جای خالی چه قابلیت‌هایی در دوربین اسمارت فون‌ها احساس می‌شود؟

اگر از افرادی هستید که دوربین اسمارت فون شما قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، به‌طور حتم در کنار دوستان و آشنایان خود دستی بر پشت گوشیتان کشیده‌اید و به وجودش و تصاویری که ثبت می‌کند افتخار کرده‌اید. اغلب اسمارت فون‌ها در زمینه عکس و امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند تقریبا یکسان هستند اما حضور قابلیت‌ها اغلب با معرفی یک پرچم‌دار همراه است که کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند پرچم دارانشان را در بخش دوربین نیز متفاوت‌تر از سایرین تولید کنند و ویژگی‌هایی را به آن‌ها بیفزایند که سایر اسمارت فون‌ها فاقد آن هستند.

روزانه دوربین اسمارت فون‌ها پیشرفت می‌کند اما متاسفانه تمامی ویژگی‌های خوبی که از یک دوربین قدرتمند انتظار داریم را در خود جای نمی‌دهند و هر محصولی امکاناتی دارد که دیگری ندارد و به همین دلیل جای خالی تمامی قابلیت‌ها در یک اسمارت فون احساس می‌شود. حال در این مقاله تصمیم داریم تا با 10 قابلیتی که دوست داریم در یک اسمارت فون شاهد آن‌ها باشیم آشنا می‌شویم، پس همراه ما باشید.

قفل و فوکوس

Independent-AEAF

برخی از اسمارت فون‌ها نظیر پرچم‌داران سری گلکسی و آی‌فون دارای قابلیتی هستند که AE/AF نامیده می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد که فوکوس دوربین خود را بر روی سوژه مورد نظر قفل کنند و با حرکت آن سوژه نیز از فوکوس خارج نشود که این یک ویژگی بسیار جالب و کاربردی است که باعث می‌شود در تصاویری که نیاز به فوکوس دارید، عمل فوکوس به بهترین شکل ممکن انجام شود.

رنگ بندی مناسب

Proper-manual-exposure-correction

آی‌فون‌های کمپانی اپل و برخی محصولات کمپانی Xiaomi دارای قابلیتی هستند که به کاربر اجازه می‌دهد رنگ‌بندی سوژه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. شیوه کار بدین صورت است که شما بر روی بخشی از تصویر که احساس می‌کنید نور و رنگ مناسبی ندارد انتخاب می‌کنید و با بالا و پایین کشیدن انگشت خود، بهترین شرایط را اعمال می‌کنید.

کنترل سرعت شاتر

Shutter-speed-controls

تنظیم دستی سرعت شاتر باعث می‌شود که دوربین تصاویر خارق العاده‌ای را ثبت کند. سرعت شاتر بدین معناست که شما مدت زمانی که دریچه شاتر باز می‌مانند را تعیین می‌کنید و تصویر مورد نظر را ثبت می‌نمایید. برای مثال برای عکاسی از صحنه‌های سریع مثل عکاسی ورزشی و… می‌بایست سرعت شاتر بالایی را تنظیم کنید و برای عکاسی هنری (همانند تصویر بالا) نیز می‌بایست کاربر سرعت شاتر پایین را تنظیم کند.

فوکوس دستی

Manual-focus-controls

در گزینه‌های بالا با قابلیت قفل کردن بر روی سوژه برای فوکوس آشنا شدیم و اکنون نیز تصمیم داریم قابلیت فوکوس دستی را به انتظارات خود اضافه کنیم که این ویژگی در تعداد محدودی از اسمارت فون وجود دارد که چندان هم این اتفاق خوش آیند نیست. فوکوس دستی باعث می‌شود که کاربر بتواند فاصله دوربین تا سوژه را تعیین کند و در نتیجه آن سوژه واضح و محیط اطراف آن تار یا همان بلور می‌شود که در کل تصویری ساخته می‌شود بسیار دوست داشتنی.

تار کردن (bokeh) نرم افزاری

Proper-software-bokeh

دوربین‌های DSLR دارای قابلیت به نام bokeh هستند که فاصله تصویر تا سوژه را تبدیل به یک حالت تار می‌کنند اما این ویژگی به‌صورت فیزیکی در اسمارت فون‌ها امکان پذیر نیست اما برخی کمپانی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق نرم افزاری اقدام به چنین کاری کنند. اگرچه نتیجه bokeh نرم افزاری با فیزیکی قابل مقایسه نیست اما قابلیت مناسب و جالبی است که کاربران می‌توانند از آن بهره بگیرد و برخی نرم افزار‌ها نیز برای این کار منتشر شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Lens Blur اشاره کرد که توسط کمپانی گوگل توسعه یافته است.

سلفی، سلفی، سلفی

Rear-camera-selfies

در حال حاضر اغلب افراد اسمارت فون‌هایی را دوست دارند که دوربین مکالمات تصویری مناسب و قدرتمندی داشته باشند تا بلکه در حین عکاسی سلفی، تصاویر به شکلی مناسب ثبت شوند. البته در کنار یک دوربین مناسب، نیاز به امکانات نرم افزاری نیز در این خصوص وجود دارد که شاید بتوانند کار‌هایی نظیر دوربین اصلی دستگاه انجام دهد. کار‌هایی نظیر تشخیص چهره و… .

سلفی‌های پانوراما

Selfie-panoramas

حرف از سلفی به میان آمد و به یاد سلفی‌های پانوراما افتادیم. اگر از دوست داران دنیای سلفی باشید حتما می‌دانید که مشکل عکس‌های سلفی قرار گرفتن تعداد کمی صورت در آن‌ها است و دلیل این نیز گستره دید چنین دوربین‌هایی است. اما قابلیت تصاویر سلفی پانورما این امکان را به کاربر می‌دهد که گستره دید بیشتری را ثبت کند و در نتیجه آن، در یک تصویر سلفی چندین نفر می‌توانند قرار بگیرند.

پانوراما 360 درجه

اغلب اسمارت فون‌ها قابلیت عکاسی پانوراما را دارند اما تنها برخی از آن‌ها قادر هستند تا تصاویر پانوراما 360 درجه ثبت کنند که چنین تصاویری باعث می‌شود کاربر در حین تماشای تصویر، دیدی نظیر آن داشته باشد که در محل عکاسی حضور دارد.

ویدیو‌های تایم لپس

یکی از قابلیت‌های جالبی که اغلب افراد دوست دارند اسمارت فون آن‌ها دارای چنین ویژگی‌ای باشد قابلیت ضبط ویدیو‌های تایم لپس است که از طریق آن وی می‌تواند یک رویداد طولانی را در یک کلیپ کوتاه ضبط کند که می‌توان حرکت ابر‌ها و یا شکفتن یک گل را مثال زد.

فیلم برداری حرکت آهسته

فیلم برداری حرکت آهسته در ابتدا توسط اپل وارد اسمارت فون‌ها نشد اما این کمپانی چنین کاری را به بهرین شکل ممکن انجام داد و اکنون اغلب پرچم‌داران قادر هستند تا ویدیو‌هایی با 120 فریم بر ثانیه را با وضوح 720p ثبت کنند ولی آی‌فون 6 و آی‌فون 6 پلاس قادر هستند تا ویدیو‌هایی با 240 فریم بر ثانیه ثبت کنند.

البته ممکن است هر کاربری بر اساس نیاز‌های خود، قابلیت و ویژگی‌های دیگری را نیز به این لیست بیفزاید؛ شما چه قابلیت‌هایی را برای دوربین یک اسمارت فون ضروری و البته کاربردی می‌دانید؟

3 در مورد “جای خالی چه قابلیت‌هایی در دوربین اسمارت فون‌ها احساس می‌شود؟”

  1. من میت ۷ دارم ، تنظیم فوکوس بطور دستی ، تنظیم غلظت رنگ و کنتراست دستیش واقعا کمکم میکنه ولی اگه تنظیم سرعت شاتر داشت بی نظیر میشد

  2. من خودم دو چیز رو انتظار دارم هیچ امکاناتی هم نمیخوام .

    همه که عکاس و فیلم بردار حرفه ای نیستند .

    دوست دارم دوربین گوشی خودش بهترین تنظیمات رو با
    سنسور هایی که داره انجام بده .

    و در فیلم برداری لرزش گیر داشته باشه .

    همین بس .

    البته امکانات پیشرفته هم برای کسانی که دوست دارن
    حرفه ای بگیرن داشته باشه . اما دکمه تنظیمات خودکار رو هم برای افراد مبتدی بزاره .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH