همه چیز در مورد تلویزیون های 4K! آیا خرید آن‌ها منطقی است؟

4k-tv

نمایشگاه CES نیز برگزار شد و برندهای معتبر و البته ناشناس از مدل‌های جدید تلویزیون‌های 4K خود رونمایی کردند. تا پایان سال 2015، نیمی از تلویزیون‌های بازار احتمالا 4K خواهند بود و ارزان‌تر از هر زمانی نیز به فروش خواهند رسید. اما بهترین وقت برای خرید این تلویزیون‌ها چه زمانی است؟

تلویزیون‌های 4K همانند نمونه‌های سه بعدی که چند سال پیش بازار را احاطه کردند و یا نمونه‌های خمیده‌ای که این روزها چشمان شما را خیره می‌کنند، خاص نیستند! خیلی خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، این تلویزیون‌ها پیکسل‌های بیشتری را در فضای کمتری برای شما به نمایش در می‌آورند که نتیجه آن می‌شود یک کیفیت بسیار بالا با جزییاتی خارق‌العاده!

img_54a5d2a338077

4K دقیقا چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

بحث در مورد ماهیت 4K بسیار ساده است. این فناوری، وضوح بالاتری را نسبت به تلویزیون‌های FHD یا همان وضوح 1080p به شما عرضه می‌کند. همان‌طور که گفتیم این تکنولوژی پیکسل‌های بسیار زیادتری را در محیطی بسیار کوچک قرار داده است. اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها همگی از صفحه نمایش‌هایی با کیفیت و وضوح بالا بهره می‌برند. اما تلویزیون‌های 4K فقط با نمونه‌های شبیه به خودش قابل قیاس است.

یک تلویزیون استاندارد Full HD از وضوح 1080p یا همان 1920×1080 پیکسل بهره می‌برد. اما رزولوشن یک تلویزیون 4k برابر است با 3840×2160 پیکسل! یکی از دلایلی که نام 4K برای این نوع تلویزیون‌ها انتخاب شده، این است که وضوح این تلویزیون‌ها تقریبا 4 برابر رزولوشن 1080p است.

پیکسل‌های بیشتر، در حقیقت جزییات بیشتری را به بیننده نشان می‌دهند. اگر شما یکی از محصولات اپل که از صفحه نمایش retina استفاده می‌کند را در کنار سایر دستگاه‌های بازار بگذارید، تا حدودی متوجه منظور ما خواهید شد. البته اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از این قضیه بیشتر بهره می‌برند، دلیل آن‌هم واضح است! چشمان شما بسیار به آن‌ها نزدیک بوده و تفاوت را راحت‌تر به شما نشان می‌دهند. اما در تلویزیون‌ها، به دلیل تفاوت زیاد سایز و البته فاصله‌ای که از آن به تلویزیون نگاه می‌کنید، این تفاوت آن‌چنان محسوس نیست.

Digital_video_resolutions_VCD_to_4K.svg_

بله، آینده از آن تلویزیون‌های 4K است!

ایده اولیه 4K بسیار جالب است! صفحات تلویزیون‌ها باید روزبه‌روز با کیفیت‌تر شده و جزییات را بیشتر به شما نشان دهند. شاید در 20 سال اخیر هیچ یک از ما تا این حد از تلویزیون‌های FHD استفاده نکرده باشیم، البته به جز استفاده‌ای که از گجت‌های کوچک‌تر با صفحات نمایش با کیفیت داشتیم. محصولاتی نظیر اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها، مانیتورهای رومیزی و یا لپ‌تاپ‌ها!

این روزها، تلویزیون‌ها و دستگاه‌های همراهی نظیر موبایل، برای صفحات نمایش محصولاتشان از یک فناوری شبیه به هم استفاده می‌کنند، پس چرا تلویزیون‌ها به سوی با کیفیت‌تر شدن نروند؟

tcl-curved-4k-tv-at-ces-2015

کمبود محتوا جهت پخش!

اصلی‌ترین مشکل تلویزیون‌های 4K این است که فیلم‌هایی با این کیفیت یا وجود ندارند و یا اگر هستند، غیر قابل تهیه هستند! محتوای 4K چهار برابر از لحاظ پیکسل‌ها غنی‌تر بوده و حجم آن‌ها نیز تقریبا 4 برابر است! لود شدن و پخش این تصاویر، حتی برای کنسول‌های بازی نیز مشکل ایجاد می‌کند! هم اکنون نمونه‌های بسیار کمی از تصاویر 4K وجود دارد، اما با گسترده شدن این فناوری به نظر می‌رسد که به زودی بر حجم این فایل‌ها افزوده خواهد شد. البته کمپانی‌های تولید کننده نیز نیاز مشتری را فهمیده و به دنبال حل مشکلات این حوزه هستند. باهم چند مورد از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • بلوری و یا سایر دیسک‌های ذخیره ساز

لوح‌های بلوری هم اکنون به وفور در بازار یافت می‌شود، اما این محصولات هنوز توانایی ذخیره فایل‌های 4K را ندارند، اما به جرات می‌توان گفت راه‌های بسیار کمی وجود دارد تا این دیسک‌ها نیز بتوانند فایل‌های حجیم و با کیفیت 4K را در دل خود جای دهند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که نسل جدید دیسک‌های بلوری جهت ذخیره و پخش محتوای 4K در سال 2015 وارد بازار خواهند شد. البته آن موقع نیاز است که شما نیز دست به کار شده و نسل جدید Blue Ray Playerها را تهیه کنید! باید با تکنولوژی جلو رفت و این کار هزینه دارد!

  • کابل‌ها و سرویس‌های جدید تلویزیون‌ها 

هنوز هیچ شبکه‌ای وجود ندارد که فیلم‌هایی را با کیفیت 4K پخش کند! هرچند، اگر شما بتوانید فیلم‌های زیادی با این کیفیت پیدا کنید و به آن‌ها بدهید شاید این شبکه راه بیفتد!

امید است که در آینده‌ای نزدیک شبکه‌های 4K نیز راه افتاده و شما به راحتی بتوانید به محتوای دلخواه دست پیدا کنید! البته فراموش نکنید به احتمال قوی باید فکری نیز به حال ستاپ باکس خود کنید؛ طبیعتا قدیمی شده است!

  • کنسول بازی‌های ویدئویی

سونی پلی‌استیشن 4 و ایکس باکس وان، از این فرمت پشتیبانی نکرده و به این زودی‌ها نیز خبری از این سرویس نخواهد بود! این کنسول‌ها هنوز هم در پخش برخی از تصاویر با کیفیت FHD مشکل دارند و بعضی از بازی‌ها تنها با وضوح پایین‌تر از 1080p اجرا می‌شوند. با اینکه به این زودی‌ها خبری از پشتیبانی این فرمت توسط کنسول‌ها نخواهید شنید، اما باید پذیرفت این فناوری به حوزه بازی‌ها نیز خواهد رسید!

شاید نسل بعدی کنسول‌ها این فرمت را پشتیبانی کند. Call of Duty را با فرمت 4K تصور کنید!

البته باید بگوییم این فناوری را بعدها شاید بتوانید بر روی PC ها نیز ببینیم! اگر توانایی خرید کنسول گران قیمت را نداشتید، می‌توانید با خرید یک کارت گرافیک که این فرمت را پشتیبانی می‌کند و اتصال کیس خود به تلویزیون، یک بازی 4K را تجربه کنید!

چرا باید صبر کرد؟

اگر پول بلا استفاده‌ای دارید و می‌خواهید آن را آتش بزنید، بهترین راه خرید یک 4K TV است! شما با خرید این تلویزیون در مقطع فعلی، تنها می‌توانید به محتوای بسیار کمی دست یافته و نهایتا چند فیلم کوتاه را با آن مشاهده کنید! در بهترین حالت می‌توانید با کنسول‌های بازی نیز به راحتی عناوین 1080p را اجرا نمایید.

تلویزیون‌های 4K در حال کاهش قیمت هستند، همان‌طور که این محصولات نسبت به روزی که برای اولین بار در بازار حاضر شدند، قیمتشان متعادل‌تر شده است، این روند ادامه خواهد داشت.

lg-ef9500-flat-4k-oled-2

هم اکنون که در نمایشگاه CES 2015 مدل‌های جدیدی از این تلویزیون‌های جدید معرفی شده است، پس می‌توانید مطمئن باشید که قیمت مدل‌های پیشین برندهای معتبر قطعا کاهش خواهد یافت. پس شما نیز در پول خود صرفه جویی کرده‌اید و شاید با این مبلغ بتوانید کنار آن یک گجت دیگر نیز خریداری کنید.

اگر قصد خرید تلویزیون دارید، فعلا قید این محصولات 4K را بزنید! پیشنهاد می‌کنم منتظر نسل جدید این محصولات باشید. اگر می‌خواهید برای سال جدید یک تلویزیون جدید بخرید، به راحتی به سراغ محصولات Full HD بروید و با خرید یکی از آن‌ها لذت ببرید. اگر هم‌اکنون یکی از آن‌ها را در منزل خود دارید، از آن استفاده کرده و لذتش را ببرید. اگر کمی صبر کنید، هم قیمت این محصول پایین آمده و هم محتوای بیشتری برای پخش وجود دارد.

اما اگر واقعا قصد آتش زدن پول خود را دارید، می‌توانید نگاهی به تلویزیون‌های خمیده بازار بی‌اندازید! حداقل آن‌ها جذاب‌ترند!

33 در مورد “همه چیز در مورد تلویزیون های 4K! آیا خرید آن‌ها منطقی است؟”

  1. با سلام. مرسی از توضیحات. مشورت می‌خواستم. ب نظرتون تلویزیون ۴۹ اینچ فول اچ‌دی سامسونگ بخرم، یا ۴۹ اینچ 4k ال‌جی??? ال جی ۳۰۰ تومان گرونتره

  2. فعلا که اصلا به صرفه نیست.

    هم قیمتا فضاییه و هم محتوا کمه…

    اونطور تفاوت کیفیتیم شاهد نیستیم.

  3. رضا غفوریان

    آقای بهمنی تصویر مقایسه اندازه فرمتها یک اشتباه داره.
    ارتفاء تصویر UHD با 4k برابره با 2160 ولی عرض 4k بیشتره . 3840 در برابر 4096

  4. امیررضا اقبالدوست

    اقا سعید به نظرتون این تلویزیون 49 اینچ الجی که احتمالا قیمتش چیزی حدود 4.5 هست بهتره یا یه فول اچ دی در همون قیمت؟
    منظورم اینه که با قیمت مساوی ارزشش رو داره؟یا ارزون قیمتاش از بقیه لحاظ کم دارن مثلا روشنایی یا رنگ

    1. محمد سعید بهمنی

      یه 49 با رزولوشن 4k با یه 49 اینچ فول اچ دی ، با یه قیمت مساوی منظورته؟
      اگر قیمت مساوری داشته باشن ، بله ارزشش رو داره، بالاخره فناوری به روزتری هستش و ارزش همراهیش رو داره!

  5. سلام من قصد خرید تلویزیون دارم نمیتونم هم چند وقت بعد عوضش کنم یعنی یه چیز عمری میخام به نظرتون 4k بگیرم یا فول اچ دی؟؟؟ ممنون از راهنماییتون

  6. حتی اگه پولم داشته باشی خریدش منطقی نیست.
    باید کمپانی ها رو مجبور کرد قیمت هارو بیارن پایین.

  7. کیفیت واقعی تصویر را در4kدیده میشه 9 ماهه که خریدم بیشتر در فیلمهای سه بعدی تفاوت مشخص میشه یک فیلم را هم در سونی هم در این خمیده ها دیدم موقعی که کنارهم هستند فقط تفاوت مشخص میشه بعد از مدتی که به تلویزیونهای معمولی و اچ دی نگاه میکنید فکر میکنی تصویر مات هست فوق العاده هست و بینهایت راضی هستم

  8. 4K عالیه بشرط اینکه محتواش هم باشه ولی فکر کنم حتی در نمایش ویدئوهای FHD هم نسبت به یک پنل 1080 برتر باشه. هر چی هست وقتی از نزدیک نگاهشون می کنی واقعاً محصور کیفیتشون میشی.

  9. به نظر من هنوز دیگه اونقدر اینا تکامل نیافتن و قیمتاشونم خیای بالاست
    فعلا همین فول اچ دی ها هم عالی هستن در ذمن در ایران که هنوز صدا و سیما فیلم با کیفیت پخش نمیکنه
    فقط تو بعضی از فیلما نسبت تصویر رو تغییر میده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH