نجات غریقِ موبایل! (چگونه گوشی غرق شده خود را احیا کنیم؟)

باز هم قراره درباره یکی از دغدغه‌های داشتن تلفن همراه صحبت کنیم. دغدغه‌ای که حالا حالاها باهامون هست. حداقل تا زمانی که تمام گوشی‌های عرضه شده مثل اکسپریا گو ضد آب بشن.
از اینکه چند گوشی قبلی خود را بر اثر تماس با آب از دست داده‌اید نگرانید؟ از پس هزینه خرید یک گوشی ضد آب برنمی‌آیید؟
نگران نباشید! این بارتلاش داریم با ارایه چند روش ساده کمی از این استرس و نگرانی شما بکاهیم.
وقتی تلفن همراه‌تان به درون آب می‌افتد، عامل سرعت در عکس‌العمل نقش مهمی ایفا می‌کند. پس توصیه‌های زیر را به خاطر بسپارید تا در صورت لزوم سریعا عکس‌العمل نشان دهید.
ماشین لباسشویی، دستشویی، فنجان قهوه و هوای زیبای مه آلود. همه اینها را دوست داریم اما فقط تا زمانی که باعث مرگ گوشی مورد علاقه‌مان نشده‌اند.
باز هم می‌گوییم نگران نباشید فقط با دنبال کردن این چند راه ساده شانس برگرداندن تلفن هوشمندتان به زندگی را خواهید داشت. در این شرایط بایدها و نبایدهایی وجود دارند؛ پس مقاله زیر را به دقت در هر دو مورد بخوانید تا اوضاع از آنچه که هست بدتر نشود.

آنچه باید انجام دهیم:
همه می‌دانیم که در آوردن باتری یا به طور کلی جدا کردن قطعات تلفن همراه برای خشک شدن بهتر، یکی از راه‌های سنتی در مواجهه با این وضعیت است، اما باید بگوییم که همین کار باعث به خطر افتادن دستگاه و باطل شدن گارانتی می‌شود پس توصیه نمی‌کنم که از این روش استفاده کنید. به جای آن می‌توانید در ادامه با مطالعه مراحل زیر، روش بهتر و کارآمد‌تری را جایگزین کنید.
1: اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سرعت دستگاه خود را از درون مایع در آورید. هرچه گوشی مدت زمان بیشتری در مایع غوطه ور باشد خطر آسیب دیدگی افزایش می‌یابد.
2: تا آنجایی که امکان دارد از فشردن هر دکمه جهت بررسی سلامت دستگاه خودداری کنید. چرا که با فشار هر دکمه احتمال نفوذ آب به قطعات داخلی دستگاه بیشتر می‌شود.
3: همیشه و در همه حال بهترین کار پس از بیرون آوردن دستگاه جدا کردن باتریست. در واقع این کار باعث قطع جریان الکتریسیته درون تلفن می‌شود.

4: اگر باتری تلفن شما از نوع غیر قابل تعویض است، آی‌فون یا نوکیا لومیا، بیرون کشیدن باتری غیر ممکن است، پس تنها راه پیش رو ریسک کردن و فشردن چند دکمه برای اطمینان از سلامت دستگاه است. اگر پس از فشردن دکمه‌ها دستگاه روشن بود سریعا خاموشش کنید. البته هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید.
5: هر نوع وسیله جانبی (مانند قاب‌های محافظ) را از دستگاه جدا کنید.
6: سیم کارت و کارت حافظه را بیرون بکشید و شکاف‌های مربوطه را باز بگذارید تا بهتر خشک شوند.
7: همه بخش‌های گوشی مخصوصا قسمت بیرونی را با حوله خشک کنید. در حین کار مراقب باشید که آب به درون قسمت‌های باز تلفن نرود.
8: حتی زمانی که همه چیز به نظر خشک می‌آید، امکان وجود رطوبت در بخش‌های داخلی وجود دارد که باید پیش از هر اقدامی جهت دوباره راه اندازی تلفن از خشک شدن آن قسمت‌ها مطمئن شوید. روشی که بیشتر اوقات در مواجهه با یک تلفن خیس انجام می‌شود، قرار دادن آن در میان مقداری برنج است. خاصیت جذب آب برنج باعث می‌شود رطوبت و خیسی احتمالی دستگاه به دانه‌ها جذب شود.
روش دیگر استفاده از بسته‌های رطوبت گیر درون کفش‌هاست که می‌توان گفت تاثیر بیشتری دارد. اما در صورت دسترسی نداشتن به این بسته‌ها برنج خام نیز کارتان را راه می‌اندازد.

تلفن خود را درون ظرفی غیرقابل نفوذ بگذارید و روی آنرا با ماده رطوبت گیر بپوشانید. بگذارید گوشی به مدت 24 تا 48 ساعت درون ظرف باقی بماند تا ماده جذب کننده تمام رطوبت موجود را به خود بکشد. اما اگر هنوز احساس می‌کنید که تلفن مرطوب است می‌توانید از بسته‌های بدون درز سیلیکا که مخصوص این کار تولید شده‌اند استفاده کنید.
9: حالا اگر از خشک بودن دستگاه اطمینان حاصل کرده‌اید باتری را درون آن قرار دهید و روشنش کنید. موفق باشید!
کا‌رهایی که نباید انجام دهیم:
یکی از روش‌هایی که به اشتباه در اذهان مردم جا افتاده است خشک کردن گوشی به وسیله سشوار یا گرما دادن به آن از طرق دیگر است. درسته که با این روش رطوبت موجود کاملا خشک می‌شود اما در اثر گرمای حاصل از سشوار قطعات درون تلفن آسیب می‌بیند.

در مواردی که گوشی کاملا خیس و درون آن پر از آب باشد، بر اثر گرما بخار به درستی خارج نمی‌شود و در بخش‌های دیگر جمع شده و باعث خرابی بیشتر می‌شود. پس توصیه می‌کنم از این شیوه استفاده نکنید.
روش دیگر قرار دادن گوشی درون دستمال و پس آن درون فریزر است. این باور اشتباه وجود دارد که یخ زدگی مانع از رسیدن آب به بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و از ایجاد مشکل در برقراری جریان الکتریسیته درون گوشی جلوگیری می‌کند.
اما نمی‌توان به این روش به صورت طولانی مدت اعتماد کرد. چرا که به محض آب شدن یخ دوباره مشکل قبلی از نو آغاز می‌شود. همچنین ممکن است حین کار شیشه صفحه نمایش گوشی نیز آسیب ببیند. پس امتحان این روش به خطرات احتمالی بعد از آن نمی‌ارزد.

در مواردی که تلفن به طور کامل خیس نشده، خشک کردن سطح خارجی دستگاه کافی است. البته باید دقت کنید که آب از طریق درگاه USB یا جک هدفون به داخل دستگاه نرود. برخی توصیه کرده‌اند که می‌توان به کمک خلال دندانی که سر آنرا با تکه‌ای دستمال کاغذی پوشانده‌اید، درون محفظه‌های داخلی گوشی را خشک کرد اما باید بگوییم که ممکن است با انجام اینکار تکه‌ای از دستمال مرطوب شده درون محفظه باقی بماند و بعدها ایجاد خرابی کند.
امکان دیگری وجود دارد آن هم شارژ کردن مجدد گوشی است. زیرا بوسیله دمای ایجاد شده که مناسب دستگاه است احتمال خشک شدن آن وجود دارد اما می‌دانیم که همین شیوه خطر به جریان انداختن الکتریسیته در محیطی مرطوب را نیز به همراه دارد.

مراقب زنگ زدگی باشید
اگر توانستید با کمک روش‌های بالا تلفن خود را نجات دهید که تبریک می‌گوییم اما زیاد هم احساس پیروزی نکنید. شاید هنوز نتوانستید در جنگ برابر این نابود کننده خوف انگیز دستگاه‌های الکتریکی (آب) پیروز باشید. می‌دانید که به هر حال فلز درون گوشی شما با آب و در پی آن با اکسیژن تماس داشته پس خطر زنگ زدگی قطعات درونی بیش از پیش متوجه دستگاه شما است.
اگر قرار است قطعات درونی زنگ زده دستگاه را با الکل تمیز کنید این کار را به متخصص بسپرید و از انجام اینکار در خانه جدا خودداری کنید. به هر حال در صورت زنگ زدگی بخش‌های درونی، تنها چیزی که منتظر تلفن‌تان است مرگ تدریجی است.
آیا گارانتی دستگاه‌تان هنوز اعتبار دارد؟
روی گوشی‌ها، برچسب سفیدی به نام نمایشگر تماس با مایعات (LCI) وجود دارد که در صورت تماس گوشی به انواع مایعات به رنگ قرمز در می‌آید.

سازندگان این برچسب ترنسل را جهت آزمایش معتبر بودن گارانتی روی گوشی‌ها قرار می‌دهند و در بیشتر موارد زمانی که برچسب قرمز شده باشد از ارایه خدمات گارانتی شامل تعویض یا تعمیر خودداری می‌کنند.
مکان تعبیه شده برای این برچسب در گوشی‌های مختلف متفاوت است و سازندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا این برچسب در جایی به دور از چشم مشتریان قرار بگیرد.
ولی ما توصیه می‌کنیم بدون توجه به LCI در صورت رخ دادن هر گونه حادثه‌ای با بخش خدمات گارانتی تماس بگیرید و تلاش کنید حل مشکل ایجاد شده را به آنها بسپارید.

 

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه آی تی رسان شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنید.

9 در مورد “نجات غریقِ موبایل! (چگونه گوشی غرق شده خود را احیا کنیم؟)”

  1. سلام گوشیم دو روزه افتاده توی اب کاملا خشک بود داخلش اون اولا روشن میشد ولی الان روشن نمیشه سوخته؟ گوشیم جی سونه چند بارم ریستارتش کردم کار نداد

  2. کپی یعنی تکرار یک مطلب بدون هیچ تغییری!
    من فکر نمیکنم همچین چیزی در مورد این سایت صحت داشته باشه.
    مطالب شاید تکراری باشن اما مسلما کاملترینن.یا تلاش میشه که اینطور باشن
    دوست عزیز من فکر میکنم اگر قرار هم به انتقاد باشه بهتر منصفانه تر نظر بدید.کپی؟؟؟؟؟

        1. اولا محبت کنید و لینکش را بدید
          دوما مطالب نارنجی غالبا ترجمه مقالات گیزمودو است، پس اینکه جای دیگری هم آن مقاله را ترجمه بکند دلیل بر کپی کردن نیست

        2. مثلا به جای اون عکس اگه یه اکسپریا میذاشتن وسط برنج خوب بود؟
          چه فرقی داره چه عکسی باشه؟مهم اینه که گویای مطلب باشه.الان شما یه زحمتی بکش یه سرچ کن میبینی ده ها سایت از این عکس استفاده کردن.
          اصلا در دنیای اینترنت کاملا طبیعیه!حالا چطور به نظر شما عجیب میاد واقعا شگفت آوره

    1. علیرضا محمدی

      دوست عزیز بررسی های تخصصی اینجا که کاملا اختصاصی هستن
      خبرها هم که امکان داره توی تجرمشون دیر و زود پیش بیاد اما همیشه سعی شده حتی اگه جاهای دیگه ای هم خبر را گذاشتن دوباره ترجمه صورت بگیره و توی آی تی رسان خبر با ترجمه جدید و حتی المقدور کامل تر قرار بگیره
      مقاله ها هم دقیقا به همین صورت هستن. مطمئنا اگر اولین نباشیم سعی میکنیم کاملترین را تا اون لحظه ارائه کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH