عشق و تنفر (بررسی ساعت هوشمند سونی)

تا به امروز وسایل جانبی بسیاری برای گوشی‌های هوشمند به بازار آمده و هر کس بنا به علاقه و نیاز خود، یکی از آن‌ها را تهیه می‌کند. در این بین بعضی همچون کیف و کاور نمایشگر از قیمت کمتری برخوردار بوده و در مقابل برخی همچون اسپیکر و هندزفری بهای بیشتری دارند. دستگاهی که ما قصد داریم تا این بار برای شما بررسی کنیم از تمام این وسیله‌ها متفاوت‌تر و البته می‌توان گفت گران‌تر است! اگر تیتر مقاله را خوانده باشید (که حتما خواندید) متوجه شدید که منظور ما ساعت هوشمند سونی است که در نگاه نخست بسیاری را مجذوب خود می‌کند. اول از همه داشتن یک ساعت مچی با آرم سونی به اندازه کافی وسوسه انگیز است تا دوستداران این برند محبوب را برای خریدش علاقه‌مند سازد و از سوی دیگر قیمت بالای آن (۱۵۰ دلار) سبب می‌شود تا پیش از خرید آن مجبور شوید تا تحقیقات زیادی را درباره کارایی آن انجام دهید. به همین خاطر ما این مطلب را برای شما به رشته تحریر در آوردیم تا دیگر نیازی به جستجوی گسترده نداشته باشید و با خواندن کامل این مقاله با چند و چون توانایی اسمارت واچ سونی (Smart Watch) از نزدیک آشنا شوید.

من چیستم؟!
اگر در دنیای وب به دنبال نظرات پیرامون ساعت هوشمند سونی باشید، دچار سر درگمی خواهید شد! برخی آن را بی‌خودترین محصول تولیدی سونی تا به امروز می‌دانند و بعضی اعتقاد دارند که تولید آن یک حرکت انقلابی و مثبت بوده است! به راستی کدامیک از این نظرات درست‌تر است؟!
برای آنکه به یک جمع بندی مناسب برسید در ابتدا این سوال را از شما می‌پرسیم: انتظارتان از این ساعت چیست؟! دوست دارید که چه توانایی را برای شما به ارمغان بیاورد؟! نشان دادن زمان؟ (به طور حتم مدل‌های ارزان‌تر و قشنگ‌تر در بازار فراوان است)، گذاشتن کلاس؟! (یعنی واقعا چنین چیزی کلاس دارد!)، برند سونی؟ (آرم سونی پلی استیشن بزرگ‌تر است!)، کارایی بالای آن؟ (این شد حرف حساب!)، سرعت در ارتباط؟ (بعید می‌دانم توفیقی بیابید!) یا مجموعه‌ای از موارد فوق؟!
این ساعت سونی مملو از نکات مثبت و منفی است که شاید آن را تبدیل به پر تناقض‌ترین کالای تولیدی این کمپانی تا به امروز کرده باشد! پس بهتر است اگر قصد خرید آن را دارید هنگام گفتن بدی‌ها چشمان خود را ببندید زیرا به احتمال فراوان شما را از خریدنش منصرف خواهد ساخت! ساعت هوشمند سونی به راستی یک ساعت است اما اینکه تا چه حد باهوش می‌باشد، خود در پرده‌ای از ابهام قرار دارد!

جعبه را باز کن
جعبه مکعب و مستطیل شکل این ساعت بیشتر از هر چیزی حاوی کاتالوگ و بروشور است! (ظاهرا در خارج قیمت کاغذ مثل اینجا چندان بالا نرفته!)، وقتی از شر تمام این نوشته‌ها راحت شوید با بدنه مربع شکل ساعتی برخورد می‌کنید که لوگوی نقره‌ای رنگ سونی بر بالایش حک شده است. همچنین یک نوار فلزی پرداخت شده و سطح پشتی سفید سبب می‌شود تا اینجای کار گله‌ای از ظاهرش نداشته باشید، گرچه کمی ضخامت ساعت بیش از حد به نظر می‌رسد (به خصوص برای دستان خانم‌ها). بند ساعت نیز به صورت جداگانه تعبیه شده که به راحتی و تنها با یک حرکت (همچون گیره) به بدنه اصلی ساعت متصل می‌شود. البته سونی برای شما دو عدد پین و یک سطح فلزی جداگانه نیز در نظر گرفته تا اگر از بند موجود در جعبه خوشتان نیامد، به سلیقه خودتان یک بند دیگر تهیه کنید.
تا اینجای کار همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رود تا اینکه به یک سیم سفید رنگ دلربا برخورد می‌کنید! اگر گفتید چیست؟! درست حدس زدید، کابل شارژ و اتصال به کامپیوتر که یک سر آن به درگاه USB کامپیوتر متصل می‌شود و انتهای دیگرش به ساعت باهوش ما! دو خبر بد در این بخش برایتان داریم، نخست انتهایی است که به ساعت متصل می‌شود زیرا به هیچ‌یک از پورت‌های استانداردی که تا به حال دیده‌اید شباهت ندارید و در واقع یک کابل چهار پین بوده که اگر آن را گم کنید باید ساعت خودتان را هم دور بیاندازید (پیدا کردن این کابل آن هم در بازار ایران فکر می‌کنم اگر نگوییم محال اما بسیار دشوار باشد). در هر صورت سونی به خودش زحمت نداده تا از یک پورت استاندارد مانند مینی و یا میکرو یواس‌بی استفاده کند. خبر بد دوم هم به زمان اتصال ساعت به کامپیوتر بر می‌گردد زیرا جز عمل شارژ شدن هیچ چیز دیگری را مشاهده نخواهید کرد. در واقع هیچ‌گونه تنظیمات و یا قابلیتی به شما ارایه نخواهد شد و شاید در همین جا باشد که برای نخستین بار به هوشمندی این ساعت شک کنید!
بسته شدن اسمارت واچ بر روی دست به آسانی صورت می‌پذیرد و از آنجایی که بدنه اصلی ساعت مانند یک کلیپس بر روی بند آن متصل می‌شود، حتی می‌توانید بدون باز کردن بند، ساعت را از روی دست خود جدا کنید. البته اگر آدم بزن و بهادری هم باشید، شک نداشته باشید در این فعل و انفعالات ساعت از دست شما جدا خواهد شد، پس مراقب باشید!

چطوری کار می‌کنم؟
فرض می‌کنیم شما فردی هستید که با کلی ذوق و شوق پول دادید، جعبه را باز کرده و ساعت را بر روی دستتان نیز بسته‌اید، حال کلید مستطیلی سمت راست را نگاه می‌دارید تا ساعت باهوشتان روشن شود. خب، الان فکر می‌کنید چه چیزی می‌بینید؟ تنظیم کردن زمان؟! مشخص کردن مکان؟! یا ست کردن زبان؟! در واقع هیچکدام! تنها درخواست ساعت به منظور اتصال به گوشی اندرویدی را مشاهده می‌کنید و شاید در همین لحظه است که برای دومین بار به هوش ساعت خود شک کرده و با خود می‌گویید: این چه ساعت باهوشی هست که بدون گوشی حتی زمان را هم نشان نمی‌دهد! با انجام تنظیمات مربوط و هماهنگی ساعت با گوشی اندرویدی خود، این بار نوبت به نصب نرم‌افزارهای ساعت می‌رسد زیرا این ساعت باهوش ما به صورت پیش فرض هیچ چیزی بر رویش نصب نشده! بهتر است دنبال سی‌دی یا چیز خاصی درون جعبه نگردید زیرا برای این کار بایستی از طریق اینترنت گوشی وارد گوگل پلی شده و اقدام به دانلود تعداد نسبتا زیادی نرم‌افزار کنید. در همین بخش با یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود، نه برای ساعت بلکه برای کاربران ایرانی مواجه می‌شویم زیرا گوگل پلی اجازه دریافت برنامه را به شما نمی‌دهد! چرا؟! برای اینکه آی‌پی شما از ایران است! (جالب اینجا بود به من حتی از فرودگاه دوبی هم اجازه نصب نمی‌داد! فکر کنم شنیده بود فارسی حرف می‌زنم!) در این مرحله مجبور هستید به سایت‌هایی همچون 1Mobile.com مراجعه کنید تا نرم‌افزارهای مربوطه را با کلی جستجو پیدا و دانه دانه نصب کنید تا بلکه ساعت رضایت به اجرای فرامین دهد. البته تمام این مراحل را باید با گوشی خود انجام دهید و ساعت تنها به عنوان یک ناظر به شما می‌نگرد تا مبادا اشتباهی کرده باشید! در واقع نرم‌افزارها همگی بر روی گوشی نصب می‌شوند و کنترل پنل تنظیمات نیز بر روی آن قرار دارد تا از طریق ارتباط بلوتوث دستورات خود را به ساعت منتقل کنید.

حال اگر موفق شدید از خوان نصب نرم‌افزار و ارتباط صحیح با ساعت عبور کنید، بایستی ببینیم که اصلا این ساعت باهوش ما چه قابلیت‌هایی را فراهم می‌آورد. در این بخش خبرها کم کم رو به سمت بهبودی می‌روند. تصور کنید در یک جمعی نشسته‌اید و گوشی‌تان درون جیب یا کیفتان قرار دارد. ناگهان کسی زنگ می‌زند و شما به جای آنکه دست خود را درون جیب یا کیفتان کنید، با خونسردی هرچه تمامتر به ساعتتان می‌نگرید که شماره و اسم شخص تماس گیرنده بر روی آن افتاده و ساعت با ایجاد ویبره نسبتا خفیفی این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. احتمالا اولین واکنش در این بین چشمان از حدقه در آمده اطرافیان است که به ساعت و سپس به شما می‌نگرند! البته پیشنهاد می‌کنیم تماس را رد کنید زیرا برای صحبت کردن چاره‌ای جز در آوردن مجدد گوشی خود ندارید، مگر آنکه قبلا پیش‌بینی کرده و یک هندزفری بلوتوث را نیز آماده کرده باشید تا با آن صحبت کنید و در واقع با این حرکت گوشی خود را حذف و از این ساعت سرانجام باهوش! کمکی گرفته باشید. البته این تمام توانایی‌های اسمارت واچ سونی نیست زیرا قادر هستید با آن پیامک‌های رسیده خود را نیز بخوانید، اگرچه توانایی پاسخ دادن ندارید. همچنین ارتباط با ایمیل، فیس‌بوک، توییتر و… از دیگر قابلیت‌های آن است که البته به دلیل نمایشگر کوچک 1.3 اینچی بهتر است انتظار دیدن آلبوم عکس دوستان در آن و مشاهده فیلم‌های اچ‌دی یوتیوب را نداشته باشید! با این ساعت شما قادر هستید آلبوم عکس‌های درون خودتان را نیز به تماشا بنشینید اما دیدن این تصاویر خاطره انگیز در نمایشگری کوچک با وضوح 128 در 128 پیکسل، آیا لذتی هم دارد؟! جالب است بدانید که نمایشگر کوچک گوشی از فناوری مالتی تاچ نیز پشتیبانی می‌کند و در واقع برای بسیاری از کارهای خود مجبور هستید تا از این خاصیت استفاده کنید که اتفاقا عملکرد مطلوبی دارد.

چقدر کار می‌کنم؟!
باتری یکی از آن مسایلی است که باید اهمیتی زیادی بدهید. به طور معمول هیچکس عادت ندارد باتری ساعت مچی خود را هفته به هفته عوض کند زیرا علاوه بر هزینه زیاد، اتلاف وقت نیز خواهد داشت. در اینجا گزینه نخست تا حد زیادی برطرف شده اما اگر اتلاف وقت را بخواهیم در نظر بگیریم، چند برابر افزایش یافته است! در واقع شما مجبور هستید برای شارژ این ساعت مدت‌ها منتظر شوید و اگر به واسطه اطمینان به آن، ساعت دیگری را به همراه نیاورده باشید، دیگر به مچ دستتان نگاه نکنید!
عمر باتری در درجه اول به میزان استفاده شما از ساعت ارتباط دارد و از آنجایی‌که کمتر کسی را می‌توان یافت که شب‌ها نیز با ساعت خود بخوابد (آن هم چنین ساعت بزرگی!)، می‌توانید بین سه تا چهار روز کارکرد باتری آن حساب باز کنید و پس از آن باید دست به دامن کابل مخصوص ساعت شده و از طریق کامپیوتر و لپ‌تاپ خود ساعت را شارژ نمایید. برای شارژ سریع‌تر می‌توانید از یک شارژر جداگانه نیز استفاده کنید که البته مجبور خواهید شد تا باز سر کیسه را کمی شل کرده و یک نمونه مناسب تهیه فرمایید.

چه چیزی در من دوست‌داشتنی است؟!
اول از همه متفاوت بودن گزینه جالبی برای این ساعت است، اگرچه پس از مدتی تکراری خواهد شد. همچنین اگر شما کسی هستید که تماس‌های زیادی را به‌خاطر شلوغ بودن محیط کار یا فاصله داشتن تلفن همراه از دست می‌دهید، ساعت هوشمند سونی با ویبره‌اش کمک می‌کند تا دیگر چنین مشکلی نداشته باشید. ساعت سونی بر روی دست به خوبی بسته می‌شود و وزن و ظاهر آزار دهنده‌ای ندارد، همچنین برنامه‌هایی چون مسافت سنج می‌تواند برای ورزشکاران و کسانی‌که به دویدن علاقه دارند نیز مفید باشد. البته داشتن نوعی کلاس را هم در بستن این ساعت بر روی مچ دست خود فراموش نکنید! (هرچقدر خواستم این نکته را نگم فایده نداشت! بالاخره اینجا ایرانه!)

چه چیزی در من تنفر انگیز است؟
اول از همه سیستم ریختن برنامه‌ها که البته پس از عبور از چنین خوانی فراموش خواهد شد. پس از آن نمایشگر کوچک گوشی که لمس کردن آن را نیز دشوار خواهد کرد (به خصوص برای افرادی که انگشتان درشتی دارند). با توجه به ساعت بودن این دستگاه، باتری زودتر از حد انتظار تمام می‌شود و در خیلی از موارد شما را بدون زمان رها خواهد کرد! همچنین عدم وجود اسپیکر برای پخش صدای زنگ (شاید کسی ویبره را دوست نداشت!) و همچنین میکروفن برای صحبت کردن با آن، از دیگر موارد ناخوشایند است. در واقع می‌توان بزرگ‌ترین ایراد اسمارت واچ سونی را در وابستگی بسیار زیادش به گوشی اندرویدی دانست، موردی که سبب می‌شود تا لقب هوشمند چندان برازنده‌اش نباشد. در این بین قیمت بالای ساعت را نیز فراموش نکنید که با وضع فعلی ارز در کشو ما بالای ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پرداخت این مبلغ برای چنین ساعتی (به قول قدیمی‌ها ساعت کامپیوتری!) شاید کمی زیاد به نظر برسد.

سخن پایانی
اگر همچنان در خوبی و بدی این ساعت و یا خریدن و نخریدن آن دچار تردید هستید، بهتر است بگوییم زمانی این کار را بکنید که یا پول اضافی درون جیبتان شما را اذیت می‌کند یا دوست دارید تفاوت را در معنای جدید آن تجربه کنید وگرنه ساعت هوشمند داستان ما قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را به دستان شما (منظور مچ دستان!) اضافه نخواهد کرد. البته این نکته را هم در پایان عرض کنم شاید نکات تنفر انگیز در این محصول سونی کمی بیشتر به نظر برسد اما اگر کسی عاشق بشود، معمولا چشمش را بر روی بدی‌ها نیز خواهد بست! (فکر نکنید خودم را می‌گم که دوستش دارم!)
در هر صورت ساعت هوشمند سونی با قابلیت‌های خوبی که دارد از کمبودهای فراوانی نیز رنج می‌برد و در واقع بایستی آن را تنها یک پل بین گوشی هوشمند و مچ دست خود در نظر بگیرید که اطلاعات مهم را بر روی آن منتقل می‌کند و به خودی خود هیچ کاربرد مثبت و حتی هوشمندانه‌ای ندارد.

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]
با شرکت در مسابقه آی تی رسان شانس خود را برای برنده شدن یک جایزه متفاوت امتحان کنید.

23 در مورد “عشق و تنفر (بررسی ساعت هوشمند سونی)”

  1. سلام ببشید من یک ساعت اسمارت واچ خریدم جالب اینجاست که ن به کامپوتر وصل میشه ن به اینترنت و ن با بلوتوث به چیزی وصل میشه من چ کنم چگونه باید مثلا یک اهنگ بریزم رو گوشیم لطفا کمکم کنید ممنون راستی این ساعت اسمارت واچ 1 هسش

  2. سلام من این ساعتو خریدم میخوام بدونم فقط با گوشی سونی و اون گوشی هایی که گفتین کار میکنه ؟ یا همین که گوشی اندروید باشه حله ؟؟

  3. سلام جناب گلکار آیا با ساعت میشه :
    مشاهده نام فرد تماس گیرنده ( Caller ID )
    مشاهده تماس های از دست رفته Missed Calls
    مشاهده پیامک های رسیده و امکان ارسال اس ام اس
    مشاهده وضعیت آب و هوا
    مشاهده تصاویر زنده از دوربین تلفن همراه !
    مشاهده وضعیت باطری تلفن همراه
    مشاهده و کنترل موزیک در حال پخش
    رو انجام داد؟

  4. امیدوارم iWatch مثه این نشه! واقعا چیزه آشغالیه! حال میداد که اصلا گوشی نمیخواست و یه گوشی کوچولو میبود با قیمت بالاتر می ارزید. و یا مثه یه آیپاد کوچولو میشد. که فقط ساعت و ام پی تری باشه با قیمت پایینتر. کی حوصله داره اینارو با بلوتوث وصل کنه به هم. هندزفری بلوتوث گوش آدمو له میکنه!

  5. سلام من آرش 21 ساله از تبریزم
    علاقه زیادی به مارک سونی دارم
    گوشی هم سونی اکسپریا آکرو اس دارم
    تلفیق این دو تا چطوری میشه؟.
    میخواستم قیمت دقیق اسمارت واچ و محل خریدشو بدونم
    لطفا راهنماییم کنین

  6. به نظرم بیشتر به درد تبلت دارها می خوره که نمی خوان واسه زنگ زدن تبلتشون رو نگاه کنن درسته ؟؟

    1. پیمان گل‌کار

      نمی‌شه اینجوری گفت چون کمتر پیش میاد افراد خط گوشی خودشون رو بر روی تبلت بیندازند

  7. من دوست دارم بخرمش اما خیلی گرون فکر نکنم ارزش داشت باش بنظر شما قیمتش پایین میاد؟ مثلا تا عید ؟ی سوال به همه گوشی های اندروید میخوره؟

  8. salam
    barresie jame va khobi bod.zemne tashakor az shoma khastam bedonam ba ios mach mishe age mishe ba tavajo be android bodanesh narm afzarhai ke ba iphone ham kar bede vasash hast?

  9. بهرام آزاد

    بنظر من این ساعت خیلی بهتر از ساعت های عادی ایست که در بازار وجود داره و فقط بخاطر برندش باید کلی پول براش داد و فقط ساعتو نشون میده! لوازم جانبی این ساعت از جمله کابل براحتی قابل خرید هست, پس نگران نباشید, تا بحال بیش از 80 برنامه برای این ساعت اومده و بدرد کسانی میخوره که نمیخوان مدام گوشیشون رو از جیب یا کیفشون دربیارند و……
    مقاله شما اینبار با همیشه فرق داشت. صفحه نمایش این ساعت oled هست. لینک محصول و لوازم جانبی و آموزش استفاده تصویری:
    http://www.alldigitall.ir/product/8931/Sony-SmartWatch

    1. پیمان گل‌کار

      اگر بررسی‌های تخصصی این ساعت در بزرگ‌ترین سایت‌های آی‌تی دنیا را مطالعه بفرمایید، متوجه خواهید شد که ما نسبت به آن‌ها خیلی هم خوب و مثبت مطلب نوشتیم!!
      در هر صورت ممنون از اینکه نظر خودتون را صادقانه با ما در میان گذاشتید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH