چگونه توسط پایانه‌های فروشگاهی (POS) خرید کنیم؟

امروزه کمتر کسی برای رفتن به خرید با خود پول زیادی حمل می‌کند و غالبا پرداخت‌های خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌دهد. با وجود اینکه روزانه تعداد بسیار زیادی تراکنش توسط پایانه‌های فروشگاهی انجام می‌شود، اما هنوز هم افرادی هستند که شیوه کار و پرداخت با این دستگاه‌ها را به خوبی نمی‌دانند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به آموزش شیوه خرید از طریق پایانه‌های فروشگاهی (POS) بپردازیم.

pay-with-POS-11

دستگاه‌های کارت خوان می‌توانند کار‌های زیادی را برای کاربرانشان انجام دهند، عملیاتی نظیر اعلام موجودی، انتقال پول، خرید کارت شارژ و… که خرید اصلی‌ترین کار آ‌ن‌هاست.

برای اینکه بتوانید پولی را از کارت بانکی خود به حساب فروشنده واریزنمایید (خرید) می‌بایست ابتدا از فروشنده درخواست کنید تا کارت خوان را در اختیارتان قرار دهد (اگر کارت شما از شبکه شتاب پشتیبانی کند، می‌توانید از کارت خوان‌های هر بانکی استفاده کنید، البته با شروع به کار سیستم شاپرک این مشکل حل شده است).

pay-with-POS-3

در صفحه اول هر دستگاهی معمولا نوشته می‌شود “کارت را بکشید”. برای این کار نوار مغناطیسی کارت بانکی خود را به سمت دستگاه و رو به پایین نگه دارید و به شیار دستگاه بکشید.

pay-with-POS-7

اگر دستگاه کارت را شناخته باشد، صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود (در صورت نشناخته شدن کارت دوباره امتحان کنید). در صفحه جدید لیستی از ویژگی‌های در دسترس نمایش داده می‌شود که گزینه پیش فرض انتخاب شده مربوط به خرید است.

pay-with-POS

اگر قصد خرید دارید دکمه Enter یا ثبت را فشار دهید.

pay-with-POS-12

حال سیستم از شما می‌خواهد تا مبلغ مورد نظر را وارد دستگاه کنید و سپس دکمه ثبت یا Enter را فشار دهید.

pay-with-POS-6

اکنون صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود که در آن رمز کارت در خواست می‌شود، سعی کنید از ارایه رمز به فروشنده جلوگیری کرده و خودتان رمز را وارد نمایید (به‌دلیل مسایل امنیتی). حال دوباره دکمه Enter یا ثبت را فشار دهید (در تمام این مراحل برای اصلاح اعداد می‌توانید از دکمه “تصحیح” استفاده کنید).

pay-with-POS-4

حال دستگاه با مرکز اطلاعاتی خود به رد و بدل اطلاعات می‌پردازد و در صورت درست بودن رمز و موجودی کافی در کارت، خرید انجام خواهد شد.

pay-with-POS-2

رسیدی نیز به محض انجام خرید توسط دستگاه صادر می‌شود که اطلاعاتی نظیر نام فروشگاه، شماره کارت، مبلغ خرید و… را در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌دهد.

pay-with-POS-10

به همین سادگی، البته در تمام مراحل روش کار به‌صورت فارسی نوشته می‌شود که می‌تواند شما را در انجام خریدتان کمک کند (اخیرا آموزش‌هایی در خصوص بانکداری الکترونیکی در آی‌تی‌رسان منتشر شده است که می‌توانید برای آموزش حواله الکترونیکی و خرید اینترنتی به آن‌ها مراجعه نمایید).

شما چند درصد از خرید‌هایتان را توسط کارت خوان‌ها انجام می‌دهید؟

9 در مورد “چگونه توسط پایانه‌های فروشگاهی (POS) خرید کنیم؟”

  1. اگر میشه توضیح بیشتر از انواع کارت خوان بخصوص در پمپ بنزین ها که گاهی واقعا کلید ها ونحوه استفاده فرق می کند ارائه دهید تشکر

  2. سلام ببخشید برای انتخاب گزینه های بعدی مثلا انتخاب شارژ از کدام کلید باید استفاده کرد؟ کلید های f1.f2.f3.f4 چه کاری میکنند؟

    7
    27

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH