با چیپ‌ست اسنپدراگون 820 بیش‌تر آشنا شوید

اخیرا پس از معرفی چیپ‌ست اسنپدراگون 810 مشکلات زیادی گریبان گیر شرکت خوش‌نام کوالکام شده است. بعد از معرفی وان M9 بود که این شرکت با موجی از انتقادات رو‌به رو شد و معلوم شد که به دلیل بهینه نبودن هسته‌های تراشه، چیپ‌ست اسنپدراگون 810 دارای مشکلات فراوانی است و زیاد داغ می‌شود. (هر چند مدیران این شرکت تکذیب می‌کنند اما شما باور نکنید)Qualcomm-Logo-AH14با توجه به این‌که کوالکام با عرضه این چیپ‌ست ضرر زیادی کرد باید به دنبال راه حلی می‌بود، اولین راهی که این شرکت امتحان کرد، عرضه آپدیتی برای سازندگان گوشی‌هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند، بود که آن هم موجب شد که دستگاه‌ها فقط  کمی از داغ شدنشان کاسته شود و در عوض قدرتشان کاهش یابد (دلیل کاهش یافتن قدرت دستگاه‌ها نیز چیزی نبود جز غیر فعال کردن چند هسته پردازشی)؛ پس باید این شرکت به دنبال راه بعدی می‌رفت، آن هم عرضه چیپ‌ست جدیدی با مشخصات بهتر و بهینه‌تر بود!

طبق آخرین اخباری که از این کمپانی منتشر شده است، قرار است که کوالکام، چیپ‌ست اسنپدراگون 820 را برای مقابله با چیپ‌ست‌های Helio X20 مدیاتک و اگزینوس سامسونگ معرفی کند. تراشه مدیاتک از معماری اختصاصی بهره می‌برد و از این پس سامسونگ نیز این کار را خواهد کرد، چرا که این کار سبب هماهنگی بیش‌تر هسته‌های پردازشی و بهینه شدن آن‌ها می‌شود، پس باید انتظار داشته باشیم کوالکام نیز این کار را انجام دهد. قرار است کوالکام، اسنپدراگون 820 را به  هسته‌‌های پردازشی اختصاصی با نام  Kyro مجهز کند. (این هسته‌ها جایگزین Krait می‌شوند و احتمال دارد که از هسته‌های کمکی نیز بهره گیرند)

همچنین، این هسته‌ها مبنی بر معماری Cortex-A72 طراحی شده‌اند و نسبت به نسل قبل که از معماری Cortex-A15 بهره می‌بردند از قدرت بیش‌تری بهره می‌برند. اما بخش شیرین داستان، جایی است که بالاخره کوالکام از فرآیند ساخت 14 نانومتری برای تراشه خود استفاده کرده است. (همچون تراشه اگزینوس 7420 که در گلکسی S6 و S6 اج به کار گرفته شده است) همچنین اندازه این چیپ‌ست نیز کاهش پیدا کرده و درنتیجه مصرف انرژی و ولتاژ بسیار کم‌تری از پیش خواهد داشت و این موضوع سبب می‌شود که دیگر نگران داغ شدن دستگاه‌ها نباشیم. باید گفت به دلیل کم شدن اندازه چیپ‌ست، می‌شود قطعات سخت‌افزاری دیگری نیز در دستگاه‌ قرار داده شود و این موضوع نیز سبب افزایش قدرت می‌شود.

گفتیم که دو جفت هسته اسنپدراگون 820 از نوع Kyro خواهند بود و در ادامه این را نیز باید ذکر کنیم که در پردازش‌های سنگین و عادی به ترتیب با فرکانس ۱.۷ و ۲.۲ گیگاهرتز کار خواهند کرد. البته برای ما سوال است که هر دو جفت هسته این تراشه با توجه به اینکه از یک خانواده هستند، به چه شیوه‌ای نسبت به نسل قبلی قرار خواهند گرفت تا با توجه به وظایف تعریف شده و فرکانس تنظیم شده، کارآیی بیشتری داشته باشند. کمی در این مورد موضوع شفاف نشده است و مستلزم صبر کردن برای اطلاعات تکمیلی خواهد بود.

قرار است تراشه  4 هسته‌ای Kyro با 2 هسته‌ با فرکانس ۱.۷ و دو هسته دیگر با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز در کارهای پردازشی شرکت کند؛ معلوم نیست که نحوه قرار گرفتن این هسته‌ها در دستگاه چگونه است ولی باید گفت که پردازنده از سرعت بسیار مناسبی بهره خواهد برد.

همچنین  این تراشه از رم DDR4 و مودم پر سرعت LTE Cat-10 ( قابلیت انتقال داده‌ها با حداکثر سرعت 450 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی خواهد کرد. اسنپدراگون 820، از GPU آدرنو 530 با فرکانس 650 مگاهرتز و صفحه نمایش با وضوح 4K نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند.

اما مقایسه Helio X20 و اسنپدراگون 820 کمی ناعادلانه است، چرا که هسته‌هایی که به کار رفته و معماری آن‌ها در این تراشه‌ها با یک دیگر متفاوت است و حتی زمان عرضه آن‌ها متفاوت است اما می‌شود گفت که تراشه کواکلام باید عملکرد بهتری را در اجرا برنامه‌ها و بازی‌های سنگین ارائه دهد، همچنین در بخش ارتباطات نیز از LTE Cat-10 بهره می‌برد در حالی که LTE Cat-6 انتخاب مدیاتک برای تراشه‌اش بوده است.

مقایسه غول جدید مدیاتک X20 با اسنپدراگون 820

کوالکام اعلام کرده است که  چیپ 820 در نیمه دوم سال میلادی جاری به طور رسمی عرضه می‎شود؛ پس باید گفت، اولین دستگاه‌های مجهز شده به این چیپ‌ست را سال آینده میلادی خواهیم دید.

نظر شما درباره این تراشه قدرتمند کوالکام چیست؟

2 در مورد “با چیپ‌ست اسنپدراگون 820 بیش‌تر آشنا شوید”

  1. اسنپدراگون 810 که گند زد ، هم از نظر بنجمارک ها که به نسبت اگزینوس کم اورد و هم مشکل داغ شدن بیش از حدش که ال جی رو هم وادار به استفاده از 808 کرد ، امیدوارم این بی نقص از آب در آد !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH