بررسی تخصصی کروم بوک ایسر C720: همیشه آنلاین

امروزه لپ‌تاپ‌ها، جز جدا ناپذیر هر انسانی محسوب می‌شوند. سیستم‌های خانگی یا همان دسکتاپ‌های معروف، کم کم رو به زوال گذاشته و نوت بوک‌ها به واسطه سبکی، راحتی و هزاران ویژگی دیگر به سرعت وارد زندگی ما انسان‌ها شده‌اند.

اگر چرخی در بازار بزنیم، لپ‌تاپ‌ها، از مدل‌ها و نمونه‌های بسیاری تشکیل شده‌اند و اگر کاربر، آشنایی کاملی نسبت به این مدل‌ها نداشته باشد، حتما دچار سر درگمی شده و ممکن است نتیجه خوبی به‌دست نیاورد.

key

اگر بخواهیم لپ‌تاپ‌ها را طبقه بندی کنیم، می‌توانیم بر اساس برند، پردازنده، صفحه نمایش، رم داخلی، حافظه و نهایتا سیستم عامل این کار را انجام دهیم؛ اما در اینجا قصد نداریم به آموزش خرید لپ‌تاپ بپردازیم!

در کنار سیستم عامل‌های موجود بر روی لپ‌تاپ‌های بازار، به نام هایی چون ویندوز، مک و نهایتا گوگل کروم بر می‌خوریم که این آخری برای برخی از کاربران ایرانی کمی جدیدتر و البته ناشناخته‌تر است؛ اما Chrome Book چیست، بهترین راه بررسی یکی از این محصولات است تا بیشتر با آن آشنا شویم.

معرفی

ایسر یکی از کمپانی های معتبر تولید لپ‌تاپ است که تا کنون با معرفی و عرضه انواع مختلفی از نوت بوک‌ها، توانسته است درصد زیادی از بازار را در اختیار گرفته و هواداران بسیاری را در این حوزه برای خود دست و پا کند. یکی از تازه‌ترین محصولات این کمپانی Acer Chrome Book C720 است. البته این کمپانی از پیشتازان تولید کروم بوک به شمار می‌رود.

chrome-1

وقتی نام لپ‌تاپ را می‌شنویم، طبیعتا اولین موضوعی که به ذهن ما می‌رسد سیستم عاملش است. خب کروم بوک همان‌طور که از نامش پیداست از سیستم عامل کمپانی گوگل بهره می‌برد. سیستم عاملی که در نگاه اول به هیچ وجه شبیه هر آنچه تا کنون دیده‌اید، نیست. یک سیستم عامل سبک و البته رایگان که به کمپانی‌های مختلف اجازه می‌دهد تا محصولاتی ارزان‌تر را با این سیستم عامل برای کاربران و البته هواداران پر و پا قرص گوگل تولید کنند.

سیستم عامل کروم را شاید از هیچ نظر نتوان با رقبایی چون ویندوز و Mac OS مقایسه کرد. البته این مهم‌ترین چالش برای کمپانی گوگل است که بتواند این فضای جدید را در کنار تولید محصولی ارزان‌تر و البته کارا، برای کاربران باز کند. در ادامه سعی می‌کنم تا بیشتر در مورد این سیستم عامل و البته محصول ایسر صحبت کنم.

طراحی

در نگاه اول، هنگام خروج این محصول از کارتن، نام کروم با آن لوگوی گرد و معروفش توجه شما را به خود جلب می‌کند. نامی که شاید در آینده ای نزدیک از آن بیشتر بشنویم. این لپ‌تاپ از وزن مناسبی برخوردار بوده و جمع و جوری و سایز آن نیز بسیار مناسب است. ضخامت کم و البته همان‌طور که گفتم وزن مناسب آن در نگاه اول بسیار راضی کننده به نظر می‌رسد.

ful

پس از باز شدن لپ‌تاپ، کی‌بوردی جمع و جور پیش روی شما قرار می‌گیرد که فاقد چند کلید اساسی محصولات ویندوزی است! البته خب کوچک بودن آن مزید بر علت نیز شده است.

hand-os-2 hands-on

کروم بوک ایسر، نقره ای رنگ بوده و بدنه‌ای پلاستیکی دارد که همین امر باعث می‌شود تا هنگام حمل و نقل و کار با آن کمی حواستان را جمع نمایید. خط و خش پذیری بدنه کار را کمی برای شما سخت خواهد کرد!

back2-

صفحه نمایش این محصول 11.6 اینچ است و بر روی قاب بالایی آن یک وب کم نیز وجود دارد. همچنین اسپیکرهای این کروم بوک، در زیر محصول قرار دارد که همین باعث بم شدن صدا و عدم وضوح کافی می‌شود. در سمت راست بدنه C720 دو پورت تعبیه شده که شامل یک پورت USB و پورت رم SD است.

left

در سمت چپ کمی فضا شلوغ‌تر بوده و یک پورت HDMI، یک پورت USB 3، جک 3.5 میلی‌متری و نهایتا پورت شارژ دیده می‌شود.

side-right

در قسمت زیرین قاب جلویی نیز، دو چراغ LED کوچک وجود دارد که مربوط به فعالیت دستگاه و چراغ شارژ آن است. این محصول با وزنی در حدود 1.25 کیلوگرم و ضخامت 28 میلی‌متر، از طراحی مناسب و در عین حال ساده‌ای برخوردار است.

توانایی‌های ارتباطی

خب باید این موضوع را بدانیم که تمام عملکرد و کارایی کروم بوک، با اینترنت است! پس اگر دسترسی دائم به اینترنت نداشته باشیم، باید تقریبا دور استفاده مفید از این کروم بوک زیبا را یک خط قرمز کلفت بکشیم!

config

این محصول از شبکه Wifi با مشخصات 802.11a/b/g/n استفاده کرده و توانایی تبادل اطلاعات تا 300mbps را دارد. همچنین C720 ایسر از بلوتوث نسخه 4.0 نیز برای تبادلات مورد نیاز بهره برده است.

ورودی‌ها

این محصول از یک کی‌بورد ساده بهره برده است که شاید آن‌چنان برای تایپ طولانی مدت به کار شما نیاید. البته این محصول، جز کروم بوک‌های خوش قیمت بازارهای جهانی محسوب می‌شود و شاید ساده بودن آن را بتوان دلیل اصلی بر پایین بودن قیمت آن نیز دانست.

قسمت بالایی این کی‌برد، به جای بهره گیری از کلیدهای معروف F1 تا F12، به کلیدهایی اختصاص داده شده که مربوط به کنترل صدا، روشنایی صفحه و مختص مرورگر کروم است.

keyboard

در قسمت پایین کی‌بورد، تاچ پد دستگاه مشاهده می‌شود که در آن خبری از راست کلیک و چپ کلیک معروف نیست! شما هستید و یک تاچ پد و یک کلید ساده! این قسمت از عملکرد خوب و سریعی برخوردار بوده و مشکلی در آن مشاهده نشد.

صفحه نمایش

ایسر C720 از صفحه نمایشی 11.6 اینچی بهره برده و وضوح آن 1366 در 768 پیکسل است که می‌تواند چگالی پیکسلی 131ppi را به کار ارایه کند. این صفحه نمایش از پنل TFT استفاده می‌کند و روشنایی آن برای یک محصول متوسط خوب و راضی کننده محسوب می‌شود. نمایشگر در فضای باز و زیر نور خورشید نیز آن‌چنان بد عمل نکرده و می‌تواند یار و همراه شما در فضاهای خارج از خانه و محل کار نیز باشد.

display

سخت افزار و عملکرد

ایسر کروم بوک سی 720 از پردازنده ساده Intel Celeron 2955U بهره برده که دو هسته‌ای بوده و فرکانس آن برابر 1.7 گیگاهرتز است. این پردازنده که از نسل Haswell کمپانی اینتل است، در پاییز سال 2013 معرفی و به بازار عرضه شد و با توجه به فناوری جدیدش، در کاهش مصرف باتری نقش به‌سزایی داشته و این موضوع در مقایسه با رقبای این حوزه کاملا مشهود است. C720 برای کارهای گرافیکی خود از واحد گرافیکی Onboard مدل Intel HD بهره برده است که البته بر اساس کارکرد این محصول کافی به نظر می‌رسد. انتخاب این گرافیک در مقایسه با ChroomBook 11 که از گرافیک Mali-T604 استفاده کرد، بسیار منطقی‌تر بوده و نتایج بهتری را به ثبت رسانده است.

برای وارد کردن این محصول به آزمایشگاه و ثبت بنچمارک های مختلف، کمی دست ما بسته است. اما به طور مثال نرم افزار SunSpider 1.0 که بنچمارک مربوط به JavaScript را ثبت می‌کند، توانست عدد 345.1 میلی‌ثانیه را ثبت کند که در مقایسه با مدل‌های دیگر موجود در بازار یعنی ChromeBook 11 با 704.4 میلی‌ثانیه و Pavilion 14 با 558.1 میلی‌ثانیه برتر است و تنها مدل ChromeBook Pixel با 225.2 میلی‌ثانیه بالاتر از خود می بینید. این زمان هرچه پایین‌تر باشد، نتیجه بهتری دارد.

از سوی دیگر نرم افزار Futuremark Peacekeeper که به ارزیابی قدرت رندرینگ مرورگر و عملکرد پخش ویدئو می پردازد، نمره مناسب 2871 را ثبت کرد. بازهم این امتیاز از رقبایی چون ChromBook 11 با امتیاز 1069 و pavilion 14 با امتیاز 1147 بهتر بوده و تنها رقیبش همان ChromePixel با امتیاز 3613 است.

cpu

ایسر برای کروم بوک خود از 2 گیگابایت رم DDR3 استفاده کرده و حافظه داخلی آن را نیز 32 گیگابایت و از نوع SSD در نظر گرفته است. البته شما می‌توانید این میزان رم را تا 4 گیگابایت افزایش دهید. با توجه به نوع کاربرد و استفاده این محصول، در هنگام کار، وب‌گردی و به طور مثال پخش موزیک و… هنگ و یا لگ زدنی مشاهده نشد. در طول کار، با باز کردن چندین صفحه مرورگر نیز، هیچ گونه خللی در اجرای آن وارد نشد.

سیستم عامل

خب همان‌طور که از نام این محصول پیداست، ما با یک کروم بوک روبه‌رو هستیم، محصولی که از سیستم عامل کروم کمپانی گوگل به عنوان پلتفرم استفاده می‌کند.

C720-photo-gallery-05

باید بدانیم که این محصول بیشتر یک دستگاه وب‌گردی آن‌هم با استفاده از مرورگر کروم است که حال در کنار آن چند ویژگی جانبی هم برای استفاده بهتر و کامل‌تر گنجانده شده است. طبیعتا شما نمی‌توانید به راحتی نرم افزارهای مورد نظر خود را بر روی این محصول نصب کرده و از آن‌ها استفاده نمایید. البته گوگل برای اینکه آن‌چنان هم شما را دست خالی نگذارد، امکان بهره گیری از Play Store را برای‌تان فراهم نموده است.

اگر هنگام روشن کردن کروم بوک خود، دنبال دکمه استارت یا هرچیزی شبیه به آن هستید، باید بگویم که سخت در اشتباهید. این سیستم عامل سبک و خاص قرار نیست نقش ویندوز یا هر چیز دیگری را برای شما بازی کند. گوگل سعی کرده تا شما را برای استفاده از اینترنت به اندازه کافی آماده کند.

گوگل کروم، تلاش دارد تا کاربران را برای استفاده از یک لپ‌تاپ آن‌هم بدون بهره‌گیری از برخی قسمت‌های اضافی آماده کند! طبیعی است که یک کروم بوک، توسط فردی انتخاب و خریداری می‌شود که نیاز مبرم به اینترنت داشته و بر اساس نیازهایش اقدام به انتخاب آن کرده است.

end

نکته دیگر قابل ذکر، عدم وجود یک هارد با ظرفیت بالا و قدرتمند درکروم بوک‌هاست. باید پذیرفت که همراه با فناوری باید جلو رفت. پس همه باید آماده استفاده از فضاهای ابری شوند. خب در اینجا نیز گوگل به شما اجازه داده تا از 100 گیگابایت حافظه Google Drive به طور رایگان بهره ببرید. البته زمان بهره گیری رایگان از این فضا تنها 2 سال است و پس از آن باید هزینه‌های مربوط را به گوگل پرداخت نمایید. گوگل سعی کرده تا تمام امکانات لازم جهت استفاده از سیستم‌های ابری یا همان Cloud را در اختیار شما بگذارد. همچنین استفاده از یک پلیر ساده، Goolge Docs به جای Office و . . . از جمله اقدامات دیگر این کمپانی مطرح آمریکایی برای تسهیل استفاده شماست.

این سیستم عامل سرعت فوق العاده بالایی داشته و دلیل آن نیز طبیعتا سبک بودن بیش از حد آن است! این موضوع حتما برای کاربران جذاب خواهد بود. به طور مثال، این لپ‌تاپ در عرض تنها چند ثانیه روشن شده و صفحه دستکتاپ آن بالا می‌آید؛ موضوعی که شاید برای کاربران لپ‌تاپ با سیستم عامل‌های ویندوز و مک شبیه به یک رویا باشد.

 

Screenshot_c720_1

پخش ویدئو و موزیک

این لپ‌تاپ می‌تواند به راحتی برای شما ویدئوهای با وضوح اچ‌دی و حتی فول اچ‌دی را پخش کند. البته پلیر پیش‌فرض کروم بسیار ساده بوده و تنها می‌توانید جهت اجرای ساده بر روی آن حساب باز کنید نه چیزی بیشتری! باید ذکر کنم که این پلیر توانایی نشان دادن زیرنویس را نیز ندارد.

film

از سوی دیگر، شما برای گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود مشکل خاصی نخواهید داشت. اسپیکر در نظر گرفته شده از سوی ایسر برای مدل C720 دارای بلندی صدای نسبتا مناسبی بوده و کیفیت آن نیز قابل قبول است. همان‌طور که گفته شد این اسپیکرها در زیر دستگاه جای دارند، پس اگر به صدای فوق‌العاده بلندی نیاز دارید، به فکر یک اسپیکر بلوتوث جداگانه باشید؛ چون صدا آن‌چنان بلند نبوده و البته با افزایش، کیفیت آن کاهش پیدا می کند.

speaker

عمر باتری

ایسر برای این لپ‌تاپ از یک باتری 3 سلولی با ظرفیت 3950 میلی آمپری استفاده کرده است که طبق گفته سازنده می‌تواند 9 الی 10 ساعت برای کاربر انرژی مورد نیاز را تامین کند.

طبق تست‌هایی که از این لپ‌تاپ به عمل آمد، C720 جهت پخش یک فیلم فول اچ‌دی از طریق سایت یوتیوب می‌تواند در حدود 3 ساعت و 19 دقیقه دوام بیاورد. برای استفاده عادی، وب‌گردی و… با روشنایی میانگین شما می‌توانید در حدود 9 ساعت بر روی باتری این محصول حساب باز کنید که زمان مناسبی است.

سخن پایانی

همان‌طور که در ابتدای بحث عنوان شد، لپ‌تاپ‌ها یار همیشگی ما شده‌اند و کنار آن‌ها بودن تبدیل به یک عادت شده است. در این میان اما کروم بوک‌ها کمی متفاوت هستند. C720 ایسر یا یک باتری قدرتمند، عملکرد مناسب و بدون نقص، توانایی پخش فیلم و ویدئوهای شما بدون هیچ گونه نقصی و یک صدای مناسب می‌تواند همراه خوبی در خانه یا محل کار باشد. این محصول با طراحی قابل قبول، گرمای زیادی نیز تولید نکرده و شما را در هنگام استفاده اذیت نمی‌کند.

Screenshot_c720_2

اما باید مجددا تاکید کنم که کروم بوک‌ها، تفاوت بسیار زیادی با لپ‌تاپ‌های دیگر بازار که از سیستم عامل ویندوز یا مک استفاده می‌کنند، دارند. برای بهره بردن کافی از این لپ‌تاپ باید همیشه اینترنت داشته باشید و بدون آن این محصول شبیه به یک دستگاه کم استفاده خواهد بود! شاید این کروم بوک را بتوان یک گزینه مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان نامید. این محصول را می‌توانید با قیمتی در حدود یک میلیون تومان از بازار تهیه نمایید.

لبخند

باتری قدرتمند
وزن سبک
عملکرد مناسب
قیمت خوب

اشک

سیستم عامل محدود
کیفیت ساخت متوسط

4 در مورد “بررسی تخصصی کروم بوک ایسر C720: همیشه آنلاین”

  1. بنظرم کرومبوک واسه ماها که هنوز ما سرعت پاین نت سر و کله میزنیم چندان چیز خوبی نیست . ولی قیمتاشون واقعا خوبن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH