چیپ 10 نانومتری سامسونگ آماده تولید انبوه است

سامسونگ در حال حاضر به‌خاطر به کار بردن معماری جدید و بهینه 14 نانومتری FinFET در چیپ اگزینوس 7420، در بین شرکت‌های سازنده چیپ‌های موبایل یکه‌تاز و پیشگام است. چیپ اگزینوس 7420 در گلکسی S6 و S6 Edge استفاده شده و توانسته نام کهکشانی‌های جدید سامسونگ را به عنوان قدرتمندترین اسمارتفون‌های تاریخ در بنچمارک AnTuTu ثبت کند. این دو توانستند با کسب امتیاز فوق‌العاده 67000 با اختلاف بسیار زیاد با پرچمدارانی که دارای اسنپدراگون 810 هستند، بر صدر جدول تکیه زنند.

گرچه سامسونگ همین حالا هم کاملا قدرتمند و بی‌رقیب است، اما گویی راضی به شرایط فعلی نیست و می‌خواهد بیش از پیش جایگاه خود را در بین سازندگان چیپ‌ست تثبیت کند. به همین دلیل این سازنده کره‌ای با انتشار ویدیویی به صورت رسمی از عملیات ساخت چیپ‌های 10 نانومتری خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
شاید این رونمایی برای رقابت با TSMC است، چرا که TSMC هم اعلام کرده‌بود که خط تولید جدید خود را به زودی به کار خواهد انداخت و قصد دارد در سال 2015 به فناوری ساخت چیپ 10 نانومتری دست پیدا کند و سامسونگ هم برای جلوگیری از هجوم مشتریان بالقوه‌اش به TSMC، این خبر را منتشر کرده‌است.

این رقابت و چشم و هم چشمی در حالی است که کارشناسان معتقدند که تولید انبوه این چیپ‌ها حتی تا اوایل سال 2016 کاملا غیر ممکن است. از طرفی اپل و کوالکام از مشتریان بالقوه سامسونگ برای سال 2015 و 2016 هستند که به شدت نیازمند چیپ‌های جدید با معماری مدرن 10 نانومتری هستند. بدون شک اگر TSMC زودتر از سامسونگ به فناوری ساخت چیپ‌ 10 نانومتری دست پیدا کند، این شرکت‌ها سفارشات‌شان را به او داده و قراردادشان را با او امضا می‌کنند. پس سامسونگ باید عجله کند و زودتر از رقیب تایوانی خود این چیپ‌ها را به تولید انبوه برساند. فراموش نکنید که این مشتریان بزرگ سامسونگ می‌توانند سود فراوانی را به جیب این شرکت کره‌ای سرازیر کنند. سودی بسیار بیشتر از فروش پرچمداران این شرکت!
tsmc_samsung_logo-800x278سامسونگ اعلام کرده که قصد دارد معماری 14 نانومتری خود را بیش از پیش گسترش دهد. با این حال گفته‌ می‌شود که کوچک‌ترین تغییری در برنامه تولید چیپ‌های 10 نانومتری خود که در اصل برای پایان سال 2016 تعیین شده، ایجاد نخواهد کرد. این بدان معناست که سامسونگ همه جوره در حال افزایش توان تولیدی کارخانه‌ها و خطوط تولید خود است. در ماه مه سامسونگ در حرکتی غیرمنتظره و بسیار جالب اولین ویفر 10 نانومتری را به نمایش گذاشت، تا اگر اپل و سایر مشتریان برای تامین چیپ‌ست نسل بعدی خود قصد رایزنی با TSMC را دارند، منصرف شده و به سامسونگ روی بیاورند. حرکتی بسیار عاقلانه و زیرکانه برای جذب مشتریانی بزرگ و ثروتمند!
چیپ‌ست‌هایی که از فناوری ساخت 10 نانومتری بهره‌ می‌برند، نسبت به نمونه‌های 14 نانومتری، از 20 درصد سرعت بالاتر برخوردار بوده و در عین حال 40 درصد مصرف انرژی کمتری دارند. این امر به افزایش عمر باتری پرچمداران کمک شایانی خواهد کرد. خصوصا حالا که تب استفاده از رزولوشن QHD بالا گرفته، بیش از هر زمان دیگری نیاز به باتری قدرتمند یا پردازنده بهینه احساس می‌شود. این‎‌طور که اوضاع پیش‌ می‌رود، مسلما مسابقه سیلیکون و تراشه‌های سیلیکونی در سال بعد بسیار هیجان‌انگیزتر از زمان کنونی خواهد بود.

4 در مورد “چیپ 10 نانومتری سامسونگ آماده تولید انبوه است”

  1. سامسونگ همیشه تو صنعت فناوری پیشگام بوده!
    اولین رم 3 گیگابایت رو سامسونگ به تولید انبوه رسوند.
    تو این زمینه هم اولین کسی خواهد بود که پردازنده 10 نانومتری رو تولید میکنه و به تولید انبوه میرسونه.
    به نفع اپل و سایر شرکت هاست که از پردازنده های 10 نانومتری سامسونگ استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH