نکاتی برای راه اندازی اولیه دوربین‌های DSLR که هر کاربری باید بداند!

اگرچه اسمارت فون‌های امروزی دوربین‌های قدرتمندی دارند اما در واقع قادر نیستند با دوربین‌های عکاسی رقابت کنند و دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد. اگر عملکرد و کارایی دوربین اسمارت فون شما برایتان کافی نبود و حالا یک دوربین عکاسی DSLR خریده‌اید در شروع کار می‌بایست کار‌هایی را انجام دهید تا بتوانید از بیشترین عملکرد این دستگاه‌ها استفاده کنید. برای آموزش این نکات همراه ما باشید.

dslr-camera

بند دوربین خود را متصل نمایید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث خراب شدن دوربین‌های عکاسی می‌شود موضوع افتادن به زمین است که باعث می‌شود دستگاه از کار بیافتد. برای اینکه بتوانید دوربین خود را از این نوع حادثه تاحدود بسیار زیادی نجات دهید بهترین راه استفاده از بند نگهدارنده است. در قوطی اغلب دوربین‌های عکاسی بند مربوطه وجود دارد و کاربر می‌تواند با نصب کردن آن به نقاط تعیین شده بر روی دوربین، گامی موثر در جهت نگهداری از دوربین عکاسی خود بر دارد.

Nikon-D810-DSLR-Camera-Price-in-Pakistan-Review-Pictures-Wallpapers

تاریخ و ساعت را تنظیم کنید

یکی از بخش‌هایی که اغلب کاربران در حین راه اندازی دستگاه خود آن را بی‌توجه رها می‌کنند بخش تاریخ و ساعت است. اما باید بگوییم که تنظیم ساعت، تاریخ و موقعیت زمانی یکی از مهمترین کارها در زمان راه اندازی دستگاه است که باعث می‌شود کاربر از زمان و تاریخ تصاویر ثبت شده اطلاع یابد.

علاوه بر این تنظیم تاریخ و ساعت باعث می‌شود تا تصاویر در کام‍پیوتر نظم و ترتیب مناسبی داشته باشند.

مموری کارت را فرمت کنید

اغلب افراد کارت‌های حافظه را در کام‍پیوتر فرمت و پیکربندی می‌کنند اما در واقع بهتر است علاوه بر آن بر روی دوربین نیز فرمت شود تا دستگاه به خوبی آن را پیکربندی کند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که بهتر است از کارت‌های حافظه سریع استفاده کنید تا دوربین در ذخیره سازی اطلاعات دچار مشکل نشود.

لزرشگیر اپتیکال را فعال نمایید

dslr-setup-tips(1)

اگر دوربین شما محصول کمپانی نیکون است بهتر این است که لرزشگیر لنز آن را فعال نمایید اما در برخی دوربین‌ها نظیر سونی و پنتاکس این ویژگی به‌صورت پیش فرض فعال است.

تنظیمات مورد نظر را اعمال نمایید

تمامی دوربین‌ها در تنظیمات پیش فرض روانه بازار می‌شوند که در این صورت نمی‌توانید انتظار بیشترین کارایی را از دستگاه داشته باشید. برای مثال وارد بخش کیفیت تصاویر یا image quality option شوید فرمت ذخیره سازی مورد نظر را تایید کنید و برای مثال شما می‌توانید JPEG یا برای اعمال تنظیمات و دسترسی بیشتر فرمت Raw را انتخاب نمایید (در فرمت Raw هیچ تغییراتی در تصویر توسط دوربین اعمال نمی‌شود و همان تصویری در کارت حافظه ثبت می‌شود که در لنز دوربین افتاده است).

تنظیم دومی که می‌بایست اعمال کنید نوع فوکوس در عکاسی است که بهتر است بر روی چهره یا سوژه تنظیم شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که بر اساس شرایط مختلف این نوع انتخاب فوکوس توسط عکاس متغیر است و در این شرایط نمی‌توانید از سوژه‌های سریع عکاسی کنید. برای آن که بتوانید از سوژه‌های سریع عکاسی کنید می‌بایست نوع فوکوس را بر روی پی در پی یا continuous قرار دهید.

dslr-setup-tips

صفحه نمایش را تنظیم کنید

در اغلب دوربین‌های DSLR یک صفحه نمایش باکیفیت LCD وجود دارد که کاربر از طریق آن می‌تواند عکاسی کند و یا تصاویر از پیش ثبت شده را مشاهده نماید. بهتر است از طریق تنظیمات موجود بر روی دستگاه، صفحه نمایش را نیز به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. علاوه بر این بهتر است برای زوم کردن در تصاویر از پیش ثبت شده از دکمه زوم لنز استفاده کنید.

حالت اتوماتیک برای تازه کار‌ها مناسب است

برای افرادی که تازه کار هستند و تازه از سوی دوربین‌های SLR به DSLR آمده‌اند حالت عکاسی اتوماتیک مناسب است که در شرایط مختلف می‌توانند بهترین تصویر را ثبت کنند. اما به این نکته نیز توجه کنید که اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید بسیار بهتر است حالت‌های مختلف (بر اساس شرایط) را جایگزین حالت اتوماتیک کنید.

علاوه بر این در ادامه می‌توانید ویدیو مربوط به این آموزش را نیز مشاهده نمایید:

3 در مورد “نکاتی برای راه اندازی اولیه دوربین‌های DSLR که هر کاربری باید بداند!”

  1. من عاشق دوربینهای حرفه ای هستم و فقط حیف که پولش رو ندارم!!
    لطفا آی تی یک مسابقه دوربینی هم بذارین تا مثل این گوشی نوکیام یکی ببرم!! خخخخ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH