قیمت ارز بر صعود، قدرت خرید در سقوط!

اوایل مرداد بود که بازار ارز دچار کمی آشفتگی شد و بدین خاطر مطلبی در ارتباط با اینکه آیا تلاطم دوباره به بازار دوباره باز خواهد گشت به رشته تحریر در آوردم. خوشبختانه این نا بسامانی خیلی به درازار نکشید و تجربه تلخ قبل از عید تکرار نشد. ما هم در خیال آنکه تجربه موارد قبلی باعث خواهد شد چنین مشکلاتی را دیگر تجربه نکینم مشغول به ادامه زندگانی شدیم! دیگر گران شدن وسایل تبدیل به امری عادی شده و انتظاری برای ارزان شدن وسایلی چون گوشی موبایل و لپ‌تاپ را نداشتیم. چندی پیش دوباره قیمت ارز روند صعودی به خود گرفت و در چهار روز گذشته اوضاع بازار چنان آشفته شد که باز هم شرایط تلخ قبل از عید تکرار شد و این بار تفاوت در این بود که قیمت‌ها هم بالاتر رفته و رکورد شکنی در این بخش، ساعت به ساعت صورت می‌پذیرفت، به طوری‌که اگر کتاب گینس را کنار خود داشتیم، می‌بایست به صورت لحظه‌ای رکوردهای تاریخی را ثبت می‌کردیم!

حال بازار دچار نابسامانی مجدد شده و خریداران و فروشندگان سر در گم هستند. حتی بسیاری از اصناف چون کامپیوتر برای خریدهای خود دست نگاه داشته‌اند و ادامه چنین روندی به‌جز ضرر برای اکثریت (و بالطبع سودی برای اقلیت دلال) هیچ حاصلی نخواهد داشت. مدیر عامل شرکت آوات، یکی از وارد کنندگان اصلی لپ‌تاپ کشور در ارتباط با افزایش نرخ ارز و اثری که بر روی بازار می‌گذارد می‌گوید: «شرایط امسال ما نسبت به قبل ۵۰ درصد دچار افت شده است، زیرا فروش ۳۰ درصد کاهش داشته و ۲۰ درصد نیز از پیش‌بینی‌ای که برای رشد بازار داشتیم عقب افتاده‌ایم.»

در واقع بایستی این مورد را نیز در نظر بگیریم که روند رو به صعود تکنولوژی باعث می‌شود تا کالاها به صورت راحت‌تر و با قیمت بهتری در دسترس عموم قرار بگیرند اما شرایط به وجود آمده سبب شده تا در کشور ما این شرایط حالت عکس به خود بگیرد. در این بین بازارهایی همچون آی‌تی دچار بیشترین خسران خواهند شد زیرا وقتی سبد خرید مردم کوچک‌تر شود، به طور حتم بخش آی‌تی یکی از اقلامی است که زودتر از سایر وسایل از این سبد حذف خواهد شد و نتیجه به وجود آمدن یک رکود در این بخش و سپس سرازیر شدن بسیاری از سرمایه‌ها به بازارهای بی منفعتی همچون ارز و طلاست که سبب هیچ رشدی برای کشور نخواهد شد و در واقع افراد تنها به دلیل حفظ سرمایه خود ناچار بدین کار می‌شوند. جایی که ریال ارزشش را به سرعت از دست می‌دهد و حتی سودهای درشت بانکی نیز کمکی به حفظ سرمایه شما نخواهد کرد.

تاثیرات منفی این نوسانات به قدری بر زندگی روزمره مردم زیاد است که شاید نتوان در این چند سطر حتی گوشه‌هایی از آن را بیان کرد، اما به طور قطع اکثر افرادی که این مقاله را می‌خوانند تاثیر آن را در زندگی روزمره خود به خوبی چشیده و می‌دانند جز تلخی هیچ مزه دیگری در دهان آن‌ها باقی نمانده است. نکته جالب در این بین سرعت بیشتر افزایش قیمت برخی کالاها حتی با چنین نوسان شدیدی است، به طور مثال قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته که نمی‌توان آن را با هیچ منطق درستی سنجید، امری که تاثیر بسیار بدی بر روی کار مطبوعات و انتشارات گذاشته و بسیاری را تا حد ورشکستی به پیش رانده و نتیجه این امر تعطیلی بسیاری از واحدهای فرهنگی و افزایش بیکاری در میان قشری است که وجود آن‌ها همیشه برای داشتن یک جامعه فرهیخته امری ضروری محسوب می‌شود.

حال اینکه دولت چه راهکاری برای مقابله با چنین شرایط واقعا بحرانی (کلمه واقعا را با تاکید بخوانید!) دارد چندان شفاف نیست و سیر صعودی بازار ارز و بالطبع تورم و نابسامانی که برای بازار به ارمغان خواهد آورد، نتیجه‌ای جز کاهش قدرت خرید مردم و سقوط بسیاری از شاخص‌ها نخواهد داشت.

[divide]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه آی تی رسان شانس خود را برای برنده شدن یک جایزه متفاوت امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH