فلاش، می‌بایست یک کابل OTG نیز به همراه داشته باشید که خوشبختانه درون لوازم دستگاه به شما ارایه می‌شود. ضمن اینکه این کیبورد، مجهز به حروف درج شده فارسی بوده و این یکی از مزیت‌های بزرگ برای محصولات وطنی است.

XVision Tablet (12)


XVision Tablet (10)

 

اقلام همراه تبلت

به طور معمول بعد از خرید یک دیوایس آن‌قدر به اقلام همراه آن توجه نمی‌کنید و فقط این خود جنس خریداری شده است که چشم‌تان را خیره می‌کند. اما اگر این تبلت ایکس ویژن را خریداری کردید، پیشنهاد می‌کنم از اقلام همراه آن غافل نشوید! بسته بندی خیلی خوب و شکیل بوده و پس از باز کردن درب آن ابتدا با مخاطب خاص‌تان رو به رو می‌شوید که در کنار خود یک باکس را به همراه دارد. توجهی به مخاطب خاص نکرده و باکس را بر می‌داریم و با یک آداپتور جهت شارژ دستگاه، یک کابل OTG، هدفون نه چندان با کیفیت و یک کابل میکرو یواس‌بی مواجه می‌شویم. حال وقت آن رسیده که به سراغ مخاطب خاص‌مان برویم و آن را برداریم. پس از برداشتن به داک کیبورد بر می‌خوریم و از آنجایی که با آن آشنایی کامل داریم، بدون روبوسی آن را هم به کناری می‌گذاریم. سپس با یک بسته حاوی گارانتی مادیران، بسته اورجینال آفیس 360 مایکروسافت و یک راهنمای خیلی خوب و فارسی مواجه می شویم که در نوع خود جالب و منحصر به فرد است. بجز همه این‌ها یک دستمال مخصوص نیز جهت پاک کردن صفحه و یک محافظ صفحه نمایش در باکس دستگاه دیده می‌شوند تا حداقل از لحاظ بسته بندی و آپشن‌های اضافی، ایکس ویژن نسبت به تمام رقبا در رده بالاتری قرار گیرد.

XVision Tablet (14)

اسپیکرهای دوگانه!

بدون هیچ شکی یکی از دلایل انتخاب تبلت به‌جای اسمارت فون، دسترسی به صفحه نمایشی بزرگ‌تر جهت استفاده از فایل‌های مالتی‌ مدیاست. اما همه چیز که نمایشگر نیست! اگر قصد دارید تا یک ویدیوی با کیفیت را بر روی تبلت خود به اجرا در آورید، بیش از هر چیزی به یک برنامه برای پشتیبانی از تمام کدک‌های صوتی و تصویری نیاز دارید که با توجه به بهره مندی این تبلت از ویندوز 8.1 جای هیچ نگرانی نیست. پس از اینکه از بابت اجرای تمام کدک‌ها توسط تبلت مورد نظرتان مطمئن شدید، به سراغ اسپیکرها می‌روید، چرا که این حق شماست که هنگام تماشای ویدیو علاوه بر تصویر، صدا نیز به خوبی به شما برسد، وقتی چنین موردی را در تبلت ایکس ویژن بررسی می‌کنید به وجد می‌آیید چرا که کیفیت و بلندی صدا در همان حدی است که پیش‌تر انتظارش را می‌کشیدید.

XVision Tablet (13)

 

قابلیت‌های خاص

تبلت دارای حافظه 32 گیگابایتی است اما تنها 24 گیگابایت آن در دسترس است و جالب است بدانید که در حدود 10 گیگابایت آن هم به ویندوز اختصاص داده شده و عملا قادر به ذخیره سازی اطلاعات بیش از 14 گیگابایت نیستید اما نسبت به بسیاری از مدل‌های اندرویدی و حتی آی‌پدهای اپل، باز فضای بهتری در اختیار دارید. ضمن اینکه می‌توانید از طریق کارت حافظه به این میزان بیفزایید. یک باتری 7900 میلی‌آمپری بر روی این مدل قرار گرفته که در یک استفاده معمولی، تا 2 روز همراه‌تان خواهد بود اما اگر قصد اجرای نرم افزارهای خاص و یا تماشای ویدیو را داشته باشید، به سرعت از میزان شارژ کاسته خواهد شد تا حدی که چند ساعته شارژ دستگاه به انتها می‌رسد، امری که برای تبلت‌های امروزی کاملا طبیعی است. اگر با پیغام به اتمام رسیدن شارژ باتری مواجه شدید، در حدود 3 ساعت برای پر کردن آن به زمان نیاز دارید. این دستگاه ضد آب نبوده و فاقد GPS است اما به صورت کلی، امکانات پیش فرض قابل قبولی دارد.

Xvision tablet (1)

 

کلام آخر

ایکس ویژن برندی خاص است که خیلی خوب جایگاهش را در بازار ایران پیدا کرده، تا جایی که می‌توان مقام سوم در فروش LED و LCDهای کشور را به آن اعطا کرد. در کل ایکس ویژن جوان است و جویای نام! باید به آن بها داد تا بتواند شکوفا شود. تبلت XE1080W هم ساخت همین کمپانی است و هم اکنون با پرداخت مبلغی کمی بیشتر از یک میلیون تومان قادر به خریداری یکی از آن‌ها با تمام لوازم همراه و گارانتی مادیران (یک سال گارانتی به همراه ۳ ماه تعویض) هستید که با این قیمت و در میان تبلت‌های ویندوزی (به خصوص 10 اینچی)، یک نگین به حساب می‌آید!

Xvision tablet (2)

لبخند

طراحی متفاوت
نمایشگر با زاویه دید عالی
پاسخ گویی به لمس صفحه با دستکش
مجهز به داک کیبورد با حروف فارسی
اسپیکرهای خوب و با کیفیت
وجود پورت میکرو HDMI و میکرو SD
پشتیبانی از قابلیت USB OTG
قیمت مناسب با گارانتی معتبر

اشک

شارژ دهی باتری کمتر از حد انتظار
نیاز به آداپتور مخصوص برای شارژ
فاقد پورت USB

Joorchin-3

 

19 در مورد “بررسی تبلت ایکس ویژن XE1080W 10.1: نگین خاورمیانه!”

  1. متاسفانه مادیران تجهیزات خوبی برای فروش ندارد من دو دستگاه تبلت از مادیران خریدم ولی متاسفانه مشکلات زیادی پیدا کردند که نمایندگی مادیران رسیدگی کردند اما ایرادات بعد از گارانتی بعهده خودمان است وایراداتی که تا حالا این تبلت ها پیدا کردند متعارف نیستند یکبار که ایکس ویژن رو بعد از کلی دستکاری تعویض کردند و ان یکی رو دارند برد اصلیش رو عوض میکنند که حدود سه هفته داره توی نمایندگی خاک میخوره و منتظر قطعه است حالا سوال اینجاست که گارانتی در حال تموم شدنه و حتی فرصت کافی برای تست قطعه نیست وبنظر میرسه مادیران اینقدر میخاد کشش بده تا دستگاه از گارانتی در بیاد و هزینه هاش بیفته گردن مصرف کننده واین به نوعی کلاه برداری است مشکلات دستگاه باید متعارف باشد نه هر روز خراب باشد تا گارانتی بپایان برسد والسلام

  2. یک سوال داشتم سیستم عامل این تبلت رو از چه طریقی می توان عوض کرد آیا با USB بوت و یا از DVD/RW اکسترنال استفاده کنم و درایور های قطعات را سیستم عامل میشناسه یا از جایی باید دانلودکنم و بجز OS 8.1میشه OS دیگری نصب کنیم
    با تشکر

  3. من این تبلت را خریداری کردم.از همه لحاظ خوبه اما سریع باطری خالی میکنه و نیاز به شارز داره.اگر به دنبال کار عکس گرفتن و فیلمبرداری هستی بهتره این تبلت را خریداری نکنید.

    1. از طریه otg یک کارت شبکه USB متصل کنید و یا یک هاب USB متصل کرده و کارت شبکه USB به همراه دیگر دستگاه های که قابلیت USB را دارند به آن متصل کنید

  4. ببین بازار تبلت کارش به کجا رسیده که ایکس ویژن هم تبلت میزنه! حاجی تو برو همون گیرنده دیجیتالت رو بزن تو رو چه به تبلت ساختن آخه

    1. بنظر من دستگاه خوبیه من خودم به شخصه که کارم شبکه است خیلی با این دستگاه راحت کار میکنم و تمام قابلیت های یه لبتاپ رو داره

      1
      2
  5. مرسی از بررسی خوبتون و اینکه به سلیقه های متفاوت احترام میذارید و از همه مهمتر اینکه جنس ارزون هم بررسی میکنید!!! این خیلی خوبه خیلیییییییییییی

  6. تبلت یه تومنی ویندوزی با این نمایشگر خوب بین برند های دیگه اصلا گیر نمیاد! باید دید در دراز مدت چطوری عمل میکنه اگه خوب باشه که ۱۰۰ درصد یکیشو بر میدارم

  7. بهترین چیزه این تبلت گارانتیشه! من تلویزیونم هم ایکس ویزن هست و کلا مادیران رو قبولش دارم
    نمایشگرش هم مشخصه که کار خود ایکس ویزنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH