9 گجت که زودتر از آنچه لیاقتش را داشتند منقرض شدند

برای موفقیت یک گجت در بازار تنها ایده خوب کافی نیست. چه بسیار ابزارهایی که حاصل یک ایده خلاقانه و کاربردی بوده‌اند اما با ورود به بازار زمان زیادی دوام نیاوردند و در انتها نیز سرنوشتی جز نابودی نداشته‌اند. شاید این انقراض زودرس به خاطر بازاریابی اشتباه، زمان نامناسب برای عرضه و یا پشتیبانی ضعیف رخ داده است؛ اما دلیل هر چه که بوده است این گجت‌ها زودتر از آنچه لیاقتش را داشته‌اند از خط تولید خارج شدند.

در ادامه با چند مورد از این دست ابزارهای الکترونیکی آشنا می‌شویم.

Amiga

kyxd7hpofcles10ue5bf

زمانی که هنوز خبری از مک‌های جادویی اپل نبود، Amigo جزو بهترین و کامل‌ترین رایانه‌های شخصی کاربردی بود که با رابط ساده خود، هر کسی می‌توانست به راحتی با آن کار کند. آمیگو همچنین در هنگام معرفی قابلیت‌های ویژه‌ای داشت که رقبا از آن بی‌بهره بودند؛ مثل گرافیک رنگی و کارت صدای قدرتمند که توانایی تولید صدا باکیفیت استریو را داشت. رابط کاربری مبتنی بر ویندوز نیز در کنار قابلیت انجام چند عمل به صورت همزمان (multitasking) از دیگر مشخصات این رایانه بود.

Compaq iPAQ

ngimmjkpsjtjnbwrawz6

سال 2000 میلادی سال تلفن‌های مبتنی بر ویندوز بود که در میان این تلفن‌های هوشمند ابتدایی iPAQ جزو بهترین‌ها بود. این تلفن تقریبا توانایی هر کاری که رایانه شما قادر به انجام آن بود را داشت. با رونق بازار Pocket PCها در سال 2004 نیز مدل جدیدی از این تلفن با نام HP iPAQ راهی بازار شد. با وجود قدیمی بودن تکنولوژی این تلفن‌ها، باز هم از بسیاری از اولین تلفن‌های هوشمند بهتر بودند و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دادند، به‌خصوص عمر باتری‌شان که فوق‌العاده بود!

Sega Game Gear

onojbgdzosq9hcgp8neb

اگر از خاموش شدن هر سه ساعته این دستگاه فاکتور بگیریم در سایر موارد یکی از بهترین کنسول‌های معرفی شده توسط سگا بود و در آن ایده‌های جدید زیادی وجود داشت که البته برخی از آن‌ها در نسخه‌های بعدی سگا نیز به کار گرفته شد.

Atari Lynx

huoy7dsx2ncmsuwqn6t8

اگر بخواهیم در این لیست بدشانس‌ترین گجت را نام ببریم، حتما آتاری لینکس انتخاب خواهد شد. کنسول بازی فوق‌العاده‌ای که با وجود نوآوری‌های بسیار نتوانست در بازار موفق باشد و حتی بعدا که نسخه ارزان‌تر به همراه باتری قدرتمندتر معرفی شد باز هم نتوانست به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند. این آتاری اولین کنسول با نمایشگر رنگی بود که یک سال قبل از سگا Game Gear معرفی شد. با ورود کنسول‌های بازی نینتندو به بازار کم‌کم تمایل مردم برای خرید این آتاری کم‌تر شد تا زمانی که کمپانی کاملا بی خیال تولید آن شد و آن را از خط تولید خود خارج کرد.

Apple Newton

xi9hopu1qcap5q4jtnff

نیوتون نسخه اولیه و جد تمام آی‌پدهای امروزی است که نمایشگری بزرگ در کنار رابط کاربری ساده و کاربردی به کاربر ارائه می‌کرد اما آن هم به سرعت از گردونه رقابت بازار خارج شد.

Microsoft Zune

uryq4iprdyojdtuxmeok

این تلفن هوشمند تولید شرکت مایکروسافت به همراه سیستم‌عامل اختصاصی کمپانی یعنی ویندوزفون معرفی شد که با محوریت پخش باکیفیت و ساده موسیقی بیشتر قشر جوان را مورد هدف قرار داده بود که انصافا هم مایکروسافت در تولید یک پخش‌کننده حرفه‌ای موزیک موفق بود اما سخت‌افزار ضعیف و کمبود اپلیکیشن‌های کاربردی از عوامل عدم موفقیت این تلفن بودند.

شاید زون کمی از زمان خودش عقب‌تر بود اما ایده‌ای که پشت آن قرار داشت دقیقا همان ایده‌ای بود که کمپانی اپل در سری iPod اجرا کرد و با یک بازاریابی خوب و تبلیغات گسترده موفق شد سود خوبی را از آن نصیب خود کند.

Sony Mini Disc

mugyxyiube1cqa4e05hk

و باز هم یک پخش‌کننده موسیقی این‌بار تولید شده توسط سونی که قصد داشت با کوچک کردن ابعاد دستگاه و قابل حمل‌تر کردن آن انقلابی را در این بخش از بازار به پا کند. سونی برای کوچک کردن این گجت تصمیم گرفت به جای دیسک‌ها معمولی از سی‌دی‌های کوچک به اصطلاح مینی دیسک استفاده کند که البته از بد روزگار معرفی این موزیک پلیر همزمان شد با ورود MP3 پلیرها که با آمدنشان نسل پخش‌کننده‌های سی‌دی خور را منقرض کردند.

Sega Dreamcast

u0m3qz84wht6dwri9g83

این کنسول بازی نیز بسیار زودتر از آنچه لیاقتش را داشت در بازار شکست خورد. دریم کست جزو اولین کنسول‌هایی بود که به کاربر اجازه اتصال به اینترنت را می‌داد و همچنین از حافظه جانبی پشتیبانی می‌کرد. در زمان معرفی علاقه‌مندان بسیاری به سمت خرید این کنسول رفتند اما Xbox مایکروسافت با قابلیت‌هایی بهتر به صورت بی رحمانه‌ای سگا دریم کست را به خاک و خون کشید و اجازه خودنمایی بیشتر را به آن نداد.

گوگل گلس (به زودی)

umuoopl7txgsqg7psukk

عینک‌های هوشمند گوگل هیچ‌وقت نتوانستند جایگاهی را که شایسته آن بودند در میان مردم پیدا کنند و آنچه ما هم‌اکنون از این عینک می‌بینیم درصد کمی از تمام پتانسیل پیش‌بینی شده برای آن است. انتظار داشتیم گوگل گلس بتواند امکانات کاربردی‌تری را ارائه کند و اگر تولید این عینک‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند زمان زیادی تا پایان عمر آن‌ها باقی نمانده است؛ مگر آنکه گوگل قبل از این‌که دیر شود فکری برای آن بکند.

شما چه گجت‌هایی می‌توانید به این لیست اضافه کنید؟

4 در مورد “9 گجت که زودتر از آنچه لیاقتش را داشتند منقرض شدند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH