مایکروسافت: تکنولوژی، قدرت تمرکز انسان‌ها را از یک ماهی قرمز هم کم‌تر کرده است!

احتمالا شما هم تاکنون هنگام تمرکز روی یک موضوع متوجه اختلالاتی شده‌اید که مانع از دقت طولانی مدت روی یک مسئله می‌شوند. تجربه شما از ضعف در تمرکز طولانی مدت روی یک موضوع را محققان مایکروسافت به‌صورت کاملا علمی بررسی و اثبات کرده‌اند که در ادامه آن را تحلیل خواهیم کرد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

مایکروسافت با تحقیقاتی که انجام داده معضل کوتاه شدن مدت‌زمان دقت و تمرکز در انسان‌ها را اثبات کرده است که نظرسنجی و تست‌های EEG نیز در این راه به محققان کمک کرده‌اند. EEG Scan (اسکن به روش EEG) بدین شکل صورت می‌گیرد که دو الکترود به جمجمه انسان وصل شده و با ارسال پالس‌های الکتریکی، فعالیت الکتریکی و پیام‌های رد و بدل شده در مغز را بررسی می‌کنند.

focusتحقیقات نشان می‌دهند که قدرت تمرکز انسان‌ها از آغاز قرن جدید کمتر شده است. در حالی که پیش از سال ۲۰۰۰، مردم توانایی تمرکز روی یک موضوع برای مدت ۱۲ ثانیه را داشتند در سال ۲۰۱۳ با ۴ ثانیه کاهش، این زمان به ۸ ثانیه رسیده است. جالب است بدانید که مدت‌زمان ثبت شده برای انسان‌ها، ۱ ثانیه از توانایی ماهی قرمز در تمرکز بر روی موضوعات نیز کمتر است!

کاهش توانایی تمرکز روی موضوعات ریشه در عوامل بسیار مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها استفاده مداوم از اسمارت‌فون‌ها در نسل جوان است. قشر جوان امروزی به دلیل وابستگی انکار‌ناپذیر به شبکه‌های اجتماعی و مرور لحظه به لحظه آن‌ها، توانایی تمرکز روی مسائل برای مدت بیش از ۸ ثانیه را از دست داده‌اند. در حالی که اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها تقریبا تمام ساعات روز همراه ما هستند و دائما در حال چک‌کردن یکی پس از دیگری هستیم، مغزمان توانایی تمرکز طولانی مدت روی یک موضوع خاص را از دست داده و مداوم در حال پرش از مسئله‌ای به مسئله دیگر است.

البته تکنولوژی جنبه مثبت هم دارد و آن افزایش توانایی Multitasking یا انجام چندکار به‌صورت همزمان است. با توجه به این‌که مغز دائما در حال سوییچ از موضوعی به موضوع دیگر است، سرعت تمرکز روی مسائل مختلف و توانایی انجام چندکار همزمان در قشر جوان بالاتر رفته که از این نظر جای خوشحالی است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH