تاریخچه صفحه کلید کامپیوتر: اولین صفحه کلید را چه کسی ساخت؟

christopher-latham-sholes-1819-1890-everett

اگر بخواهیم به اولین کیبورد اشاره کنیم باید از  ماشین  تحریری که کریستوفر لتم شولز آن را برای بار اول سال 1886 اختراع کرد یاد کنیم. پس از 9 سال از اختراع این ماشین تحریر، شرکت رمینگتون به تولید انبوده آن پرداخت.

پس از آن و با پیشرفت فن‌آوری، ماشین‌های تحریر به کیبوردها تغییر شکل یافتند. دهه 30 میلادی بود که ماشین‌های تایپ از راه دور با ترکیب فن‌آوری ماشین‌های تحریر با تلگراف پا به عرضه وجود گذاشتند. سیستم‌های پانچ هم با پیوستن به ماشین‌های تحریر موجب به وجود آمدن پانچ‌های کلیدی شدند. همین پانچ‌های کلیدی در واقع پایه ماشین‌های افزایشگر اولیه بودند.

ماشین افزایشگر

burrport

اولین کیبوردهای کامپیوتری در واقع با استفاده از فن‌آوری کارت پانچ‌ها و تایپ از راه دور ایجاد شدند. سال 1946، شرکت انیاک کامپیوتر از یک کارت پانچ خوان به عنوان وسیله ورودی و خروجی استفاده کرد. سال 1948 بیناک کامپیوتر از یک ماشین تحریری که به صورت الکترومکانیک کنترل می‌شد برای خروجی داده‌ها به نوار مغناطیسی و به صورت چاپ شده بهره برد. پس از آن و با ظهور ماشین‌های تحریر برقی، پیوند بین کامپیوتر و صفحات کلید برقرار شد.

پانچ کارت

FortranCardPROJ039.agr

اما سال 1964، بل لابراتوآر و جنرال الکتریک  با همکاری یکدیگر سیستمی را ایجاد کردند که مالتیکس (Multics) نام داشت. مالتیکس یک سیستم چند کاربره و اشتراک زمانی بود که موجب ایجاد یک رابط کاربری جدید با نام video display terminal می‌شد. VDT ترکیبی از فن‌آوری لامپ پرتوی کاتدی بود که در تلویزیون‌ها و ماشین‌های تحریر برقی استفاده می‌شد. آن موقع بود که کاربران کامپیوتر توانستند هر چه را که تایپ می‌کنند روی صفحه نمایش ببینند.

اولین کیبوردهای کامپیوتری بر اساس ماشین‌های تایپ از راه دور و پانچ‌های کلیدی ساخته شدند. با وجود فن‌آروی VDT و کیبوردهای برقی، کلیدهای صفحه کلید توانستند پالس‌های الکتریکی را مستقیم به کامپیوتر بفرستند. اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 بود که تمام کامپیوترها از کیبوردهای برقی و VDT استفاده کردند. البته می‌توان داشتن کیبوردهای فعلی را مدیون مخترع ماشین تحریر یعنی کریستوفر لتم شولز دانست. او به‌علاوه اولین کسی بود که طرح کیوورتی را اختراع کرد.

20 در مورد “تاریخچه صفحه کلید کامپیوتر: اولین صفحه کلید را چه کسی ساخت؟”

  1. تازه این چینش حروف کیبورد رایانه هم، برمیگرده به همون زمانی که ماشینهای تحریر اولیه اختراع شده بود. و چیز جدیدی نیس! فلسفش هم این بوده که حروف رو طوری قرار بِدَن که میله های رابطِ هر حرف با هم تداخل نداشته باشن. متن کاملش اینه:
    “این طرز قرار گیری حروف توسط فردی به اسم کریستوفر شولز (Christopher Sholes) ابداع شده. کریستوفر شولز که به عنوان پدر ماشین تحریر شناخته میشه، فردیه که اولین ماشین تایپ مدرن رو اختراع کرد. اولین ماشین تایپ بر اساس حروف الفبا ساخته شده بود و هنگامی که یه دکمه فشرده میشد، توسط یه میله ی آهنی به جوهر آغشته، اثری بر روی کاغذ ایجاد میشد. ولی اگر تایپیست با سرعت زیاد تایپ میکرد بعضی مواقع این میله های آهنی به هم گیر میکردن و باعث از کار افتادن دستگاه تایپ میشد. برای همین شولز برای اینکه بتونه از درگیر شدن این میله ها با هم جلوگیری کنه و در واقع بتونه تاخیری تو کار تایپیست برای پیدا کردن حروف ایجاد کنه، ۶ سال وقت گذاشت تا بتونه بهینه ترین حالت چینش حروف رو برای جلوگیری از گیر کردن میله های رابط در سال ۱۸۷۸ پیدا کنه.”

    1
    7
  2. یه لحظه فرض کنید همونی که توی عکس نشون داده شده الان روی میز بود فاجعه بودا خدا پدر و مادرشو بیامرزه

  3. اون صفحه کلید قدیمیها خیلی نوستالژی هست!! من همیشه دوست داشتم روشون بزنم و صدای تق تقش رو بشونم… خخخخخخ

  4. درسته که اولین ماشین تحریر سال 1886 ساخته شد اما من جایی خوندم که 300 سال پیش اولین جرقه ساخت وسیله ای که با کلید کار کند زده شد یعنی 300 سال زحمت کشیدند تا این کیبوردی که ما میبینیم ساخته شد؟!

  5. ممنون بابت خبر خدا آقای شولز رو هم رحمت کنه اگه الان داریم راحت تایپ میکنیم مدیون ایشون هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH