با این ۳ روش‌، مشکل بالا نیامدن گوشی یا تبلت‌تان را حل کنید!

Bootloop

واژه‌ “Bootloop” برای کاربران گوشی‌های هوشمند صرف‌نظر از سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنند، بسیار آشناست؛ البته کاربران اندروید با این مشکل بیشتر مواجه‌ می‌شوند. اندروید، به ‌عنوان یک سیستم‌عامل متن‌باز شناخته می‌شود و با کمی دانش از زبان برنامه‌نویسی لینوکس، خواهید توانست که یک رام‌ سفارشی را برای دیوایس خود کوک کرده یا در فایل‌های سیستمی، تغییر ایجاد نمایید. البته اگر این کار به‌درستی انجام نگیرد، مشکلاتی نظیر بوت‌لوپ یا بریک شدن، گریبان‌گیر موبایل یا تبلت شما خواهند شد.

هنگامی که شما یک مود یا کاستوم‌ رام را برروی محصول اندرویدی‌تان فلش می‌زنید یا در برخی مواقع با نصب یک برنامه ساده، گوشی ری‌بوت شده و برروی لوگوی سازنده خود متوقف می‌شود؛ در اغلب موارد، می‌توان این مشکل را به “عدم اجرای صحیح فایل‌های سیستمی” نسبت داد. بنابراین، بوت‌لوپ، وضعیتی است که گوشی یا تبلت شما از بوت‌شدن به‌صورت عادی، امتناع می‌ورزد.

“بوت‌لوپ” برای کاربران نیمه حرفه‌ای (افرادی که از چگونگی نصب‌ رام و … مطلع هستند) چندان اهمیتی ندارد و بیشتر در ذهن کاربران مبتدی مهم جلوه می‌کند. زیرا اگر کمی حرفه‌ای باشید، راه‌های بسیاری را برای رفع آن خواهید یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب یک کاستوم رام دیگر و … اشاره نمود. امروز در آی‌تی‌رسان تصمیم گرفته‌ایم تا راه‌حل این مشکل را در چند روش مختلف با شما خوبان، مطرح نماییم؛ با ما همراه باشید.

این مقاله را هم بخوانید: ۴ مشکل در گوشی شما که به سادگی رفع می‌شوند!

پیشگیری

همانطور که گفته شد، “بوت‌لوپ” یکی از نامطلوب‌ترین شرایطی است که امکان دارد به آن دچار شوید؛ این به‌اندازه‌ی برای کاربران عادی نگران‌کننده جلوه می‌کند که بعضی بر این گمان‌ خواهند بود که دستگاه‌شان بریک شده است. با اینکه در بسیاری از موارد می‌توان این مشکل را رفع کرد ولی توصیه می‌کنیم که گام‌های زیر را برای جلوگیری از این کار انجام دهید:

  • قبل از نصب هرگونه کاستوم‌ رامی یا حتی رام‌ بیس، فراموش نکنید که باید این رام حتما برای دیوایس شما طراحی شده باشد؛ به‌خصوص، برای همان شماره مدل موبایل یا تبلت‌تان. برای مثال، هنگامی که می‌خواهید برای سونی اکسپریا زد ۳ تک‌سیم رامی دریافت کنید، اگر رامی را که برای نسخه دو سیم‌کارته آن پورت شده باشد فلش بزنید، ممکن است به “بوت‌لوپ” شدن دستگاه‌تان بی‌انجامد.
  • پیش‌از فلش زدن هرگونه کاستوم رام، کرنل و مودی برروی گوشی خود، از رام قبلی‌تان (به‌ویژه بیس رام) بک‌آپ بگیرید.
  • اگر پس از نصب برنامه‌ای به‌صورت عادی، گوشی یا تبلت‌تان با مشکل مواجه شد و اصطلاحا “هنگ” کرد، بهتر است قبل از ری‌بوت کردن آن برای رفع مشکل، به‌گونه‌ای وارد منوی “تنظیمات” شده و آن برنامه را حذف نمود. زیرا ممکن است پس از ری‌بوت،گرفتار “بوت‌لوپ”شده باشید!

این مقاله را هم بخوانید: ۵ برنامه برتر نظارت بر سیستم اندروید برای شناسایی و حل مشکلات گوشی شما

علت‌های محتمل برای بوت‌لوپ

“بوت‌لوپ” در محصولات اندرویدی، می‌تواند به مسائل زیادی مربوط باشد و برای دانستن علت آن، به جست‌وجو در گوگل نیازی ندارید. کافی است ببینید پیش از “بوت‌لوپ” با دیوایس خود چه‌ کاری انجام داده‌اید؛ که علت آن می‌تواند هر چیزی از قبیل نصب یک نرم‌افزار ناسازگار و … باشد. در ادامه به برخی از دلایل اصلی این مشکل نگاهی خواهیم انداخت:

  1. فلش زدن یک کاستوم رام یا کرنل معیوب
  2. نصب یک اپلیکیشن یا بازی ناسازگار
  3. مجوزهای اشتباه برای یک برنامه یا فایل
  4. نصب یک کاستوم مد یا تم

یکی دیگر از نمونه‌های شایعی که به “بوت‌‎لوپ” می‌انجامد، نصب یک کاستوم‌ رام (یا حتی رام اصلی) برروی رام قدیمی است. به‌عنوان مثال، تصور کنید که یک فریمور جدید را برروی نسخه قدیمی‌تر آن فلش زده‌اید؛ در این صورت، فایل‌ها و داده‌های فریمور قبلی هنوز روی دستگاه‌ شما باقی مانده و فریمور جدید از Dalvik Cache رام قبلی استفاده خواهد کرد. حال آنکه اگر این دو ناسازگار باشند، نتیجه به‌صورت “بوت‌لوپ” ظاهر خواهد شد!

این مقاله را هم بخوانید: با این ۱۰ روش مشکلات گوشی و تبلت خود را بر طرف کنید

روش‌های رفع “بوت‌لوپ”

توجه: هنگامی که گوشی شما با مشکل “بوت‌لوپ” مواجه می‌شود، به‌ احتمال ۹۰ درصد برای رفع مشکل، باید تمامی برنامه‌ها و تنظیمات فعلی گوشی‌ یا تبلت شما حذف گردد. بنابراین پیش از گرفتار شدن به آن، حتما یک نسخه پشتیبان از برنامه‌ها و فایل‌های خود تهیه نمایید.

Bootloop2

روش اول:

اگر دستگاه اندرویدی شما روی فریمور اصلی است، یعنی هیچ کاستوم ریکاوری نظیر CWM یا  TWRP  برروی آن نصب نکرده‌اید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. باتری گوشی یا تبلت خود را خارج کرده و در حدود ۳۰ ثانیه منتظر بمانید. سپس، باتری را دوباره در جای اصلی خود جا بزنید.
  2. دستگاه خود را در وضعیت ASR (اندروید سیستم ریکاوری) بوت نمایید. برای این، نیاز به گرفتن همزمان چند کلید ترکیبی دارید که برای فهمیدن آن، می‌توان از این سایت استفاده کرد. برای مثال، در گوشی‌های سامسونگ ، کافی است که همزمان کلیدهای افزایش صدا، Home و پاور را باهم نگه دارید. در تبلت‌هایی که در آن، کلید سخت افزاری Home وجود ندارد، شما می‌توانید با نگه‌داشتن همزمان دو کلید افزایش صدا و پاور،  آن را در وضعیت  ASR بوت کنید؛ این روش برای گوشی‌هایی که اینگونه هستند یعنی کلید سخت‌افزاری Home را ندارند، نیز در اغلب موارد جواب می‌دهد.
  3. در منوی ریکاوری، به‌وسیله دکمه کاهش/ افزایش صدا بین گزینه‌ها جابه‌جا شده و سپس عبارت “wipe cache partition” را به‌وسیله دکمه پاور انتخاب نمایید.
  4. اکنون باید “وایپ دیتا/فکتوری” را انتخاب کرده و سپس با برگشت به منوی اصلی ریکاوری، دستگاه خود را با استفاده از گزینه “reboot system now”  مجددا راه‌اندازی نمایید.

اگر مشکل “بوت‌لوپ” همچنان پابرجا بود، علاوه بر مراحل فوق، “wipe data/factory reset” را هم انتخاب کرده و سپس ری‌بوت نمایید. پس از این، باید مشکل “بوت‌لوپ” رفع شده باشد.

این مقاله را هم بخوانید: ۴ مشکل متداول در هنگام بهینه سازی محصولات اندرویدی و راه حل رفع آن‌ها

روش دوم:

اگر بررروی دستگاه روت شده خود، یک کاستوم ریکاوری نظیر TWRP یا CWM نصب کرده‌اید و پس از فلش زدن یک کاستوم‌رام یا مود، گوشی‌تان به اصطلاح “بوت‌لوپ” می‌شود، مراحل زیر را برای رفع آن دنبال کنید:

  1. باتری گوشی یا تبلت خود را خارج کرده و در حدود ۳۰ ثانیه منتظر بمانید. سپس، باتری را دوباره در جای اصلی خود جا بزنید.
  2. دیوایس خود را برروی ریکاوری که نصب کرده‌اید، بوت نمایید. (مراحل وارد شدن به کاستوم ریکاوری، مانند وارد شدن به ریکاوری پیش‌فرض دستگاه‌تان است)
  3. به بخش “Advanced” مراجعه کرده و سپس “Wipe dalvik-cache”  را انتخاب کنید.
  4. اکنون وارد “Mounts & Storage” شده و برروی “Wipe /cache” ضربه بزنید.
  5. حال، گوشی یا تبلت خود را ری‌بوت نمایید.

پس از انجام مراحل فوق، باید مشکل  “بوت‌لوپ” برطرف شده باشد؛ ولی اگر بنا به‌دلایلی هم‌چنان پابرجا بود، این کار را هم انجام دهید:

  1. علاوه بر ۵ مرحله‌ بالا، در بخش “Mounts & Storage”، گزینه  “Wipe /data” را نیز انتخاب کنید.

امیدواریم که اکنون دستگاه شما به‌صورت عادی بالا بیاید. لطفا دفعه‌ بعد که رامی را نصب می‌کنید، طبق مراحل و دستورالعمل‌های کوکر رام (فردی که رام را برای گوشی شما پورت کرده‌ است) رام یا مود را فلش بزنید.

روش سوم: (در صورتی که با روش‌های فوق، به نتیجه نرسیدید)

اگر گوشی یا تبلت شما همچنان از مشکل “بوت‌لوپ” خلاص نشده است، توصیه می‌شود یکی از این سه روش را دنبال کنید:

  1. ری‌استور کردن نسخه‌ پشتیبان رام اصلی
  2. فلش زدن یک رام دیگر از منوی ریکاوری
  3. نصب فریمور اصلی یا factory image

اگر روش دیگری برای رفع مشکل “بوت‌لوپ” می‌شناسید، می‌توانید آن را در نظرات با کاربران دیگر در میان بگذارید. امیدواریم که این سه روش، برای‌تان مفید واقع شده باشد.

[better-ads type=’banner’ banner=’224609′ ]

 

619 در مورد “با این ۳ روش‌، مشکل بالا نیامدن گوشی یا تبلت‌تان را حل کنید!”

  1. سلام گوشیم a40هستش نرم افزار ماجیسگ روت شده‌بود پاکش کردم الان توی صحفه‌ریکاوری گیرکرده‌بالانمیادشروع‌مجددمیزنم‌باز همونجا میاد چیکار کنم ممنون

  2. سلام و خسته نباشید گوشی من سامسونگ c9pro هست یه هفته میشه وقتی بعضی برنامه ها رو باز میکنم ارور میده(برنامه متوقف شد) میاد بیرون مثل جیمیل,پیامک,و… اگر امکانش هست راهنمایی کنید و مشکل از اندروید هست یا برنامه ممنون.

  3. سلام گوشی من تو لایو اینستاگرام خود به خود خاموش کرد و بعد از اون دیگه مدام ریستارت میشه و بالا نمیاد

    1
    2
  4. آقا تنظیمات گوشیم که بالا نمیومد درست شد
    شما ها باید برید توی فروشگاه وقسمت برنامه ودستگاه رو انتخاب کنید وبعد روی مدریت بزنید و آسایش دجیتالی رو پاکش کنید به همین راهتی ? من همین کارو کردم گوشیم درست شد

  5. گوشی مدل Redmi not 10s دیروز اینستا بودم صفحه غیر فعال شد و بعد حدود 1ساعت روشن شد که اینستا فارسی شده بود ولی دوباره غیر فعال شد و دیگه بالا نیومد روی صفحه اطلاعات سازنده بود تا امروز باطریش خالی شد.
    شرکت گارانتی هم تا بعد تعطیلات نیست.
    یه سری اطلاعات یادداشتم واسم مهم و وایپ دیتا رو نزدم.
    چه کنم؟

  6. سلام گوشی سامسونگ …a01 co فقط تنظیمات بالا نمی‌آورد راه حل؟؟؟؟تمام برنامه های دیگر کار میکنند

  7. سلام
    گوشی من مدام ریستارت میشد از حدود چند هفته پیش و دیشب روی صفحه سازنده گیر کرد بعد من با دکمه ها سعی کردم که دوباره ریستارت کنم گوشی رو که دیگه گوشی هیچ کاری انجام نداد یعنی دیگه صفحه روشن نمیشه که بخواد ریستارتش کنم یا ریبوتش کنم
    میدونید باید چیکار کنم دوباره لاقل روشن شه بتونم ریست فکتوریش کنم؟ ممنون

    3
    4
    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه روی لوگو مونده با جدیدترین فریمور فلش بزنید اگه نه که مشکل سخت افزاریه به تعمیرکار نشون بدین احتمال سوختن هارد هست

      1
      1
  8. سلام
    گوشی Y520 دارم هنگامی که روشن میکنم لوگوی هووای میاد و دگه جلوتر نمیره و همون جا میمونه علت چیست ؟

  9. باسلام وعرض ادب گوشی پی ۸لایت دارم که اطمینان دارم براش رام خودش رونصب کردم ازطریق sdکارت ولی بعد از اتمام نصب، گوشی تا انتخاب زبان میاد وبعد از چند ثانیه ری استارت میشه ودوباره همین حالت رو طی میکنه سعی کردم دوباره نصب کنم ولی تا۱۸درصدنصب میشه وری استار دوباره ممنون میشم جواب بدین

  10. سلام گوشی هواوی G700 شارژ میشه وقتی روشن می کنم آرمش میاد ولی صفحه اصلی بالا نیماد لطفا راهنمایی بفرمایید.

  11. سلام من گوشی A7 2017 دارم هی ریستارت میشه ولی بالا نمیاد میگن مشکل از رم یا هارده باید تعویض بشه امکان داره بدون اینکه اطلاعاتم پاک بشه بتونم از اونا بکاپ بگیرم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام به تعمیرکار حرفه ای نشون بدین میتونن این کار رو واستون انجام بدن
      البته اگه مشکل از هارد باشه که هیچی

      1
      1
  12. سلام یه تبلت لنوو دارم بالا نمی امد مجبور شدم فلش بزنم حالا برنامه دیالر نداره و با نصب نرم افزار هم میگه تماس صوتی پشتیبانی نمیشه سیم هم درسته مشکل چیه؟

  13. سلام من یه گوشی هواویG8دارم که خاموش شد بعد تعویض هارد و سی پی یو روشن شد و رام رسمی رو نصب کرد حالا روشنه ولی انتنش فقطEبعضی وقتا ترجی میشه ولی کلن از فورجی محروم شده به نظر شما چیکار باید کرد. با تشکر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام چون گوشی تعمیری هست نمیشه نظری داد ممکنه هر اتفاقی افتاده باشه باید از تعمیرکار بپرسید

  14. سلام من یه گوشی هواویG8دارم که خاموش شد بعد تعویض هارد و سی پی یو روشن شد و رام رسمی رو نصب کرد حالا روشنه ولی انتنش فقطEبعضی وقتا ترجی میشه ولی کلن از فورجی محروم شده به نظر شما چیکار باید کرد. با تشکر

  15. من تبلت hms دارم رمزش فراموش کردم با خودش گوشی فلش زدم بعد فقط آرم خود گوشی میاد دیگه هیچی هر چندبار خاموش روشن میکنم بازم همون میاد لطفا کمک کنید

    1. مجتبی مسکینی

      درست متوجه منظورتون نشدم
      آخرین فریمور رو از سایت سازنده بگیرید و روی دستگاه فلش بزنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH