مهمترین رویداد‌های دنیای موبایل در سال 2014

بله. یک سال دیگر هم گذشت و اتفاقا چه سال خوبی هم بود! در سال 2014 اتفاقات بسیاری در دنیای موبایل افتاد. البته بدون شک در سال 2015 اتفاقات هیجان انگیرتری را شاهد خواهیم بود. سال 2014 به خاطر نوآوری‌ها و رویدادهای خوبش تا مدت‌ها در اذهان باقی خواهد ماند و همواره از آن به عنوان سالی پربرکت و سرشار از موفقیت برای اغلب کمپانی‌های موبایل یاد خواهد شد. البته به جز سامسونگ بیچاره که 50 درصد کاهش سود را تجربه کرد!
ما امروز مهم‌ترین و پررنگ‌ترین رویدادهای دنیای پر سر و صدای موبایل در سال 2014 را برای شما عزیزان جمع‌آوری کرده‌ایم. پس تا پایان این مقاله با ما باشید.

1. به کما رفتن نوکیا تا 2 سال!
چندسالی بود که زمزمه‌هایی مبنی بر آمادگی مایکروسافت برای خرید نوکیا به گوش می‌رسید و سرانجام این امر در سال 2014 به وقوع پیوست. این بدان معنا نیست که نوکیا زبانم لال مرده! نه؛ اصلا اینطور نیست. گرچه نوکیا تا سال 2016 حق ساخت اسمارتفون ندارد، اما این غول فوق‌العاده محبوب فنلاندی با زیرکی تمام، در عین رعایت قرارداد، کاری کرده که نامش فراموش نشود. نوکیا تبلتی بسیار زیبا و قدرتمند و مقرون به صرفه به نام NOKIA N1 را ساخته و تا اوایل سال 2015 آن را با سرافرازی تمام، روانه بازار خواهد کرد.
حالا ببینیم مایکروسافت از زمان خرید نوکیا چکار کرده است. هیچ! در واقع ظاهرا مایکروسافت فقط می‌خواسته این قرارداد را به دیوار اتاق ساتیا نادلا بزند و تمام! انگار نه انگارکه میلیون‌ها نفر در دنیا منتظر ورود یک پرچمدار ویندوزی به بازار هستند. تنها اقدامات مایکروسافت پس از خرید نوکیا، ساخت چند گوشی رده پایین ویندوزی بوده و فعلا حرکت خاص دیگری از ردموندی‌ها ندیده‎‌ایم. ساخت یک پرچمدار تمام عیار می تواند علاقه دنیا به مایکروسافت و ویندوزفون را چند برابر کند، اما صلاح کار خسروان خودشان و تحلیلگرانشان دانند.
نوکیا برای سال 2016 چه در سر دارد؟ هیچ کس نمی‌ داند. اما اگر با یک پرچمدار قدرتمند اندرویدی برگردد، به خاطر اعتبار بی‌نهایت زیادش در سال‌های گذشته، مطمئنم که در فروش اسمارتفونش رکورد خواهد زد!
Microsoft-bought-Nokias-Devices-ampServices-division 2. خرید موتورولا توسط لنوو از گوگل
موتورولا مثل بچه یتیمی شده که روزی یک خانواده او را به فرزندی می‌پذیرند سپس پشیمان می‌شوند. این طفلک مرتب در حال رد و بدل شدن است! امسال لنوو، کمپانی نامدار چینی که در سه ماهه سوم سال 2014، در رده  پنجم فروش اسمارتفون دنیا ایستاده بود، با پرداخت 660 میلیون دلار ناقابل پول نقد، 750 میلیون دلار از سهام عادی لنوو و 3 سال سفته به ارزش 1.5میلیارد دلار، موتورولا را از گوگل خرید و در حالی که شیائومی در حال ابراز خوشحالی از کسب رده سوم فروش اسمارتفون بود، لنوو با خرید موتورولا او را از رده سوم به زیر کشید و خود به جای او نشست. معامله یکی دوماه پیش رسما انجام شد و موتورولا و 3500 کارمندش در سراسر جهان، اکنون جزئی از لنوو محسوب می‌شوند. خوشبختانه لنوو قول داده که نام موتورولا را حذف نکند. از سویی دیگر گوگل بیش از 24000 پتنت ثبت شده موتورولا را برای خود نگهداشته است. به علاوه شاخه‌ای از موتورولا که مسئول ماژولار پروژه Ara گوگل است وگفته می‌شود که اولین محصولش را در سال 2015 زیارت خواهیم کرد!

3. چروک‌های زیان بر چهره سامسونگ!
به راحتی می‌توان گفت که سامسونگ ومحصولاتش، تمام سال در وضعیت قرمز به سر برده‌اند! غول فناوری کره‌ای گزارش‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد به آرامی و به‌صورت پیوسته از تاج و تخت پادشاهی خود در بازار اسمارتفون‌های دنیا به پایین می‌لغزد. سامسونگ برخی از نقاط حساس و استراتژیک را به کمپانی‌های کم نام ونشان‌تراز خود تسلیم کرده است. مهم‌ترین این نقاط چین و هند هستند که با جمعیت بالغ بر 2.5 میلیارد نفری خود، بهترین بازار سامسونگ بوده و حالا شیائومی آن‌ها را از چنگ سامسونگ در‌آورده است.
اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، سامسونگ برای تمام سال 2015 با چالشی بسیار بزرگتر از الان روبرو می‌شود. زیرا رقبایش نه تنها تعدادشان در حال افزایش است، بلکه روز به‌روز هم در حال پیشرفت هستند!
Samsungs-streak-of-losses 4. ساخته شدن پاره‌آجری با نقش یک سیب گاززده (آی‌فون6 پلاس)!
باید خدمتتان عرض کنیم که اپل از هول حلیم طی یک حرکت دورانی جانانه با سر در دیگ سقوط کرد! حقیقتا ما انتظار آی‌فونی با سایز صفحه نمایش بین 4.5 تا 4.7 را داشتیم. هنگامی که آی‌فو 6 پلاس معرفی شد همگی در جای خود میخکوب شدیم! به راستی این همان اپل استیو جابز است؟ استیوجابزی که می‌گفت آی‌فون فقط باید 3.5 اینچ باشد؟! حالا چه شده که اپل آی‌فون ساخته با سایز صفحه 5.5 اینچ!؟ هیچ! فقط باید به عرضتان برسانیم که اپل برای سود سرشار بازار فبلت‌ها دندان تیز کرده و حاضر شده بخاطر پول، اعتقادات بی پایه و اساس و متحجرانه قدیمی خود را کنار بگذارد و آی‌فونی با سایز بزرگ‌تر از گلکسی نوت بسازد. همان گلکسی نوتی که مضحکه مرحوم استیو جابز شده بود. حالا هم نامش را گذاشته‌اند بزرگترین و پیشرفته ترین آی فونی که جهان به خود دیده؛ واقعا؟ ما فکر کردیم باید نسل به نسل افتضاح‌تر شود. پس بفرمایید شرکت‌های دیگر دارند سوت می‌‌زنند. انگار نه انگار که مثلا S5 بیچاره نسبت به S4 این همه پیشرفت داشته! اپلی‌ها بهتر است با این گجت در اماکن عمومی حاضر نشوند وگرنه طرفداران سامسونگ ازشدت خشم و کینه و به تلافی آن همه تیکه که بار گلکسی نوت کردند، آن‌ها را خواهند کشت!
Apple-has-a-very-big-iPhone-now 5. پیشرفت شگفت‌انگیز کمپانی‌های چینی!
داشتن تعداد زیادی کمپانی سازنده گوشی برای بزرگترین اقتصاد جهان اصلا عجیب نیست. همیشه گفته‌ام، اگر هم نگفته‌ام الان می‌گویم: برگ برنده این کمپانی‌های چینی، ابتدا قیمت‌های مقرون به صرفه‌شان است و در مرتبه بعدی جمعیت بسیار زیاد هموطنان و ساکنان کشور‌های نزدیکشان است. مسلما این عامل بسیار مهم است. خودمان را در نظر بگیرید: اگر کمپانی در کشور ما باشد که جنس باکیفیت و ارزان بسازد، شما نمی‌خرید؟ من که می‌خرم. به شرطی که بعد 1 هفته خراب نشود. وزنش 220 گرم نباشد. دوربینش فقط به رنگ سبز فیلم‌برداری نکند!
xiaomi،oppo ،huawei ،ZTE و… از جمله کمپانی‌هایی هستند که دستگاه‌هایی با سخت افزار یکسان با گلکسی اس5 و ال‌جی جی3 و… را با قیمتی کمتر می‌فروشند. این شرکت‌ها اشک سامسونگ را در آورده‌اند و به دنبال فراری دادن او از چین و هند و کشور‌های اطراف چین هستند. مطمئنا این وضع در سال 2015 هم ادامه خواهد داشت.

6. وان پلاس، قربانی استراتژی توزیع ناکارآمد
مسلما شما هم وقتی بشنوید که یک گوشی باکیفیت و قدرتمند که در حد ال‌جی جی3 و گلکسی اس5 و اکسپریا زد3 توانمند است، فقط 299 دلار قیمت دارد، آرزو می کنید که ای کاش در بازار یافت می‌شد و می‌توانستید آن را بخرید. اما افسوس که وان پلاس خیلی بازاریابی جالبی ندارد و محصولاتش به آسانی یافت نمی‌شوند. امیدواریم که در سال 2015 این مشکل برطرف شود و شاهد حضور گسترده این برند مقرون به صرفه در همه جا باشیم.

7. اسمارتفون‌های ثبت سلفی قد علم کرده‌اند
سلفی کلمه برگزیده سال 2013 بود. اما سازندگان اسمارتفون اندکی دیر جنبیدند وسرانجام در 3ماهه آخر سال 2014 اولین اسمارتفون‌های ثبت سلفی به بازار راه پیدا کردند. گوشی‌هایی نظیر اچ‌تی‌سی دیزایر EYE، لومیا 730، سونی اکسپریا C3 و … برای جلب توجه علاقمندان به سلفی راهی بازار شدند. در این بین اچ‌تی‌سی M8 هم به عنوان تنها اسمارتفون جهان که رزولوشن دوربین جلویش از دوربین اصلیش بیشتر است، جلب توجه می‌کرد.  به عقیده ما دوربین جلوهنوز هم آن‌قدر‌ها مهم نیست که بخاطرش پول زیادی بدهیم. همان‌قدر که بتوان با آن به مکالمه تصویری پرداخت کافی است. فردا لابد می‌خواهند اسمارتفون‌هایی با دوربین پایین و پهلو و بالا هم بسازند! البته اگر بتوانند خوب می‌شود.

8. ساعت‌های هوشمند، مهمانانی ناخوانده با استقبالی ضعیف!
بالاخره ایده ساعت‎‌های هوشمند نیز عملی شد و نمونه‌های بسیاری از این گجت‌ها به بازار راه پیدا کردند. هرکدام ساخت یک شرکت خاص، با مزایا و معایب خاص خودش. البته اگر نظر ما را بخواهید (که حتما هم می‌خواهید) باید بگوییم که ساعت‌های هوشمند هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند.هنوز برای جا باز کردن در دنیای تکنولوژی به اندازه کافی آماده نیستند. شاید یک شرکت باید انقلابی در آن‌ها به وجود آورد و دیگران هم به تبعیت از آن کمی خود را تکان دهند و اندکی نوآوری را چاشنی کار ساعت‌هایشان کنند. یکی از دلایلی که ما به آینده ساعت‎‌های هوشمند امیدواریم، وجود Android wear شرکت گوگل است که در ماه مارس رونمایی شد. سیستم عاملی برای ساعت‌ها؛ تاحدودی شبیه اندروید. با استفاده از Android wear، شرکت‌ها بیشترتمرکزشان را بر روی تقویت سخت‌افزار ساعت‌های هوشمندشان می‌گذارند و مسلما این جو رقابتی، کمک شایانی به توسعه و تکامل هرچه سریع‌تر این گجت‌ها  می‌کند. از جمله محصولات ارایه شده با این سیستم عامل، می‌توان به ال‌جی G Watch، ال‌جی G Watch R با صفحه گرد، موتورولا Moto 360، سامسونگ Gear live، سامسونگ Gear S، ایسوس Zen Watch و بسیاری محصولات دیگر اشاره کرد. سال آینده ساعت هوشمند اپل با نام اپل واچ نیز به بازار خواهد آمد. به زودی شاهد رقابت تنگاتنگی در دنیای ساعت‌های هوشمند خواهیم بود.
Smartwatches-are-here-to-stay 9. دیگر خبری از گوشی‌های نکسوس مقرون به صرفه نیست!
هنگامی که سال قبل، گوگل گوشی نکسوس 5 را با همکاری ال‌جی وارد بازار کرد، برچسب قیمتی 350 دلاری آن مهمترین عامل جذب خریداران بود. خود گوگل هم تصریح کرد که خانواده نکسوس گوشی‌هایی مقرون به صرفه هستند. اما امسال نکسوسی که توسط موتورولا برای گوگل ساخته شده بود، با قیمت 649 دلار روانه بازار شد. نکسوس دیگر اصلا مقرون به صرفه نیست. حداقل تا هنگام معرفی نسل بعدیش!

10. سامسونگ بالاخره به فلز روی آورد!
این خبر شاید این‌قدر‌ها هم مهم نباشد، اما اگر بدانید که ما چقدر از بدنه‌های پلاستیکی و کیفیت پایین سامسونگ عذاب کشیدیم، مطمئنا حق می‌دهید که به خاطر استفاده از یک فریم فلزی (!) این همه خوشحال باشیم. نمی‌دانم اگر گوشی تمام فلزی می‌ساخت چه می‌کردیم؟ احتمالا از خوشحالی سکته می‌کردیم! سامسونگ با وجود بدنه‌ای پلاستیکی اسمارتفون‌هایش، فروش بسیار زیادی داشت، اما به دلیل پیدا شدن رقبایی چشم بادامی از کشور دوست و برادر ما یعنی چین، دیگر نمی‌تواند اینقدر پلاستیک گران به خورد ملت بدهد. شیائومی با نصف قیمت گلکسی اس5 یک گوشی با همان مشخصات سخت‌افزاری به شما می‌دهد. پس سامسونگ هم ناچار به استفاده از فلز شد، تا اندکی حس لوکس بودن را به اسمارتفون‌هایش اضافه کند. گوشی‌هایی همچون گلکسی آلفا، نوت4، گلکسی A3، گلکسی A5 و گلکسی A7 با فریم فلزی خود سعی در نجات سامسونگ دارند! گرچه قیمت‌هایشان آنقدر بالاست که من معتقدم اصلا موفق نخواهند شد!

11. مهاجرت اندروید به پردازش‌های 64 بیتی
به عنوان آخرین خبر باید بگوییم که امسال با عرضه اندروید 5 یا همان آبنبات چوبی، اندروید از پردازش‌های 64 بیتی پشتیبانی خواهد کرد. گرچه قبلا پردازنده‌ای با توان پردازش 64بیتی در آی‌فون 5S به کار رفته بود، اما در اندروید این اولین بار است که این اتفاق می‌افتد. اچ‌تی‌سی چند ماه پیش اولین گوشی اندرویدی 64 بیتی را با نام دیزایر 510 معرفی کرد. آن موقع سیستم عاملی برای پشتیبانی از پردازش 64بیتی وجود نداشت اما اکنون با عرضه اندروید 5 این دروازه به روی همگان گشوده است.

Joorchin-4

15 در مورد “مهمترین رویداد‌های دنیای موبایل در سال 2014”

  1. آکوا کریستال ایکس

    مطالب مفید بود اوکی چینی ها برنده اند انشاء اله به ایران برسد همون گوشی جی ال ایکس یا دیمو جهانی بشه

  2. سید هادی علوی

    همونطور که کره ای ها پیشرفت کردند، حالا نوبت پیشرفت چینی ها رسیده.

    پس کی نوبت ما می رسد، خدا داند…..

  3. تنها عنوانی که خیلی ناراحت کنندس عنوان اوله ” به کما رفتن نوکیا تا 2 سال!” به امید روزی که نوکیا دوباره پرقدرت ظاهر بشه

  4. واقعا پیشرفت شرکت های چینی خیلی عجیب بوده.
    من وقتی دیدم Xiaomi سومین تولید کننده ی موبایل تو دنیاست چشام از حدقه زد بیرون 😐

  5. ایفون دیگه از رهنمود های استیو جابز رها شد و ممکنه سری بعدی6اینچ به بالا هم بزنه
    دیگه افتضاح کرد
    ایفون فقط 4

  6. عالی بود ممنون…
    البته خیلی رویداد اتفاق افتاد…

    به امید اینکه یه همچین مطلبی برای سال 2030 بزارید:دی

  7. اقای محمد طولابی از اینکه یک سایت معتبر به شما اجازه نوشتن هر چیزیو توی سایتش میده واقعا واسه خودمون متاسف میشم که کل تولید داخلمون گوشی glx هست اما به راحتی با اعتماد به نفس فضایی در مورد تولیدات سایر کمپانی های جهانی با بروز ترین علم و صنعت اظهار نظر میکنیم من نه میگم ایفون ۶ پلاس خوبه نه بد فقط میدونم پاره آجری بیشتره یا سامسونگ با اون پیشرفتش با وجود اسیایی بودن و جز بهترین شدنهاش من و شما نظر بدیم که بلاخره به فلز رو اورد یا نیاورد .جمع بندی خوبیه اما فوق العاده بد لحن و فاقد سبک ادبیاته نویسندگی .بنز دیدم پوستر باقرزده
    این بی ام و عکس آن کافر زده
    در فراری هم … ولش کن ضر زده
    می زنم فریاد از توی لگن
    گر تو بهتر میزنی .بستان بزن

  8. یه جورایی بعضی هاشون ناراحت کننده بود.
    بعضی هاشونم حقیقت هایی بودندکه خیلی هانمیخواندقبول کنند.
    ولی واقعاممنون ازشمابه خاطرگفتارزیباوطنزآمیزتون.
    یلداتون مبارک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH