10 پیش‌بینی علمی که به لطف فن‌آوری به واقعیت تبدیل شدند

یکی از ویژگی‌های درونی و جدا نشدنی بشر از زمان پیدایش‌اش تخیل بوده است. ما همیشه از اینکه راجع به آینده فکر و تصویر سازی کنیم لذت برده‌ایم. فیلم‌های علمی و تخیلی در عصر فن‌آروی و نوشته‌ها و کتب در زمان‌های دورتر، بهترین روشها برای بیان این تخیلات بوده‌اند.

از زمان پیدایش سینما، ژانری با نام علمی و تخیلی طرفداران زیادی داشته است، زیرا توانسته تخیل بشر را به بهترین نحو به تصویر کشیده و آن را حداقل روی پرده به واقعیت تبدیل کند.

بسیاری از نویسندگان این حوزه، پیشینه علمی ندارند و به همین دلیل هم است که خود را محدود به محدودیت‌های علم نکرده و با خیالی آسوده و دستی باز فقط می‌سازند.

می‌گویند هر چیزی که به ذهن بشر می‌رسد، روزی قابلیت تبدیل شدن به واقعیت را دارد. برای اثبات صحت این گفته می‌توان به فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی گذشته نگاهی انداخت. بیشتر آن تخیلات امروزه با فن‌آوری ممکن شده‌اند.

با مطلب جالب زیر همراه شوید تا ببنید که چه چیزهایی در فیلم‌ها و کتاب‌های علمی و تخیلی، امروزه و به لطف فن‌آوری تبدیل به واقعیت شده‌اند.

ارتباطات ماهواره‌ای

378495-communications-satellites

اوایل قرن بیستم، ارتباطات با سرعت بسیار زیادی پیشرفت کرد، ولی هنوز هم در اینکه چقدر سریع می‌توانیم سیگنالی را در جهان فرستاد و دریافت کرد محدودیت‌هایی وجود دارد. آرتور سی کلارک که در زمینه نوشته‌های تخیلی یکی از نویسندگان مشهور است، در مجله Wireless World و در نامه‌اش به دبیر مجله با عنوان Peacetime Uses For V2، از فن‌آوری موشک در جنگ جهانی دوم حرف می‌زند. او می‌گوید این فن‌آوری می‌تواند ماهواره‌هایی را در مدار زمین قرار دهد و این ماهواره‌ها می‌توانند در همان نقطه ثابت شوند. ماهواره‌های مدار زمین آهنگ نمونه اصلی این تصورات بوده و مدار کلارک هنوز هم مورد استفاده است.

ترجمه صوتی همزمان

378503-real-time-audio-translation

همین آوریل گذشته بود که مایکروسافت از فن‌آوری که قادر بود در اسکایپ ترجمه همزمان انجام دهد صحبت کرد. این ویژگی هنوز هم ناکامل است، ولی نسخه انگلیسی-اسپانیایی و بر عکس آن در حال حاضر راه افتاده است. این ویژگی ما را یاد Babel Fish در کتابهای Hitchhiker’s Guide آدام دوگلاس می‌اندازد. یک حیوان کوچک که به شکل و اندازه گوشی، مسئولیت ترجمه همزمان از یک زبان به زبان دیگر را داشت.

گوشی‌ها

378500-earbuds

الان هدفون‌های آی‌پاد را می‌توانید همه جا بی‌یابید، ولی زمانی که ری بردبری در Farhrenheit 451 خود نوشت، ایده گوش دادن به موسیقی آنهم به صورتی که تنها خودتان قادر به شنیدنش باشید، فراتر از تصورات بود. هدفونهای تو گوشی، سال 1980 روانه بازار شدند.

سفر به ماه

378493-moon-landing

ذهن ژول ورن را می‌توان یکی از پر ایده‌ترین ذهن‌های قرن نوزدهم دانست. یکی از ارزشمندترین کارهای او از زمین تا ماه است. کتابی که در آن حرفهای زیادی از برنامه‌های فضایی زده شده است. در داستان ورن، فضانوردان از فلوریدا به فضا رفته و در کپسولهایی دراقیانوس به زمین باز می‌گردند. البته تمام جزئیاتی که او به آنها اشاره کرده واقعیت پیدا نکرده‌اند.

خودروهای برقی

378498-electric-cars (1)

زمانی که بحث از کتابهای علمی تخیلی می‌شود، رمان Stand in Zanzibar جان برنر یکی از آنهایی است که به ذهن می‌آید. داستان راجع به دو هم اتاقی است که درگیر یک عملیات جاسوسی جهانی می‌شوند، اما بیشتر برگه‌های این کتاب که سال 1968 نوشته شده به ساختن و صحبت از سال 2010 می‌پردازد. در این صفحات به هوندا سازنده پیشگام در ساخت ماشینهای برقی اشاره می‌شود. او بعلاوه حرفهایی از آواتارهای دیجیتال و آنلاین، موسیقی تکنوی دیترویت و رئیس جمهوری با نام اوبومی اشاره می‌کند.

داروهای ضد افسردگی

378497-antidepressants

زمانی که آلدوس هاکسلی کتاب Brave New World خود را در سال 1931 نوشت، در واقع پاسخی به رمان هربرت جورج ولز داد. یک آینده بین مثبت نگر که در مقابل دید منفی هاکسلی می‌ایستید. در بخش قرن بیست و چهارم این کتاب، کارگران از داروی ضد افسردگی به نام سوما برای مواجه شدن با مسائل و مشکلات روزمره استفاده می‌کنند. هاکسلی آنقدری زندگی کرد که محقق شدن پیش بینی‌هایش را تا حدی ببیند.

نظارت حکومت‌ها

378488-government-surveillance

جرج ول سال 1984 و در بهبهه جنگ سرد می‌نوشت و حرف از آینده‌ تیره و تاری را می‌زد که در آن ملت‌ها در جنگ به سر می‌برند. یکی از پیش بینی‌های او که به واقعیت پیوسته بحث نظارت حکومت‌هاست. در اوشینا تمام شهروندان با وسایلی مثل میکروفون، دوربین و ردیابی ارتباطات، تحت نظارت حکومت بودند.

تانک‌ها

378499-tanks

به واقع یکی از دقیق‌ترین و درست‌ترین پیش بینی‌ها مرتبط به ولز است. با اینکه هنوز ماشین زمان به واقعیت تبدیل نشده است، او سال 1903 داستانی را با نام The Land Ironcladsمنتشر کرد که به شرح جنگ بین سربازان سواره نظام بر روی اسب با ماشینهای بزرگ فلزی که روی زمین راه می‌رفتند و تعدادی خدمه هم از درون کنترلشان می‌کردند می‌پرداخت.

ویدئو چت

378486-video-chat

با در نظر گرفتن این واقعیت که اولین تلفن ویدئویی سال 1964 و توسط At&T روانه بازار شد، نویسندگان علمی تخیلی از خیلی وقت پیشها از این وسایل صحبت کرده بودند.

رمان هوگو گرنزبک با نام Ralph 124C 41+ که سال 1911 نوشته شده، از وسایلی چون Telephot یا همان تلفن تصویری حرفهایی زده است.

تختهای آبی

Beyond This Horizon by Heinlein, Robert A.; Robert Breck (Illustrator)

همه این پیش بینی‌ها در زمینه فن‌آوری‌های آخرین مدل و فوق پیشرفته نبوده است. روبرت هینلین سال 1942 در رمان  Beyond the Horizon خود از تشک‌هایی که برای راحتی بیشتر مصرف کننده از آب پر می‌شوند حرف زده بود. البته این ایده تا سال 1968 و زمانی که اولین بار یک دانشجوی طراحی آن را به واقعیت تبدیل کرد، نتوانست جامه عمل بر خود بپوشاند.

21 در مورد “10 پیش‌بینی علمی که به لطف فن‌آوری به واقعیت تبدیل شدند”

  1. زمانی خواهد شد که انسان ها در فضای مجازی به سر خواهند برد و جسمشون خوابیده باشه
    اگه اینطوری بشه خیلی عالی میشه ^_^

  2. سرعت رشد علم و چیزهایی که خواهد آمد قابل تصور نیست. قانون مور در رابطه با علم هم صدق میکنه.

  3. آقا دست شما درد نکنه
    وقتی بهش فکر میکنم هم خوشحالم هم غمگین
    چه دنیایی آینده منه
    اصلا آینده منو داره
    @ZamaN@

  4. یه روزی در ایران تورم به صفر میرسه و مشکل مسکن، ترافیک ، بیکاری ، تحریم و … حل میشه . اما اون روز ما نیستیم و آیندگان ما را به خاطر وضعیتمان مسخره خواهند کرد. ( حدود دویست سال بعد)

  5. خوبی تکنولوژی اینه که هرچیز غیر ممکن رو به ممکن تبدیل میکنه به امید روزی که تکنولوژی همه جا به درستی استفاده بشه

  6. امیر حسین اصلانی

    تخت آبی !!!
    یکم سادست و فک نکنم زیاد دور از ذهن بوده باشه
    هرچند فک کنم در اون زمان امکاناتش نبوده ولی خو
    فکرشم همچین فکر دور از ذهنی نبوده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH