معجونی از تبلت و نوت‌بوک (بررسی سامسونگ Slate PC XE700)

روزی روزگاری بود که آدم‌های روی زمین آرزو داشتند تا یک دستگاه بزرگ و گران قیمت را در خانه خودشان داشته باشند. هنر این دستگاه در آن زمان اجرای چند فرمان ساده بود و بایستی برای کار کردن با دستگاه کلی کد و دستور را بلد می‌شدید تا بلکه حس خوب یک نابغه بودن را پیدا کنید! با ورود یک سیستم عامل تحت عنوان ویندوز، معادلات تا حدودی به هم خورد و دیگر این نابغه‌ها نبودند که می‌توانستند با این دستگاه بزرگ و به ظاهر پیچیده کار کنند. هرچه زمان می‌گذشت این بازی شکل دیگری به خود می‌گرفت، دیگر آدم‌ها به عنوان یک کالای لوکس و صرفا برای افراد متخصص به آن نگاه نمی‌کردند. فرزندان هر خانواده دوست داشتند برای سرگرمی هم که شده یکی از این دستگاه‌های جاگیر را در اتاق خود داشته باشند و در همین اثنا بود که کم کم سر و کله یک سری از این دستگاه‌های جادویی که حجم کمتر و ظاهر بسیار شکیل‌تری داشتند وارد بازار شدند. در ابتدای امر به قدری این مدل‌ها گران بودند که تنها برای از ما بهتران انگاری ساخته شده بود. وجود یک صفحه کلید و مانیتور در کنار یکدیگر، قابلیت تا شدن و حمل نسبتا آسان، این احساس را به دارنده آن القا می‌کرد که دیگر صاحب بهترین و پیشرفته‌ترین ساخته بشر تا بدان روز است. اما باز هم زمان گذشت و گذشت تا دیگر این دستگاه‌ها هم آن جذابیت سابق را نداشتند. حال نوبت به ورود نمونه‌های جدید و عجیب دیگری رسیده بود. این مدل‌ها باریک بودند، نمایشگر لمسی داشتند و همچون دستگاه‌های قبلی در ابتدای امر گران‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسیدند. اما آیا قرار است که این ساخته‌های نو ظهور نیز راه قبلی‌ها را بروند و تبدیل به ساخته‌هایی همه‌گیر بشوند؟!
تمام این داستان ما مربوط به یک دستگاه بود و همان طوری که حتما حدس زده‌اید، نام این دستگاه کامپیوتر است. حال قصد داریم تا یکی از آخرین نمونه‌های این جادوی فناوری را برای شما از نزدیک بررسی کنیم و ببینیم که آیا این کامپیوتر جدید به زودی همچون نمونه‌های قبلی یک وسیله همه گیر خواهد شد؟
Slate PC سری هفت XE700 در ظاهر فاکتورهای لازم برای ایجاد این تغییر را دارد، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید که می‌خواهیم یکی از برترین سازه‌های این رده را که برای کمپانی کره‌ای سامسونگ است از نزدیک برای شما بررسی کنیم.

طراحی: تبلتم یا نوت‌بوک؟
ظاهر اولیه دستگاه ممکن است کمی شما را دچار شک و شبهه سازد، سطح تخت و صیقلی، وجود تنها یک کلید فیزیکی در زیر نمایشگر و حضور دوربین پشتی و جلویی، همگی نشان از ظاهر یک تبلت دارد. با این حال دیدن کانال‌های هوا در سطح پشتی که می‌توان حرارت و گرمای خروجی توسط فن را نیز در زیر انگشتان حس کرد، به همراه حضور دائمی یک صفحه کلید بلوتوث و همچنین سیستم عامل ویندوز ۷، شما را در انتخاب نام قطعی برای این ساخته سامسونگ دچار تردید می‌کند، شاید هم بدین خاطر است که عنوان Slate PC برای این دستگاه در نظر گرفته شده است.
برای طراحی می‌توان نظرهای گوناگونی را ابراز کرد، به طور حتم این مدل به اندازه یک لپ‌تاپ معمولی جا گیر نیست اما خب شاید عدم وجود درایو مخصوص DVD یا بلوری و همچنین عدم استفاده از یک کارت گرافیکی مجزا، این نکته را نیز یادآور شود که هیچ کوچکی بی‌دلیل نیست! (بر وزن هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست!)
اگر ندانید بر روی این دستگاه چه سیستم عاملی نصب شده است، کلید مربع شکل وسط با لوگوی ویندوز به خوبی نشان می‌دهد که موتور محرکه آن چیست. جنس بدنه کاملا مرغوب بوده و وقتی آن را به‌دست می‌گیرید، تنها چیزی که سبب آزرده شدن شما می‌شود وزن نسبتا زیاد آن است. در بالا محل کوچکی برای ورود کارت میکرو اس‌دی وجود دارد، سمت چپ شلوغ‌ترین قسمت دستگاه است که شامل محل اتصال هدفون، کلید کم و زیاد کردن صدا، خروجی میکرو HDMI، سوکت شارژ و درگاه USB 2.0 می‌شود. در سمت چپ دو کلید یکی جهت خاموش کردن و دیگری برای فعال و یا غیر فعال‌سازی چرخش اتوماتیک صفحه نمایش وجود دارد که البته به قدری داخل بدنه کار گذاشته شده‌اند که دسترسی به خود را بسیار سخت کرده‌اند (یکی نیست بگه شما که نمی‌خواهید ما فشارتون بدیم، برای چی اصلا تعبیه شدید!).
شاید پس از کمی سر و کله زدن با این لوح کامپیوتری، از داشتن تنها یک درگاه USB ناراحت شوید و با خود بگویید این همه پول دادم که تنها از یک پورت استفاده کنم؟! در همین لحظه است که ما وارد می‌شویم و می‌گوییم زود قضاوت نکنید! Slate PC مجهز به یک داک مجزا نیز است که علاوه بر سوار شدن بخش لوحی بر روی آن، یک درگاه USB دیگر به اضافه پورت استاندارد HDMI، پورت LAN و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری هدفون را نیز به قابلیت‌های اصلی اضافه می‌کند.

تازه این تمام ماجرا نیست زیرا یک صفحه کلید مجزا و بسیار خوش ساخت که از طریق بلوتوث با دستگاه هماهنگی دارد نیز به شما عرضه خواهد شد تا حس داشتن یک لپ‌تاپ برایتان بیشتر تداعی شود. البته حروف حک شده بر روی این صفحه کلید (حداقل در نمونه‌ای که ما داشتیم) عربی هستند و بدین خاطر یا باید از برچسب‌های فارسی استفاده کنید و یا غصه داشتن یک کیبورد تمام فارسی را بخورید!
خب، اگر فکر کردید این تمام ماجرا بود سخت در اشتباهید زیرا سورپرایز دیگری برای شما داریم و آن قلم مخصوص دستگاه موسوم به Digitiser Pen است. به کمک این قلم در هر کجای صفحه که خواستید می‌توانید بنویسید. دو کلید نیز بر روی آن قرار دارند که یکی نقش راست کلیک را بازی کرده و سبب می‌شود تا کمی عملکرد این قلم دیجیتالی شبیه به ماوس نیز شود (اگرچه در کل بسیار متفاوت است!).

نمایشگر: می‌درخشم در آفتاب!
نمایشگر 11.6 اینچی Slate PC ساخت خود سامسونگ است و اولین چیزی که در آن جلب نظر می‌کند، میزان بازتابش بسیار بالای آن است (به عنوان آینه نیز می‌توانید از آن استفاده کنید!). وضوح تصویر 768×1366 پیکسلی و نسبت ابعاد 16:9 چیزی است که پیش از این انتظارش را داشتیم. میزان روشنایی نمایشگر به طور متوسط برابر با ۳۷۲ کاندلا بر متر مربع است که در مقایسه با تبلتی چون آی‌پد ۲ اپل حد خوبی محسوب می‌شود، اگرچه عمق مشکی 0.6 را نمی‌توان چندان عالی به حساب آورد.
یکی از مشکلات این نمایشگر بازتابش بسیار بالای نور آن است که در محیط‌های روشن و به خصوص نور مستقیم آفتاب، بایستی مهارت زیادی جهت مطالعه مطالب نمایشگر داشته باشید!
کیفیت رنگ‌ها در نمایش دادن از دیگر مزایای Slate PC بوده که در حد فوق‌العاده خوبی قرار دارد و همچنین زاویه دید نیز از دیگر موارد مثبت آن محسوب می‌شود.

سخت‌افزار: اینتل دوستت داریم!
اگر بخواهیم این Slate PC را در دسته تبلت‌ها به حساب بیاوریم، می‌توان آن‌را قدرتمندترین تبلت موجود در بازار محسوب کرد، اما از آنجایی‌که تبلت به حساب نمی‌آوریم! پس خیلی نباید روی توانایی آن زود قضاوت کنیم. قلب تپنده این محصول سامسونگ در اختیار پردازنده‌ای از نسل دوم اینتل موسوم به Coire i5 2467M است که شباهت بسیار زیادی به برادرهای بزرگ خود در این رده دارد، با این تفاوت که سرعت کلاک آن بر روی 1.61 گیگاهرتز ثابت شده است. در مقابل با مصرف تنها ۱۷ وات، 2467M تنها به نصف سیستم خنک کنندگی سایر پردازنده‌های این سری نیاز دارد. همچنین این پردازنده قابلیت پشتیبانی از فناوری Turbo Boost را نیز دارد که به کمک آن فرکانس کاری هر دو هسته تا ۲ گیگاهرتز می‌تواند افزایش یابد.
چیپست گرافیکی تعبیه شده برای این Slate PC نیز ساخت اینتل است. HD Graphics 3000 دارای هسته‌ای با سرعت ۳۵۰ مگاهرتز است که توانایی افزایش تا میزان ۱ گیگاهرتز را نیز دارد. این چیپ گرافیکی برای نمایش فیلم‌های Full HD بسیار موثر است اما در اجرای بازی‌های با گرافیک چندان اثری نخواهد داشت (یعنی کلا بیخیال بازی شوید!).
در این دستگاه از ۴ گیگابایت حافظه جانبی DDR3 با سرعت ۱۳۳۳ مگاهرتز استفاده شده و از آنجایی که ویندوز ۷ نصب شده نسخه ۶۴ بیتی است، از تمام توان آن می‌توان بهره گرفت.
هارد دیسک پر سرعت SSD با ظرفیت ۶۴ گیگابایت، از نقاط مثبت این Slate PC بوده که سبب افزایش سرعت و کارایی آن خواهد شد. از این هارد دیسک پر سرعت ما توسط برنامه HD Tune آزمونی به عمل آوردیم که نتایجش را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. همچنین برای بررسی سرعت USB 2.0 آن از یک هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی سی‌گیت استفاده کردیم.

آزمون SSD
آزمون درگاه USB 2.0

باتری: شارژ تا بی‌نهایت!
البته واژه بی‌نهایت که بی‌تردید اغراق دارد (مگر اینکه سوخت اتمی داشته باشد!) اما از همین ابتدا بگوییم که نسبت به توانایی باتری خوشبین باشید. به طور یقین برای دستگاه‌های قابل حمل عمر باتری از اهمیت بسیار برخوردار است. استفاده از هارد دیسک SSD خود یکی از دلایل پایین آمدن مصرف Slate PC ما است اما پردازنده‌های سری Core i5 به طور حتم مصرف بیشتری نسبت به سری اتم دارند، اگرچه در مقابل توان خیلی بهتری را نیز فراهم می‌آورند.
بدین منظور ما سه تست از دستگاه به عمل آوردیم، در حالت نخست نور نمایشگر را در پایین‌ترین میزان قرار داده و تقریبا هیچ کار خاصی با آن انجام ندادیم. رقم به دست آمده حتی از میزانی که خود سامسونگ برای باتری اعلام کرده بود نیز فراتر رفت و به عدد هفت ساعت و نیم بالغ شد، رقمی که تحسین بر انگیز است.
در حالت بعدی شبکه بی‌سیم را روشن کرده و در اینترنت مشغول گشت و گذار شدیم. در اینجا عمر باتری به پنج ساعت و نیم کاهش یافت، عددی که همچنان مناسب است.
در حالت بیشترین استفاده از دستگاه (موردی که کمتر پیش خواهد آمد) با بیشترین حد نور نمایشگر، عمر باتری به دو ساعت می‌رسد که همچنان نشان از مقاومت خوب Slate PC حتی در شرایط دشوار دارد.

سخن پایانی
اگر هنوز بین تبلت و یا نوت‌بوک بودن این دستگاه شک دارد، بگذارید ما شما را راهنمایی کنیم. Slate PC ظاهری چون یک تبلت دارد اما کارایی آن بیشتر در دسته نوت‌بوک‌ها قرار می‌گیرد. در واقع اگر شما قصد دارید که یک لپ‌تاپ با قابلیت جابجایی آسان، طراحی شیک، قدرت قابل قبول (نه برای بازی و کارهای سنگین گرافیکی) و امکانات مالتی مدیای کافی داشته باشید، Slate PC یک انتخاب مناسب خواهد بود، تنها به شرطی که پول کافی جهت تهیه آن را نیز داشته باشید!

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه “آی تی رسان” شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنید.

7 در مورد “معجونی از تبلت و نوت‌بوک (بررسی سامسونگ Slate PC XE700)”

  1. بله درسته حق با شماست.خیلی ممنون از پاسخگویی شما.البته مودم ما وایرلس نیست و کابلیه. باید چه کار کنم تا لپ تاپم مودمو بشناسه و رمزهم بذارم تا دیگران نتونن استفاده کنن؟یه جاخوندم با کمک ad hoc باید اینکارو انجام بدم.شما میتونید راهنماییم کنید.پیشاپیش ممنون ازشما.

    1. پیمان گل‌کار

      شما کابل رو بزنید به لپ‌تاپ، اتوماتیک می‌شناسه و نیازی به تعریف خاصی نیست (البته کارت شبکه لپ‌تاپ باید تعریف شده باشه)
      چون ارتباط هم مستقیم هست معمولا کسی برای این نوع اینترنت پسورد لازم نداره!

  2. سلام آقای گلکار.من واقعا درمونده شدم.مدتهاست دنبال یه روش ارزون و باکیفیت برای اتصال به اینترنت هستم که البته نامحدود باشه.خواستم از مودم adsl استفاده کنم که با یک خط تلفن جواب نمیده چون یه کامپیوتر هم خونه داریم که با این روش به اینترنت وصله.خواستم از مودم های وایمکس مبین نت استفاده کنم که قیمت اونها هم 200هزار تومانه و اگر هم بگیرم تعرفه هاش زیاده و هزینش بالاست.شنیدم دستگاه فلش مانندی به اسم gsm هم تو بازار است که سیم کارت ایرانسل میخوره نمیدونم سرعتش چه جوریه؟میشه با gprs به اینترنت وصل شد؟چجوریه؟سرعتش خوبه؟همه جا جواب میده؟به نظر شما بهترین روش که ارزون باشه سرعتش هم خوب باشه چیه؟لطفا راهنماییم کنید.خیلی ممنون.

    1. پیمان گل‌کار

      با اینکه اینجا جاش نیست اما بگم که در حال حاضر مقرون به صرفه‌ترین اینترنت، ADSL مخابرات است که نمی‌دونم چرا می‌گیرد با یک خط تلفن جواب نمی‌ده؟! برقراری ارتباط از طریق خط تلفن هیچ تاثیری بر روی مکالمات شما نمی‌گذاره

      1. ممنون آقای گلکار.الان برای خونه از مخابرات اینترنت گرفتیم ولی منظورم اینه که برای اینکه بتونم برای لپ تاپ ازش استفاده کنم باید مودم روشن باشه که این مساله همیشه امکان نداره و همچنین سرعت دانلود هم پایین میاد.معذرت میخوام درمورد gprs میشه توضیح بدید

        1. پیمان گل‌کار

          برای چی روشن بودن مودم امکان نداره؟!! روی سرعت دانلود هم تاثیری نداره
          GPRS هم برای وقتی خوب است که شما جابجایی زیادی دارید و یا به نقطه‌ای می‌روید که به اینترنت دسترسی نیست. وگرنه نسبت به هزینه و سرعت، برای استفاده بلند مدت توجیه ندارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH