پاسخ مسابقه هوشمندانه یازدهم: 10 اکسس پوینت مورد نیاز است!

hooshmandaneh-answered-n

هوشمندانه یازدهم هم به پایان رسید که با استقبال بسیار خوب شما عزیزان همراه بود. تا ساعاتی دیگر پای به هوشمندانه 12 خواهیم گذاشت. حال پاسخ هوشمندانه 11 چه بود؟

سوال هوشمندانه یازدهم

یک شرکت ارایه دهنده تبلیغات قصد دارد در خیابان‌های پایتخت اقدام به عرضه اینترنت رایگان در برخی نقاط نماید. برای این منظور کار خود را از میدان انقلاب شروع می‌کند. ابتدا می‌خواهد فاصله بین جمال‌زاده تا 16 آذر را به طور کامل تحت پوشش این شبکه قراردهد (کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی و همین‌طور ساختمان‌ها اهمیتی ندارند و فقط مساحت داخلی این خیابان‌ها مهم است). برای این منظور می‌خواهد برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه خود از اکسس پوینت‌های سیسکو به فاصله‌های معینی استفاده نماید که به طور خطی (توسط تکنولوژی WPS) به یکدیگر متصل هستند. شعاع تحت پوش این اکسس پوینت‌ها 30 متر در نظر گرفته شده و تنها مجوز نصب بر روی دیوار پیاده‌رو را دارند. به نظر شما برای این شرکت تبلیغاتی تهیه چند اکسس پوینت برای پوشش کامل این منطقه مناسب است؟ ( روتر اصلی را در کنار بانک ملت دور میدان و با برد 150 متر در نظر بگیرید، هم چنین فاصله بین دو خیابان جمالزاده و 16 آذر 580 متر و شعاع میدان انقلاب 40 متر و فاصله میان پیاده رو های دو طرف خیابان انقلاب در کمترین فاصله 25 متر در نظر گرفته شود)

پاسخ هوشمندانه یازدهم

با توجه به شکل به 10 اکسس پوینت نیاز است. البته برای پوشش کامل نبش خیابان 16 آذر در سمت مخالف آخرین AP بهتر هست یک AP دیگر نصب شود، بنابراین هم 10 و 11 اکسس پوینت صحیح است. البته این سوال و در واقع این شبکه یک مشکل اساسی دارد. اگر کاربری این مشکل را یافت و در قسمت کامنت‌ها عنوان کرد 100 امتیاز از سمت مدیریت مسابقه دریافت کرده و در رده بندی کاربر برنده وارد خواهد شد.

برندگان هوشمندانه یازدهم

. از بین کاربرانی که پاسخ صحیح را ارسال کردند ما به پنج نفر اول امتیازاتی می‌دهیم. هم‌چنین از جدول پایین می‌توانید رده‌بندی مسابقات را مرور کنید.

کاربر با نام کاربری جهان به عنوان نفر اول 100 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری امیرحسین بابائیان  به عنوان نفر دوم 80 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری erfankhani به عنوان نفر سوم 60 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری amir به عنوان نفرچهارم 50 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری فرهاد به عنوان نفر پنجم 40 امتیاز دریافت کرد.

فراموش نکنید امروز ساعت 12 ظهر مسابقه دوازدهم هوشمندانه با یک سوال جذاب و متفاوت دیگر منتظر شماست.

جدول رده‌بندی مسابقات

[table id=6 /]

70 در مورد “پاسخ مسابقه هوشمندانه یازدهم: 10 اکسس پوینت مورد نیاز است!”

  1. 2 ساعته میخوام به این اشاره کنم ولی شک داشتم برای همین فقط یه کوچولواشاره کردم ، چون توی سیستم تلفن همراه وقتی کاربر در حال حرکت هست بدون قطع ارتباط از محیط یک سلول خارج میشه و به محیط یک سلول دیگه میره، مثل زمانی که در ماشین در حال حرکت هست ،اینجا هم منظورم از سلول همون محیط تحت پوشش هر اکسس پوینت هست، البته جواب مسابقه رو هم 11 گفته بودم که درست هست ولی دیر شده بود و توی 5 نفر نبودم .
    اصطلاحش رو نمیدونستم چیه که شما الان گفتید handover

    1. وقتی ریپیتر باشن یعنی یه SSID داریم، پس قابلیت رومینگ داریم یعنی سشن ما بدون مشکل بین AP ها جابجا میشه.

    1. ایمان عزیزی

      احسنت، یا بهتره تخصصی تر بگید ، handover

      توی این شبکه ما هنو اور بسیار ضعیفی داریم در واقع بخاطر نوع دست گاه های کلاینت عملا هیچ انتقال سلولی انجام نخواهد شد و این بزرگترین ضعف این شبکه برای افرادی هست که در حال حرکت هستند. برای استفاده از شبکه های امثل وایرلس یا وایمکس نیاز به سکون هست.
      برای ایجاد هند اور نیازمند زیر ساخت های قوی مخابراتی و مرکز تایید هویت و همینطور دست گاه های کلاینت هماهنگ با این تکنولوژی ها داریم ، برای مثال در نسل 3 و 4 تلفن همراه ، گوشی موبایل همزمان با دو یا چند سلول در ارتباط بوده و به طور دایم کیفیت ارتباط بررسی میشود

  2. امیرحسین بابائیان

    در شبکه هر چی واسطه ها بیشتر بشه سرعت کاهش پیدا میکنه برای همین اکسس پوینتی که به نزدیک خیابان 16آذره سرعت بسیار پایینی خواهد داشت

  3. آقا اصن سوالش تخیلی بود خخخخخ
    کی میاد وای فای مجانی تو خیابون ارائه بده اونم تو ایراااااااان

    1. ایمان عزیزی

      overlap به وجود نمیاد! شبکه یکپارچه هست و از کانال های کسان استفاده میشه. توضیح به یکی از دوستان داده بودم بالا تر. البته overlap سلولی و پوششی بوجود میاد ، مخصوصا در ادج ها! این شما رو به جواب نزدیک تر هم میکنه.

        1. ایمان عزیزی

          بحث infrastructure یا backbone یه صفحه دو صفحه ی یه pdf نیست. از چندین درس مختلف تشکیل شده که اگر به واحد های درسی باشه حدود 60 واحد درسی باید حساب کنیم.

        2. خودم پیدا میکنم،مدرکم مخابرات گرایشه سوئیچه، بیشتر از اون 60 واحدو گذروندم.
          مطمئنن سیگنالینگ و کانالاش چند صفحه ای بیش نیست.
          بازم ممنون

        3. ایمان عزیزی

          پس دنبال pdf جدایی نباشید. کامل در درس هایی مخابرات دیجیتال و سیستم انتقال باهاش اشنا می شوید. البته رفرنس ها متفاوت هست ولی اشاره میشه. شما میتونید داکیومنت های خود شرکت سیسکو هم نگاهی بندازید راهنمایی های خوبی برای تست عملی این سیستم دارند.

        4. چیزی که میخام اصلا جز مباحث این دروس نیست.
          بازم ممنون
          ولی این شبکه مشکل هندآور نداره مگر اینکه ذکر میشد که AP ها ریپیتر نیستند که اونوقت کلا قضیه فرق میکرد.

        5. ایمان عزیزی

          wps خودش حکم تکرار کننده داره. وقتی در همون کانال و همون فرکانس داره مجددا انتقال انجام میده پس ریپیتر به حساب میاد. مشکل هند اور هم داره شما که دانشجوی مخابرات هستی چرا؟ هند اور تو شبکه وایرلس یا وایمکس در یک حد هستند و متخصصین ITUT و IEEE هنوز نتونستند مشکل رو حل کنند. انتقال سلولی در این شبکه فرضی ما رو شما به کل شهر بسط بدید شبیه به شبکه وایمکس! ارتباط بین دو سلول وجود ندارد و عملا دیوایس در مرز انتقال بین سلولی لاست خواهد شد. البته سیستمی در دستگاه ای پیشرفته وایرلس و موبایل های امروزی هست که به طور خودکار دنبال شبکه جایگزین میگرده ولی مدت زمان زیادی نیاز دارد و عملا از هارد هند اور هم زمان بیشتری نیاز داره. به مباحث هند اور در شبکه نسل دوم دقت کنید ، اون ها هم هارد هند اور بودند اما ارتباط قطع نمیشد و قطعی موقت و لحظه ای بین نیم تا 3 ثانیه معمولا بود. اما این شبکه ما ارتباط رو به طور کامل قطع و به سلول جدید خواهد رفت. بین این دو مورد خیلی فرق هست. در ضمن در مورد ریپیتر بود این رو اضافه کنم که توپولوژی که تو جواب من بکار برده شده رو با ارتباطات چند BTS مقایسه کنید. همونطور که از BSC ذر برخی مناطق ارتباط مستقیمی با آخرین BTS ندارد و در راه توسط دکل های مختلف به هم لینک میشوند در این مورد هم اینطور هست.

        6. چندین ساله که دیگه دانشجو نیستم.
          شک کردم گفتم شاید سیسکو نداره!!(چون کار نکردم نمیدونم)
          ولی با یه سرچ کوچولو دیدم که داره!
          شماهم امتحان کن(به راهنماییت گوش کردم تو یه سایت تخصصی سیسکو(فارسی)سرچ کردم)

        7. ایمان عزیزی

          البته این موضوع رومینگ هست بی ربط نیست ولی خب موضوع هند اور رو مشخص نمیکنه. شما یک نگاه به pdf زیر بندازید اطلاعات بهتری میگیرید.
          لینک

        8. در شکل صفحه 129 کاملا مشخصه که یه کلاینت داره از AP1 به AP2 روم میکنه بدون اینکه آی پی یا نشستشو از دست بده.
          هندآور مفهومی غیر از جابجایی بین دو تا AP(البته در شبکه مذکور) داره؟

        9. ایمان عزیزی

          این ادرسی که دادید لینک ثبت نام برام نفرستاد و نشد دانلود کنم. از روی عنوان سر فصل گفتم

        10. ایمان عزیزی

          دیدم. باز هم همون نظر رو دارم.بحث در مورد موبایلیتی یا رمینگ نیست. بحث هند اور هست.موبایلیتی رو شما انتقال از شهری به شهر دیگه ه میتونید در نظر بگیرید. و در واقع فاصله بین این دو سلول میتونه یک شهر یا چند صد کیلومتر باشه. هند اور به مرز سلولی که معمولا هم پوشانی شده هم هستند گفته میشه. واقعا فرق دارند

        11. ممنون از لینکت ولی واقعا خودت خوندیش؟
          بنابر لینک خودت فقط در مواقعی که کانکشن با BS در جریان از دست بره در حالی که قدرت سیگنال BS مجاور هنوز از BS1 بیشتر نشده باشه از دست میره که به هیچ عنوان(به دلیل همپوشانی) دراین شبکه رخ نمیده.(سکشن هارد هندآور)
          پس در این سوال مشکل جابجایی نداریم.

        1. ایمان عزیزی

          چند نفر بین این دو خیابون زندگی میکنه؟ یا میتونه متصل بشن؟ با فرض لینک گیگابیت به روتر اصل و آنتن های MiMo میشه تا 512 کیلوبیت بر ثانیه برای 200 یوزر در آن واحد برنامه ریزی کرد. البته پهنای باند ap های دیگه هم حدودیت ایجاد میکنه و باید بهترین کانفیگر و در QoS با توجه به گراف ها و مشخصات تجربی محل بعد از یک هفته استفاده انجام داد. این کار و نتیجه گیری برای افت سرع زمان بر هست. باید ببینیم چند یوزر میخوان وصل بشن و در واقع ظرفیت منطقه مشخ بشه. اگر ظرفیت پایین بود تعداد روتر ها رو دو تا میکنیم یکی برای شرق و یکی برای غرب میدان.

  4. مشکل تو wps بودن سیستم که امنیت پایینی داره و به راحتی میشه در اون نفوذ کرد مخصوصا وقتی اکسس پوینت ها رو دیوار پیاده رو باشه اشکال دیگر هم در سوال است که فاصله ی بین دو خیابان ایجاد ابهام میکند که کل فضای بین دو خیابان ملاک است یا فقط محدوده میدان بعد هم دیوار پیاده رو شد جا واسه نصب !!!:)

    1. ایمان عزیزی

      بله شده! سوال هست دیگه. واقعی که نداره! ولی چیز غیر ممکنی نیست. در مورد امنیت هم اگر از vlan استفاده بشه امنیت بسیار بالایی داره این شبکه.

  5. مشکل شبکه اینه که کلا تکنولوژی WPS تو شبکه های رایگان کاربردی نداره.
    چون هدف دسترسی رایگانو راحت به شبکست,
    WPS تو شبکه های اختصاصی استفاده میشه.

    1. ایمان عزیزی

      نه میتونه شبکه open ارائه بده. بحث encryption برای کانفیگ اولیه هست.( در واقع wps در این سری مودم ها فقط به عنوان لینک بکار میره، تو سوال بیشتر توضیح ندادم این موارد رو چون ممکن بود کاربر ها اشتباه کنند، ولی یه سری ملزومات اویه این شبکه داشت که گفته نشد.) حتی میتونه شبکه باز نباشه و فقط به اپراتور های خاص تلفن همراه ارائه بشه. مثل کار پارسال ایرانسل تو مشهد. داخل پوشش وایرل که میرفتیم sms میومد و پسورد وایرل رو به ما میداد.

      1. من دیگه چیزی به نظرم نمیرسه.
        فقط می دونم مشکل از
        wps هستش.
        از کجا باید بدونیم چه زمانی wps فعال هست که ما هم رو گوشیمون روشنش کنیم تا به شبکه متصل شیم؟

        1. ایمان عزیزی

          پاسخ قبلی رو ویرایش کردم و چند تا نکته بهش اضافه کردم. در واقع این wps از یک vlan جدا فقط برای لینک به روتر یا در واقع اینترنت استفاده میشه. اگر شماره کانال های وایرلس تماماکسس پونت ها یکسان انتخاب بشه میتون یه شبکه سلولی یکپارچه بما بده. مشکل این طرح هم در همین شبکه سلولی هست. حالا بگید چه مشکلی تو این شبکه به وجود میاد؟ ( راهنمایی: این مشکل در شبکه موبایلی وجود نداره)

  6. سلام
    ببخشید الان تو این شکلی که شما اراده کردید، اکسس پوینت ها باید در یک طرف خیابان قرار بگیرند تا هر 30 متر به 30 متر را پوشش دهند، در حالیکه شما در دوطرف خیابان قرار داده اید.
    چون کمینه فاصله ی دو پیاده رو 25 متر ذکر شده (در حالیکه بیشینه ی آن مشخص نیست!)طبق قانون فیثاغورث اگر هر اکسس پوینت بخواهد کل فاصله را پوشش دهد باید شعاعی نزدیک به 39 متر را پوشش دهد (در تعویض سمت خیابان).
    بنابر این به 2 اکسس پوینت دیگر هم نیاز پیدا خواهیم کرد.
    البته بنده از کم و کیف دانش کامپیوتری و امکان سنجی آن بی بهره هستم.
    موفق باشید.

    1. ایمان عزیزی

      دلیل سمت مخالف خیابان پدیده ای به اسم LOS یا دید مستقیم هست. برای افزایش کیفیت ارتباط مجبور هستیم از این سیستم استفاده کنیم. در ضمن مقیاس پایین نقشه هست . برای اندازه گیری فاصله میتونستید از این مقیاس استفاده کنید.

      1. ببخشید یک سوال دارم
        در این تغییر سمت خیابان فاصله بیشتر از میزان پوشش دهی اکسس پوینت ها نمی شود.
        خیلی ممنون

    1. در حقیقت همپوشانی کمتری خواهیم داشت و از منابع بهینه استفاده میشه، مقرون به صرفه هم خواهد بود.

    1. ایمان عزیزی

      آشنایی افرادی که با wps آشنا نیستن. شاید برن در موردش یکم بخونن و بدونن به چه کاری میاد.

    1. ایمان عزیزی

      نه برای بعضی اکسس پوینت های سیسکو نیازی نیست. بخاطر آنتن های MiMo میتونن گسترش خطی داشته باشن.مدل های ارزون قیمت تره طبق گفته شما باید تو برد روتر اصلی باشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH