هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور به چه مواردی باید توجه کنیم؟!

ممکن است بخواهید یک صفحه نمایش خیلی بزرگ داشته باشید، به ویژه زمانی که بحث سرگرمی پیش می‌آید، اما اگر در میان مانیتورها به دنبال آنچه می‌خواهید هستید، می‌بینید که بزرگترین انتخاب قابل دسترس برایتان انواع 27 اینجی است. حالا اگر 27 اینچ هم راضی‌تان نمی‌کند، باید سراغ تلویزیونتان بروید. اینجور مواقع بزرگتر بهتر به نظر می‌رسد، اما به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن کیفیت؟!

hdmi-connector-100052480-large

برای استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور نیاز به پورت HDMI داریم، ولی برخی از تلویزیون‌های قدیمی‌تر این پورت را ندارند و به جای آن از درگاه DVI استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم برای اتصال به کامپیوتر به پورت VGA تجهیز شده‌اند. اگر کارت گرافیک‌تان خروجی HDMI دارد، پس بهتر است که از یک کابل HDMI به DVI بهره ببرید. بهترین حالت اما اتصال دو سر HDMI است که می‌توانید از این طریق صدا و تصویر را به بهترین شکل داشته باشید.

پورت دیگری که روی مانیتورهای امروزی و کارت‌های گرافیک خواهیم دید، DisplayPort است. این درگاه نیز به مانند HDMI قابلیت انتقال سیگنال HD به نمایشگر را دارد، اما در نظر می‌گیریم که برای اتصال از پورت دو سر HDMI استفاده خواهیم کرد.

اینجاست که بحث کیفیت پخش پیش می‌آید. غیر از پورت چیزهای دیگری هم هست که باید در نظر داشته باشید. باید مطمئن شوید که آیا کارت گرافیک قادر به نمایش محتوا با رزولوشن تلویزیون است یا نه. پس اول رزولوشن تلویزیون را بیابید و سپس به بخش تنظیمات مانیتور رفته و بیشترین رزولوشنی را که می‌تواند پشتیبانی کند انتخاب کنید تا محتوا با کیفیت مناسبی در تلویزیون به نمایش درآید.

آیا کیفیت خوب خواهد بود؟

در حال حاضر بیشتر تلویزیون‌های HDTV قادر به پخش محتوای فول اچ دی بوده و برخی هم  4K هستند. روی صفحه نمایش 15.6 اینچی یک لپ‌تاپ با کیفیت فول اچ دی، دسکتاپ با کیفیت بسیار خوبی حتی از فاصله چند متری به نظر خواهد رسید، اما همین محتوا روی یک تلویزیون 32 اینچی کیفیتش را از دست خواهد داد.

0212-primary-100564296-large

چیزی که اینجا اهمیت دارد چگالی پیکسلی یا همان تعدا پیکسل‌ها در هر اینچ مربع است. تعداد پیکسل‌های یک مانیتور 15 اینچی با تعداد پیکسل‌های یک تلویزیون 32 اینچی یکی است، اما چگالی پیکسلی در مانیتور بیشتر و در پی آن تصویر باکیفیت‌تر است، پس در صورتی که بخواهید محتوا و متن را در تلویزیون واضح ببینید، نیاز دارید که یک مدل با چگالی پیکسلی بالا داشته باشید. در واقع اگر بخواهیم یک وضعیت ایده‌آل را تجربه کنیم باید یک تلویزیون  27 اینچی با حداقل چگالی پیکسلی 80ppi و کیفیت فول اچ دی داشته باشیم.

wp_20140715_17_03_37_pro-100358423-large

اگر بخواهید از تلویزیون برای بازی کردن استفاده کنید، نکته دیگری هم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و آن تاخیر ورودی است. تاخیر ورودی به تاخیر بین حرکت وسیله ورودی شما و نمایش آن روی صفحه نمایش اطلاق می‌شود. در بازی وسیله ورودی موس است. در بسیاری از مانیتورها این تاخیر کمترین میزان ممکن است. اما در تلویزیون‌ها چنین نیست و زمانی که می‌خواهید یک بازی را روی تلویزیون انجام دهید، تاخیر ایجاد شده روی روند بازی تاثیر گذار خواهد بود.

DisplayLag پایگاه داده‌های خوبی از زمان تاخیر است که می‌توانید بر اساس آن مانیتور و تلویزیون مناسب را انتخاب کنید. توجه کنید که زمان تاخیر در تلویزیون بیش از 40 ثانیه نباشد. اگر هنگام بازی به مشکل برخوردید می‌توانید از مود بازی تلویزیون خود استفاده کنید.

توصیه ما این است که  اگر به دنبال یک صفحه نمایش خوب هستید، در بین مانیتورها آن را جستجو کنید. یک تلویزیون HDTV ارزان معمولا اچ دی است و با هزینه‌ای که باید برای خرید آن پرداخت کنید می‌توانید یک مانیتور فول اچ دی بخرید که البته این در شرایطی است که بخواهید صفحه نمایشی زیر 27 اینچ داشته باشید، ولی اگر می‌خواهید محصولی بزرگ‌تر از این اندازه تهیه کنید، حتما باید سراغ تلویزیون‌های HDTV بروید، پس به چگالی پیکسلی محصولی که می‌خرید حتما توجه داشته باشید. به ویژه اگر می‌خواهید از آن به عنوان مانیتور استفاده کرده و محتوایی چون متن را در آن با کیفیت خوب ببینید.

 

26 در مورد “هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور به چه مواردی باید توجه کنیم؟!”

  1. سلام ببخشید
    میخواستم ببینم اگر بخوام کیس رو وصل کنم به تلویزیون نیاز به استفاده امدی ویروس نیست که تلویزیون رو ویروسی کنه؟؟

  2. من کامپیوترم رو با کابل vgaبه تلویزیون ال جی نصب کردم اما بدون سیگنال میزنه روی صفحه…این کار رو با یه کیس دیگم استفاده کردم انا بازم بدون سیگنال میزنه..خواستم ببینم مشکل چیه

  3. سلام من از لپ تاپ استاده میکنم … آیا یه مانیتور بزرگتر با کابل hdmi به لپ تاپ وصل کنم امکانش هست ابعاد بزرگتری بهم بده یا همونابعاد لپ تاپ و بهم میده ؟؟؟

  4. سلام میخواستم بدونم فریم ریتی ک هنگام بازی کردن با لپتاپ دارم میگیرم،اگ همون بازی رو بخوام از رو تلویزیون پلی کنم فریم ریت بیشتری میگیرم و بازی روون تره یا فرقی نداره و یا کمتر؟!

  5. سلام من یه تلویزیون F55-90 هوشمند سامسونگ 46اینچ دارم و اگه کامپیوترم رو وصل کنم به تلویزیون یا کامپیوتر اسیب میبینه لطفا جواب بدید برام حیاتیه ممنون رزولوشن تلویزیون 1920 در 1080 هست و رزولوشن کامپیوترم 1920 در 1080 هست

    2
    8
  6. سجاد سهرابی

    سلام آیا فقط از تلوزیون های سامسونگ و ال جی میشود به عنوان مانیتور استفاده کرد یا تفاوتی ندارد?

    4
    3
  7. من کیسمو به تلوزیون 42اینچ نصل کردم و رفتم روی pc وبازی کردم هیچ مشکلی هم نداشت ایا برای کامپیوتر یا تلوزیون مشکلی پیش میاد مثلا چه مشکلاتی

    13
  8. من به تلوزیون 42اینچ وصل کردم و رفتم avبعد زدم رو pcاومد و مشکلی هم نداشتم ایا برای تلوزیون یا کامپیوتر بد هست

    6
    7
  9. سلام یک سوال خیلی خیلی مهم برام پیش آمده من فقط میخوام بازی خب ولی خواستم بپرسم که واقعا کیسموبه تلویزون وصل کنم ظرر داره درکل ضرر داره یانه میشه جواب بدید خیلی ها هی میگن این کارو نکن ضررحالا نظر شما راجب اینکه تلویزون بشه مانیتور چیه فقط بگید ضرر داره یانه اگرم داره درکل چه ضرر هایی میتونه داشته باشه

    4
    17
      1. با عرض سلام و خسته نباشید.
        یه سوال داشتم از حضورتون بعد از وصل کردن labtopسری گیمم به تلویزیون جدید یه تاخیری تو بازی ایجاد میشه که تو lcdقدیمیم این مشکل رو ندارم. میشه راهنمایی بفرمایید که راه حل این مشکل چیه

        2
        2
  10. سلام ببخشید من یه مدته مانیتورم خراب شده و تو خونه اجازه نمیدن کیسم رو به ال ای دی وصل کنم. یه تلویزیون ۲۱ اینچ LG قدیمی داریم. خواستم ببینم میشه کیس رو به اون تلویزیون ۲۱ اینچ وصل کرد یا نمیشه؟

    3
    27
  11. سلام
    یه سوال داشتم دقیقا عکس مطلب فوق
    استفاده از مانیتور به جای تلویزیون
    به نظر شما خرید یه مانیتور بزرگ و اتصال اون به رسیور و pc, طوری که هم مانیتور pc باشه و هم شبکه های تلویزیونی رو نشون بده ایده ی خوبی هست؟ یا بهتر اینه که tv بخریم و همزمان به عنوان مانیتور استفاده کنیم؟

    2
    7
  12. با تشکر از مطلب مفید شما فقط یه سوال برام پیش امد که تلویزیون رنگ خود را در پی استفاده زیاد از hdmi ازدست نمیدهد

    5
    6
  13. روح اله ابریمن

    باسلام
    جهت تلاشتان در امر ترویج علم و فناوری در ایران اسلامی از شما سپاسگزارم. موفق باشید

    12
    15

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH