آیا چیپست اسنپدراگون 810 واقعا مشکل داغ شدن دارد؟

chip_generic-650-80

قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم به همراه دارد. ولی چرا با این جمله آغاز کردیم؟ دلیل دارد. اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های امروزی قدرت پردازشی بیشتر از آن چیزی دارند که ناسا در دهه 60 میلادی برای فرستادن انسان به ماه نیازمند آن بود.

تنها در مدت کوتاهی از تلفن‌های تک هسته‌ای به چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای رسیدیم، اما تجهیز موبایل‌ها به این مدل پردازشگرها هنوز هم چندان کار ساده‌ای نیست.

مثلا همین آخرین پردازنده شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون 810 که اخیرا دچار مشکلی شده است که شاید در ابتدا شنیدنش برایتان باور نکردنی باشد.

مشکل داغ شدن بیش از حد این پردازنده برای اولین بار دسامبر گذشته و درست زمانی که تاخیر در تولیدش اتفاق افتاد، مطرح شد.

طبق گفته‌های یک منبع داخلی، اسنپدراگون قدرتمند ما زمانی که به یک ولتاژ معین می‌رسد، داغ می‌کند. درست همین زمان بود که بنچمارکی از این پردازنده منتشر شد که ارقامش کمتر از آنچه انتظار داشتیم بود. از این رو حدس زده می‌شد که مشکل داغی باعث پایین آمدن سرعت کلاک شده است.

با معرفی ال‌جی جی فلکس 2 در ماه ژانویه سیاه نمایی این شایعات بیشتر شد. جی فلکس 2 اولین اسمارتفونی بود که به اسنپدراگون 810 مجهز می‌شد.

در اولین بررسی‌های این اسمارتفون متوجه پایین بودن ارقام مرتبط به بنچمارک‌ها شدیم که همین امر دوباره شایعه داغ شدن بیش از حد پردازنده را قوت بخشید. پس از این اتفاق، وو رم چان مدیر بخش برنامه ریزی موبایل ال‌جی چنین گفت:

از نگرانی‌های به وجود آمده درباره اسنپدراگون 810 مطلع هستم، اما عملکرد این چیپ بسیار رضایت بخش است و نمی‌دانم که چرا مشکل داغ شدن بیش از حد وجود دارد.

انگار این مشکلات کافی بود که سامسونگ در لحظه آخر نظرش را عوض کند. گفته می‌شد که تجهیز S6 به پردازنده وطنی می‌تواند سود بیشتری برای سامسونگ داشته باشد و با تاخیر ایجاد شده در تولید اسنپدراگون 810، سامسونگ نمی‌خواست که رکورد زدن فروش S6 و S6 Edge را به خطر بی‌اندازد.

درست چند روز پس از اینکه یکی از مدیران ال‌جی از مرتب بودن اوضاع سخن گفت، شرکت در یک تماس کنفرانسی تایید کرد که مشکلاتی در اسنپدراگون 810 مشاهده شده است، مشکلاتی که پیش از آن بر طرف شده است.

در این تماس حرفی از مشکل داغ شدن بیش از حد این پردازنده زده نشد و پس از کنکاش در رسانه‌های اجتماعی هیچ پست یا اشاره‌ای از سوی کاربران به داغی این پردازنده یافت نشد.

ولی درست پس از گذشت چند  روز از معرفی M9، گزارشی در فضای وب منتشر شد که حاوی اطلاعاتی از داغ شدن شدید دستگاه پس از انجام چند بنچمارک بود.

اینکه دستگاهی پس از بنچمارک‌های این چنینی داغ شود غیر عادی نیست، اما M9 پس از تست به دمای 55.9 درجه سانتی‌گراد رسید و این دما 20 درجه بیشتر از دمای اچ‌تی‌سی وان M8 بود.

به نظر می‌رسد که این مشکل اسنپدراگون  با چند آپدیت نرم‌افزاری حل شده باشد. طبق گفته‌های یکی از اعضای فروم XDA با نام کاربری هروگن، یک آپدیت OTA مشکل داغی این پردازنده را حل کرده است. همین سایت دوباره گزارشی را از تست بنچمارک M9 منتشر کرد که در آن دمای این هندست به 41.7 درجه سانتیگراد کاهش داشت.

تا همین جا مشخص است که در ابتدای تولید این پردازنده مشکلاتی وجود داشته است، اما اینکه این مشکلات دقیقا چه بوده‌اند هنوز به طور کامل مشخص نیست.

شاید شرکت‌هایی مثل ال‌جی باید به مانند سامسونگ به فکر یک راه دیگر باشند تا از خطر عرضه دستگاه‌هایی مشکل‌دار به دست کاربران دوری کنند. خطری که می‌تواند تاثیر بسیار بدی در محبوبیت و شهرت آن‌ها بگذارد.

11 در مورد “آیا چیپست اسنپدراگون 810 واقعا مشکل داغ شدن دارد؟”

  1. سلام Z5 پریدیم من هم با اثرانگشت باز میشه هم با کشیدن صفحه به بالا تو اندروید۷.۱.۱ ام اینجوری شده نمیتونمم درستش کنم.
    اگه راهی بلدین کمک کنید ممنون میشم.

  2. سلام یک سوال بین گوشی Z5 پریمیوم و X پرفورمنس بنظر شما کدوم بهتره از همه لحاظ و (ضد ابی) ممون میشم سریع جواب بدین.
    ممنون??❤

  3. سلام.
    یک نظر از دوستان میخواستم.
    اونم اینه که من بین گوشی X و Z5پریمیوم موندم؟
    بنظر شما کدوم بهتره؟
    ممنون میشم هرچه زودتر با نظراتتون کمکم کنید?

        1. مجتبی مسکینی

          داغ کردن در گوشی‌های امروزی طبیعیه و این مدل‌ هم در صورت استفاده نرمال داغ نمیشه
          در اندروید ۷ هم مشکل عمده و خاصی نداره بعد از آپدیت ممکنه برای هر مدلی یه سری مشکلات بوجود بیاد که معمولا خیلی زود بر طرف میشه
          اگه می‌خواین از سونی گوشی بخرید در این رنج بهترین انتخاب همین Z5 P هست

  4. سلام من z5 رو مدتیه خریدم
    از دیشب متوجه شدم گوشی داره زیادی داغ میکنه برنامه دماسنج نصب کردم دیدم ۵۰ درجست بعد دیدم بیشتر داغ شد و نوشت ۸۳ درجه . در حدی بود که دست رو میسوزوند این درحالی بود که برنامه دمای باتری رو ۴۱ درجه میزد و مشکل از پردازندست

    فرمتش هم کردم درست نشد قراره فلشش کنم
    تو مشهد هم که هرجا گوشی های قبلیمو بردم زدن خراب کردن گوشی رو معیوب تر تحویل دادن
    پشتیبانی سونی هم با وجود داشتن زبان فارسی مثل اینکه ایران رو نداره حالا نمیدونم چیکارش کنم
    قطعا اگه ببرم تعمیرگاه گوشیو میزنن خراب تر میکنن یک جاشم میدزدن (گوشی قبلیم مانیتورشو دزدیدن یک گوشی دیگه دوربینشو )

    با توجه به اینکه گوشی ضد آبه باز کردنش توسط همچین تعمیرکارایی مساوی با نابودیه گوشیه

    اگه تعمیرکار خوبی میدیدم حتما بهش میگفتم

    نمیدونم چیکار کنم آیا راهی هست به جز تعمیر و باز کردنش درستش کرد ؟

  5. با سلام. من دیروز سونی زد۵خریدم در هنگام بازی با کلش وبا باز کردن برنامه دوربین گوشی داغ میکند به اندروید ۶ارتقا دادم ولی مشکل هنوز پربا جاست. کلشمو روی گلکسی اس۷ اجرا کردم گوشی گرم میشه ولی داغ نمیشه که به نظرم خیلی خوبه. با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH