7 کاری که بهتر است پس از خرید یک کامپیوتر جدید انجام دهید

اگر به تازگی یک کامپیوتر جدید خریده‌اید، اول مبارکه و دوم بهتر است پیش از آنکه با آن هر کار جدی انجام دهید، حتما مقاله زیر را بخوانید. یک کامپیوتر جدید مثل یک خودروی نو نیست که روشنش کنید و بلافاصه از آن کار بکشید. البته نه اینکه نشود، ولی بهتر است که حتما مقدماتی را بچینید. با ما همراه باشید.

آپدیت ویندوز فراموش نشود

windows-updates-100537234-large

خب اگر ویندوز دستگاهتان اورجینال است، حتما آن را به‌روزرسانی کنید. البته بسته به زمانی که دستگاه در مغازه سکونت داشته، آپدیت شما هم سنگین‌تر و زمان‌برتر می‌شود.

برای آپدیت به کنترل پنل رفته و سپس به  System and Security > Windows Update > Check for Updates بروید و جستجو برای آپدیت را به سیستمتان بسپارید. پس از اتمام دانلود و نصب آپدیت‌ها، سیستم را ریبوت کنید.

مرورگر مورد علاقه‌تان را نصب کنید

استفاده از مرورگری که به کار با آن عادت نداریم واقعا سخت و کلافه کننده است، پس معطل نکنید و پیش از هر چیزی مرورگر مورد علاقه‌تان رانصب کنید.

برای کارهای سخت‌تر آماده شوید

حالا که کمی سیستمتان آماده شده است، نوبت آن رسیده که سراغ امنیت بروید. ویندوز 8 به طور پیش فرض با Windows Defender همراه است، اما کافی نیست و بهتر است به سراغ آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی قدرتمندی چون مک کافی یا نورتن بروید. اول خیالتان را از امنیت راحت کنید، بعدا هر کار دیگری که لازم است انجام دهید.

موارد اضافه را حذف کنید

de-crap-100250634-large

وقتی پی سی می‌خرید خواهید دید که سازندگان محترم آن را از بلات ورها پر کرده‌اند.

خوشبختانه برای حذف بلات ورها ابزارهایی مثل PC Derapifier وجود دارند که با نصب آنها می‌توانید پی سی خود را برای یافتن موارد اضافه جستجو کنید.

اگر ویندوز 8 دارید بدانید که ابزارهای اینچنینی نمی‌توانند بلاتورهای مرتبط به برنامه‌های مترو یا همان کاشی‌های زنده را پاک کنند. اگر برنامه‌ای را نمی‌خواهید، باید روی آن راست کلیک کرده و حذفش کنید.

حالا پرش کنید

چرا اول به پاکسازی پرداختیم؟ چون می‌خواستیم فضای کافی برای داشتن برنامه‌های مورد نظرمان داشته باشیم. این قسمت دیگر کاملا به عهده خودتان است. بهترین‌ها را انتخاب کنید و سیستمتان را آماده استفاده کنید.

از هارد خود بک آپ بگیرید

isbackupdatasafe2_primary-100227344-large

خب حالا که به امنیت پرداخته‌اید، برنامه‌های مورد نظرتان را هم نصب و چیزهای بی مورد را هم که حذف کرده‌اید، نوبت آن رسیده که از هارد خود که در بهترین حالت ممکنش است، بک آپ بگیرید.

البته در این قسمت دو راه دارید: می‌توانید ایمج بگیرید یا کلون گرفتن را انتخاب کنید. در کلون شما یک کپی کامل از هاردتان روی یک هارد خارجی می‌گیرد و هر زمان که بخواهید می‌توانید هارد اکسترنال را وصل کرده و به فایلها دسترسی پیدا کنید.

درایورها را به‌روزرسانی کنید

device-manager-update-100250633-large

این قسمت برای همه نیست. اگر احساس می‌کنید که با آپدیت درایورها می‌توانید کارایی سیستم را برای منظوری که می‌خواهید، بالا ببرید اینکار را انجام دهید. وگرنه همان آپدیت ویندوز کفایت می‌کند. گیمرها بهتر است حتما کارت گرافیک، مادربرد و کارت شبکه را به‌روزرسانی کنند.

حالا سیستمتان آماده استفاده است و در بهترین شکل، منتظر سرویس دادن به شماست.

34 در مورد “7 کاری که بهتر است پس از خرید یک کامپیوتر جدید انجام دهید”

  1. ب نظر من اگه برای بازی کردن میخواین به سمت لپتاپ نرین کامپیوتر بهترین انتخاب برای بازیست

  2. نوید کیان پور

    خرید یک آنتی ویروس اورجینال که با قیمت های ارزون توی بازار موجوده فکر کنم اولین قدم باشه .

  3. البته حرف دوستان منطقی هست و پیشگیری از خطر احتمالی شرط عقله ولی به نظر من همون آنتی ویروس ویندوز کافی هست از کجا معلوم که خود این آنتی ویروسها بزرگترین تهدید نباشن!!!؟چون همیشه بهترین راه ضربه زدن به یک مجموعه اینه که خودتو شبیه سیستم ایمنی همون مجموعه بکنی یعنی همون کاری که ویروس ایدز انجام میده بسیاری از مشکلات رو همین آنتی ویروس ها بوجود میارن و احتمال اینکه برنامه های جاسوسی و دزدی اطلاعات باشن زیاده چون اولا کسی بهشون شک نمیکنه دوما مورد حمایت مالی دولتها قرار دارن

    1. ویندوز دیفندر یک نرم افزار امنیتی ساخت کمپانی مایکروسافت است که در ویندوز های ویستا و هفت اضافه شده است. همچنین می توانید این نرم افزار را برای ویندوز XP از اینترنت دانلود کنید. البته بهتر است آنرا مستقیما از وب سایت رسمی شرکت مایکروسافت دانلود کنید. این نرم افزار در حقیقت یک Anti Spyware است که می تواند کامپیوتر شما را اسکن کرده و بد افزار های احتمالی را پاک یا قرنطینه نماید .
      و باید بدونین ویندوز دیفندر باید همیشه آپدیت بشه و این کار علاوه بر خوردن حجم اینترنت ممکن است کلا به سرور وصل نشود و اپدیت نگردد.
      ویندوز دیفندر قابلیت پاکسازی حدورد 34 درصد تروجانها رو داره!!!!

  4. کاملا صحیح و درست .
    بهتره کاور براش بگیرن که خاک وارد سیستم نشه و همینطور هر دو الی سه ماه قطعات رو تمیز کنن
    این کار عمر و کارایی سیستم رو بالا میبره و متاسفانه اکثر سیستم ها به همین علت خراب میشن…

  5. به نظر من اصلا نباید رو کامپیوتر آنتی ویروس نصب کرد من صبح تا شب کارم وبگردی هست و آنتی ویروس هم ندارم ولی تا حالا ندیدم سیستمم ویروسی بشه به نظرم اینا یجور احساس کاذب ناامنی درست کردن تا محصولات خودشون رو بفروشن

    1. اگر یکمی مسیر ذهنتون رو تغییر بدید خیلی بهتر میشه
      چون داشتن آنتی ویروس یه مشکل به وجود میاره اما نداشتن اون هزاران مشکل دوست عزیز

    2. دوست عزیز اگه واقها نصب نکردید باید بگم به شدت در اشتباهید….
      ویروس همیشه هست و ممکنه کرم باشه و اصلا صدمه نزنه…

    3. دوست عزیز منم زیاد با نظرتون موافق نیستم ، مخصوصن اگه اهله وب گردی باشین به راحتی بدون داشتن آنتی ویروس خودتون رو دچاره عدم امنیت کرده اید . سیستمم به خاطره مشکلی تا یه ماه پیش آنتی ویروسمو از رو سیستم پاک کردم بعده رفع مشکل و استفاده از یه نسخه تریال آنتی ویروس بیشتر از هفتاد نوع ویروس رو سیستمم پیدا شد. کلن به نظره من از ملزوماته داشتن انتی ویروس و آپدیت وینذوز

    4. بخاطر اینه که زیاد کارای پر ریسک انجام ندادی
      اگر آنتی ویروس نباشه که واویلا
      سیستم بدون آنتی ویروس رو فقط با قرنطینه میشه سالم نگه داشت مثلاً اصلا فلش های نامطمئین رو بهش وصل نکرد، تو هر سایتی نرفت و …

  6. مهدی مس کوب ساروی

    نسبتا کامل بود.
    مهمترین هاش که من انجام میدم به نظرم:
    1- نصب آنتی ویروس.
    2- نصب نرم افزار های اولیه مثل مرورگر و …
    3- حذف و غیر فعال کردم موارد غیر ضروری
    4- آپدیت کردن درایور ها
    یه سری چیزها هم که میشه اضافه گفت، یکی نصب Runtime های ضروری و دیگه آپدیت Bios هست که گاهی خیلی عملکرد سیستم رو بهتر میکنه.

  7. اگه ویندوز کامپیوترتون اورجینال هست اولین و ضروری ترین کار اینه که با acronis یه بکاپ ازش بگیرید تا در صورت خرابی یه نسخه تر و تازه ازش داشته باشید

    1. اورجینال هم اگر نباشند در هر صورت اکثرشون قابلیت آپدیت رو دارا هستن (شرکت های معروف مثل :گردو و پرنیان و لرد)

  8. مقاله خوبی بود اما دوستان کارشناس در نظر بگیرند که همه شرایط بحث در این مقاله برای کاربر فراهم نیست از ویندوز اورجینال و 8 بودنش گرفته تا مسائل پاکسازی و …

  9. خیلی خیلی برای افراد تازه کار خوب بود
    ممنونم
    ولی این رو هم باید بدونین که خود ویندوز همه درایو ها رو نمیتونه آپدیتشون رو پیدا کنه
    از نرم افزار های اپدیت درایو استفاده کنید خیلی بهتره

    1. اونش به کنار
      با این ویندوزهای غیر اصل با آپدیت مشخص میشه که غیر اصله و اکثراً کرک ها از کار میفته و باید دوباره ویندوز رو کرک کرد.

  10. اپدیت ویندوز خیلی حجم داره خب درضمن کسایی که به نت دسترسی ندارن نمیتونن اپدیتش کنن!!!

    در ضمن با این انتی ویروس های کرک شده تضمینی وجود نداره سیستم امنیت داشته باشه!!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH