بالاخره 1000 یا 1024 بیت؟ کدام پاسخ صحیح است؟!

vrjjv1yzbmpgoyf8wrpt

همه ما مواردی مانند کیلوبیت، کیلوبایت، گیگابایت و… را در میان لیست معرفی حجم داده‌ها در کامپیوتر مشاهده کرده‌ایم ولی درباره کلمه کیلو و کاربرد آن در کامپیوتر تفاوت ‌نظر وجود دارد و این امر به یک ماجرای عجیب ختم شده است: معمای کیلوبیت، 1000 یا 1024 بیت؟ کدام پاسخ صحیح است؟

مسلما پس از خواندن بخش نخست این مطلب شما نیز در یکی از دو دسته مدعی درباره حجم یک کیلوبیت قرار گرفته‌اید. بگذارید که ابتدا هریک از این موارد و ریشه آن‌ها را بررسی کنیم.

چرا 1000 بیت؟

کلمه کیلو عملا به معنای 1000 است و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد معتقدند که یک کیلوبیت به معنی یک هزار بیت خواهد بود.

چرا 1024 بیت؟

در دانش کامپیوتر داده‌ها بر اساس تصاعد باینری یا دودویی کار می‌کنند و عملا عددی مانند 1000 در تصاعد باینری جای نخواهد داشت و به همین دلیل نیز نزدیک ترین عدد به این میزان برابر با 1024 است که گروهی آن را به‌عنوان پاسخ درست برای یک کیلوبیت مطرح می‌کنند.

حال پاسخ صحیح به این سوال چیست؟

اگر بخواهیم مستقیما به شما بگوییم که کدام دسته جواب صحیح را به سوال داده‌اند باید بگوییم که هردو دسته در کمال ناباوری پاسخی درست به این سوال داده‌اند ولی یک تفاوت عمده در صحت پاسخ این دو گروه وجود دارد که این تفاوت مربوط به زمان انقضای صحت پاسخ است. کسانی که پاسخ 1024 بیت را انتخاب کرده‌اند به‌صورت عموما افرادی هستند که از دیرباز با کامپیوتر سروکار داشته و یا اینکه از روی کتب یا آموزش‌های افراد قدیمی‌تر برای یادگیری اطلاعات کامپیوتری اقدام کرده‌اند، زیرا در ابتدای امر میزان یک کیلوبیت به 1024 بیت گفته می‌شد ولی با توجه به پیشرفت کامپیوترها و از بین رفتن کاربری عمومی میزان کیلوبیت و جایگزین شدن آن با مقادیر بالاتر، عملا کیلوبیت به میزان 1000 بیت رند شد.

علت انتخاب این عدد رند، این بود که درصورتی که عدد 1024 برای کیلوبیت باقی ‌می‌ماند، عملا محاسبات عددی برای تبدیل اعدادی بزرگ‌تر مانند گیگابیت به بیت، با دشواری بیشتری همراه می‌شد و برای نمونه اگر شما یک هارد 640 گیگابیتی داشتید ممکن بود که رقم خروجی از نظر تعداد بیت برای شما بسیار متفاوت از رقم امروزی باشد. این امر موجب کاهش پیچیدگی محاسباتی برای حجم‌های بالا شد و درنهایت نیز عدد 1000 برای یک کیلوبیت، به‌عنوان یک استاندارد جهانی مورد استفاده قرار گرفت.

3 در مورد “بالاخره 1000 یا 1024 بیت؟ کدام پاسخ صحیح است؟!”

  1. دنیزدنیزلیک

    به نظرم باید 1024 رو درست بدونیم؛ چون اصلا برداشت عرفی، مبنای درستی یک موضوع نباید باشد. آنچه درست، حقیقی و واقعیست، نمی تواند در یک لحظه، بیش از یک گزینه باشد.

    1
    2
    1. حسین باقری

      منم با 1024 موافقم…

      فکرشو بکن بعد از 13 سال تو دنیای ای تی بودن یه شبه بخوای از 1024 بپری 1000…..

      اقا سخته خب !!!!!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH