بررسی اولیه اچ‌تی‌سی وان M8 ویندوزفون: پنجره فلزی!

1

این روزها پیدا کردن یک تلفن ویندوزی خوب که نام نوکیا پشت آن هک نشده باشد کار سختی است (البته به زودی ساده می‌شود چرا که مایکروسافت اسم نوکیا را از پشت تلفن‌هایش بر می‌دارد). کلمه ویندوزفون دیگر مترادف نام نوکیا شده و این انحصار از زمانی که مایکروسافت بخش تلفن همراه تولیدکننده فنلاندی را به نام خود زد، بیشتر هم شده است.

از زمانی که نوکیا بازار ویندوزفون را در مشت خود گرفت، تولیدکننده‌های بزرگ دیگر، کم‌تر به خودشان زحمت آن را دادند تا شانس‌شان را در بازار سیستم‌عامل مایکروسافت امتحان کنند (البته به‌جز چند تلاش نصفه و نیمه سامسونگ). حالا در این میدان کم تنوع شرکتی مثل اچ‌تی‌سی پیدا می‌شود که تصمیم می‌گیرد پرچم‌دار پرطرفدار خود را با همان امکانات فوق‌العاده با لباس ویندوزفون راهی بازار کند تا پایانی باشد بر انتظار طولانی طرفداران “ویندوزفون بدون نوکیا”!

طراحی

2

خط تولید تلفن‌های اچ‌تی‌سی همیشه به خاطر طراحی زیبا و بدنه با دوام تمام فلزی مشهور بوده‌ است. این نسخه از M8 نیز مثل نمونه اندرویدی بدنه تمام فلزی از جنس آلومینیوم دارد که در گوشه‌ها گرد شده و ظاهری لوکس به آن بخشیده است. حاشیه‌ها نیز باریک در نظر گرفته شده‌اند تا جا برای نمایشگر 5.1 اینچی آن با روکشی از جنس گوریلا گلس 3 باز شود و همچنان با وجود اندازه بزرگ صفحه‌نمایش، خوش‌دست باقی بماند.

در بالا و پایین تلفن یک جفت بلندگوی قدرتمند و باکیفیت را می‌بینید که صدایی شفاف و بلند تولید می‌کنند. محل قرارگیری اسپیکرها نیز بسیار مناسب است و هنگام تماشای فیلم یا بازی کردن حتما از اچ‌تی‌سی ممنون خواهید بود که مثل دیگر کمپانی‌ها، بلندگوها را در پشت دستگاه یا زیر آن قرار نداده است. در کنار بلندگوی بالایی، دوربین 5 مگاپیکسلی قرار گرفته است که می‌تواند سلفی‌های بسیار خوبی را از شما بگیرد.

در پایین دستگاه از کلیدهای فیزیکی خبری نیست و به جای آن مایکروسافت سه کلید نرم‌افزاری خانه، برگشت و جستجو را برای هدایت دستگاه در نظر گرفته است.

هنگامی که تلفن را برگردانید و بدنه پشتی گوشی را ببینید به شاهکار اچ‌تی‌سی پی می‌برید. بدنه تمام فلزی از آلومینیوم یونیده شده که این کمپانی در تبلیغاتش می‌گوید: “حسی به شما می‌دهد که در هیچ تلفن ویندوزی آن را تجربه نکرده‌اید.” شاید این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما واقعا در دست گرفتن این تلفن حس بهتری نسبت به بیشتر گوشی‌های ویندوزی نوکیا به کاربر القا می‌کند که دلیل آن هم علاوه بر سطح آلومینیومی برش خورده، حالت برجسته آن است که هنگام در دست گرفتن به خوبی گودی کف دست شما را پر می‌کند و حالت پایدارتری در دستان شما دارد.

در بالا دوربین دوگانه را می‌بینید که بعدا به طور مفصل به آن برخواهیم گشت. در میانه بدنه پشتی تلفن نیز دو لوگو اچ‌تی‌سی و ویندوزفون حک شده است.

rfg

 

در نهایت باید گفت که از هر نظر طراحی HTC One M8 ویندوزی دلپذیر است و در این موضوع هیچ شکی نیست. اما شاید اینکه قاب پشتی قابل جداسازی نیست به مذاق برخی خوش نیاید که البته مشکل چندانی هم ایجاد نمی‌کند، مگر آنکه تلفنتان در جوی آب بیفتد و بخواهید سریع باتری آن را خارج کنید که بهتر است در چنین مواقعی فاتحه گوشی خود را بخوانید، برایتان صبر جلیل آرزومندیم! اما اگر روزی تلفن از دستتان روی زمین افتاد می‌توان به سلامت آن امیدوار بود چرا که این گوشی یکی از جان سخت‌های بازار است. خلاصه اینکه به جرئت می‌توان گفت نسخه ویندوزی M8 زیباترین تلفنی است که می‌توانید با این سیستم‌عامل داشته باشید.

سخت‌افزار

نمایشگر 5 اینچی در حال حاضر بهترین ابعاد نمایشگر برای یک تلفن هوشمند است. هر اندازه‌ای از این بزرگ‌تر در استفاده‌های روزانه مشکل آفرین خواهند بود و هر اندازه‌ای از آن کوچک‌تر نیز… خب یادشان بخیر!

نمایشگر این تلفن رزولوشنی برابر با 1920×1080 پیکسل دارد که درست مثل پرچم‌داری چون گلکسی S5 سامسونگ است و بیشتر تلفن‌های رده بالا ویندوزی نوکیا هم همین رزولوشن را دارند. این میزان رزولوشن، چگالی پیکسلی 441 پیکسل در هر اینچ را به همراه دارد که در مقام مقایسه باید بگوییم که آی‌فون6 تنها 326 پیکسل در هر اینچ دارد.

rf

در درون دستگاه نیز همه چیز خوب است! یک پردازنده چهار هسته‌ای از نوع اسنپدراگون 801 که روی سرعت 2.3 گیگاهرتز قفل شده‌ است در کنار 2 گیگابایت رم از پس هر دستوری که بدهید به خوبی بر می‌آید. 32 گیگابایت حافظه داخلی نیز در اختیار کاربر است که می‌توان با استفاده از میکرو اس‌دی حافظه تلفن را تا 128 گیگابایت دیگر افزایش داد. باتری 2600 میلی آمپری نیز به اندازه‌ای قدرتمند هست که بتواند یک روز پرکار را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارد.

دوربین

efdsv

وقتی صحبت از دوربین می‌شود، تلفن اچ‌تی‌سی رقیبی بسیار سرسخت مثل لومیا 1020 دارد که با آن دوربین 41 مگاپیکسلی بر قلمرو دوربین‌های ویندوزی فرمانروایی می‌کند. در چند سال گذشته دوربین‌های بسیار قدرتمند، از مهم‌ترین برگ‌ برنده های تلفن‌های نوکیا بوده است. در کنار دوربین‌های فوق‌العاده، تلفن‌های نوکیا مجموعه عظیمی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین اپلیکیشن‌های عکس‌برداری را در اختیار دارند که به تمامی کاربران از مبتدی تا عکاسان حرفه‌ای کمک می‌کند بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنند.

اما به هر حال M8 هم چندان با دستان خالی وارد این رقابت نشده است. هنگامی که به پشت تلفن نگاه می‌کنید بلافاصله لنز دوگانه دوربین نظر شما را جلب می‌کند که در هیچ تلفنی مشابه آن را ندیده‌اید. این دوربین خاص ویژگی‌های جالبی دارد که حتی آن‌ها را در دوربین لومیا 1020 هم نمی‌توانید پیدا کنید. برای مثال کاربر می‌تواند بعد از عکس‌برداری، عمق تصویر را به دلخواه تغییر دهد و فوکوس روی یک سوژه را کم یا زیاد کند. همچنین فاصله‌ای که بین دو لنز وجود دارد امکان ثبت تصاویر سه‌بعدی را نیز فراهم می‌کند.

دوربین M8 در نور کم هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد که به خاطر استفاده از تکنولوژی اولتراپیکسل در این دوربین است. پیکسل‌های بزرگ‌تر دوربین M8 باعث می‌شوند نور بیشتری وارد لنز شود و از حداقل نور محیط حداکثر استفاده را می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود تصاویر بسیار روشنی حتی در تاریکی مطلق داشته باشید.

نرم‌افزار

HTC_One_M8_Windows-620x350

خب شاید تا اینجای بررسی، هر چه گفتیم را قبلا در بررسی HTC One M8 دیده بودید؛ اما تفاوت‌ها از آنجایی شروع می‌شوند که نمایشگر تلفن را روشن می‌کنید و به جای صفحه خانگی آشنای اندروید با محیط ویندوز مواجه می‌شوید. شاید بتوان گفت این اولین بار است که شما این قدرت انتخاب را دارید که بین دو سیستم‌عامل مختلف روی یک سخت‌افزار مشابه انتخاب کنید. ما دوست داریم کمپانی‌های بیشتری را ببینیم که دست به چنین کاری می‌زنند اما متاسفانه اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند منابع خود را برای تولید یک تلفن اندرویدی خوب صرف کنند به جای اینکه آن را با یک تلفن ویندوزی تقسیم نمایند.

اما امروز نکته مهم این است که دیگر طرفداران ویندوزفون محدود به تولیدات نوکیا نیستند و اچ‌تی‌سی با تولید M8 ویندوزی این خط را شکسته است و چه بسا کمپانی‌های دیگر نیز این راه را ادامه دهند.

اگر شما قبلا هم از کاربران ویندوزفون بوده‌اید پس در مواجه با این تلفن به مشکلی بر نمی‌خورید چراکه اچ‌تی‌سی تغییر چندانی را در محیط اصیل ویندوز ایجاد نکرده و همان رابط کاربری ویندوزفون 8.1.1 را بدون دست‌کاری در اختیار کاربر قرار داده است. همان‌طور که انتظار دارید ویژگی‌هایی چون کورتانا، کاشی‌های زنده، تنظیمات سریع، نوار اعلانات، پوشه‌ها و صفحه قفل جدید را در این تلفن هم دارید. اگر قبلا با یک تلفن ویندوزی کار کرده‌اید پس حتما همه این ویژگی‌ها را دیده‌اید.

htc-one-m8-for-windows-phone-9125-014

اما سؤال اصلی که در هنگام معرفی M8 ویندوزی برای بسیاری از ما پیش آمد، این بود که آیا امکاناتی که اچ‌تی‌سی به صورت اختصاصی در پرچم‌دار اندرویدی خود از آن‌ها استفاده کرده بود، در نسخه ویندوزی آن هم وجود خواهد داشت یا خیر؟ امکاناتی مثل گالری Zoe و Sense TV یا Video Highlights. خوشبختانه در این تلفن همه موارد فوق را داریم به جز گالری Zoe، که البته در هر کدام از آن‌ها هم تغییرات اندکی نسبت به نسخه اندرویدی وجود دارد. در نهایت پشتیبانی از کیس HTC Dot View نیز برای این تلفن در نظر گرفته شده است.

در پایین تلفن هم که همان کلیدهای سه گانه خانه، برگشت و جستجو قابل مشاهده‌اند که امکان این را دارید که آن را تاریک‌تر یا شفاف‌تر کنید، همان‌طور که برای پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها هم این ویژگی در دسترس است. حتی امکان نامرئی کردن این نوار در پایین نمایشگر هم وجود دارد که می‌توانید از آن زمانی که در حال تماشای فیلم یا انجام بازی هستید استفاده کنید و از تمام فضای صفحه‌نمایش بیشترین استفاده را داشته باشید.

4

نتیجه‌گیری

در چند ساله گذشته این اولین بار است که خریداران می‌توانند یک سخت‌افزار را با دو سیستم‌عامل مختلف در دست بگیرند. کسانی که طرفدار سیستم‌عامل ویندوزفون هستند حالا حق انتخاب تلفن پرچم‌داری را دارند که از آخرین تولیدات نوکیا نیست. کسانی هم که مدت‌هاست از سایر سیستم‌عامل‌ها استفاده می‌کرده‌اند و دوست داشتند ویندوز را هم امتحان کنند اما به دلایل مختلف از لومیا خوششان نمی‌آمده حالا این فرصت را دارند تا تلفنی را در دست بگیرند که هیچ چیز از رده بالاهای اندرویدی یا ویندوزی کم ندارد.

پس اگر می‌خواهید در آینده یک تلفن ویندوزی بخرید، HTC One M8 مجهز به این سیستم‌عامل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن باشد، به لطف طراحی زیبا و عملکرد بسیار خوب. اما اگر فقط یک HTC One M8 می‌خواهید و سیستم‌عامل آن برایتان فرقی نمی‌کند، نسخه اندرویدی انتخاب بهتری به نظر می‌رسد چراکه اچ‌تی‌سی سابقه و تجربه بسیار بیشتری را در زمینه تولید و به‌خصوص پشتیبانی از این سیستم‌عامل دارد و مطمئنا پشتیبانی قوی‌تر یکی از مزایای این نسخه در مقابل برادر ویندوزی‌اش خواهد بود.

چرا بخریم؟

  1. بدنه آلومینیومی با طراحی زیبا
  2. سخت‌افزار بسیار خوب
  3. عمر باتری مناسب
  4. آخرین نسخه از سیستم‌عامل ویندوزفون
  5. اسپیکرهای فوق‌العاده

چرا نخریم؟

  1. امکانات نرم‌افزاری آن در مواردی از نسخه اندرویدی M8 کمتر است
  2. رزولوشن 4 مگاپیکسلی که در مقابل رقبا کم به نظر می‌رسد
  3. نسخه ویندوزی تنها در یک رنگ موجود است

نظر شما در مورد این تلفن هوشمند چیست؟ اگر بخواهید یک تلفن با سیستم‌عامل ویندوزفون بخرید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ یک پرچمدار از خانواده لومیا یا HTC One M8 ویندوزی؟

8 در مورد “بررسی اولیه اچ‌تی‌سی وان M8 ویندوزفون: پنجره فلزی!”

  1. HTC میتونست با معرفی این گوشی دوربینش رو تقویت میکرد.(دوربین بهتری نسبت به نسخه اندرویدی داشت.)

  2. سپهر (وینفونی)

    محمد جان! راس میگن! وینفون کلش او کلنز نداره!! ‎‎:D
    مطلبتون عالی بود!
    فقط تو بخش سخت افزار نوشتید اسنپدراگون ۸۰۰ ! ۸۰۱ هست فک کنم

  3. چرا نخریم؟
    امکانات نرم‌افزاری آن در مواردی از نسخه اندرویدی M8 کمتر است.
    به جان خودم این موردبعدازاین که ویندوزفون8.1اومدکاملابرطرف شده.

    1. محسن محسنی

      منظورمون بیشتر قابلیت های اختصاصی خود اچ تی سی بود مثل گالری Zoe و یه سری امکانات اضافی دوربین و غیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH