دانشمندان موفق شدند ترانزیستور هم‌اندازه با یک مولکول بسازند!

عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید، نه تنها نشان‌دهنده ساختار کوچکترین نیمه‌رسانای حال حاضر جهان است، بلکه به صورت نظری کوچکترین نیمه‌رسانایی است که ساخت آن توسط بشر ممکن شده است! تیمی تحقیقاتی متشکل از دانشمندانی از سراسر جهان، ترانزیستوری بسیار کوچک ساخته‌اند که تنها شامل یک مولکول فتالوسیانین مس، دوازده اتم ایندیوم و پشتوانه ایندیم آرسناید است.
molecule-transistor-2015-07-27-01حالا چرا ترانزیستورهای کوچک برای ما اهمیت دارند؟ چون اتلاف انرژی آن‌ها کمتر است، تعداد بسیار بیشتری از آن‌ها روی یک چیپ قرار می‌گیرند و بازده عملکرد آن‌ها بسیار بیشتر از ترانزیستورهای معمولی موجود در تراشه‌هاست. محققان در ساخت این ترانزیستورها از روشی کاملا نوین و ابداعی بهره برده‌اند. در این روش کار، مکانیک مورد قبول درباره ترانزیستور زیر پا گذاشته می‌شود. طبق این اصل، جریان الکتریکی، با کمک تعدیل ولتاژ ورودی کنترل می‌گردد تا یک میدان موثر ایجاد شود. اما در این‌جا شما فقط نیاز دارید که فاصله از گیت (ورودی) را تغییر دهید تا جریان برق را کنترل کنید. گیت ورود، اتم‌های ایندیوم هستند. پس یعنی با تغییر فاصله اتم‌های ایندیوم، شما تغییر جریان را تجربه خواهید کرد!
لابد فکر می‌کنید از سال آینده شاهد پردازنده‌هایی هستیم که صدها برابر نمونه‌های امروزی قدرت دارند؟
خیر! لطفا تصورات خوشبینانه‌تان درباره جهانی پر از گجت‌های کوچک و پیچیده را کنار بگذارید. چرا که دانشمندان، این ترانزیستورهای کوچک را در شرایط محیطی خاص تولید کرده‌اند. اول این که فشار محیط باید تقریبا صفر باشد، یعنی شرایطی شبیه به خلاء برقرار گردد. دوم این‌ که دما باید اندکی بالاتر از صفر مطلق باشد. یعنی در بازه زیر منفی 270 درجه تا منفی 273 درجه سلسیوس. خب! همه ما می‌دانیم که این شرایط کاملا دور از شرایط برقرار در دنیای واقعی است! و مسلما تحقیقات، آزمایشات و پیشرفت‌های بسیار زیادی لازم است تا روزی ما بتوانیم از چنین ترانزیستورهای کوچکی در وسایل الکترونیکی خود بهره ببریم، با این حال دانشمندان قول داده‌اند که روزی این اتفاق رخ دهد و استفاده از ترانزیستورهایی به اندازه مولکول‌ها میسر شود. آن روز کی می‌رسد؟ کسی نمی‌داند. اما از این قضایا می‌توان فهمید که ما انسان‌ها هنوز خیلی کوچک‌تر و ناتوان‌تر از آن هستیم که بخواهیم مرزهای فیزیک الکترونیک را جابجا کرده و از کوانتوم الکترونیک در دستگاه‌های روزمره خود بهره ببریم.

3 در مورد “دانشمندان موفق شدند ترانزیستور هم‌اندازه با یک مولکول بسازند!”

    1. پسر خوب رشته من الکترونیکه. هر ترانزیستو یه توان و قدرتی داره. اگه ترانزیستورها صرفا کپچیک بشن و عملا تواناییشون کمتر بشه هیچ فایده ای نداره و کار شاقی نکردن با کوچکتر شدنش. الان در عکس بالا ترانزیستور بزرگ که اول هست 40 آمپر و 600 ولت توانایی داره یعنی تا 600 ولت بهش برق وارد میشه و 40 آمپر ازش میشه کشید.ولی اون کوچکترها قدرتشون کمتره. اگه سایز کوچک بشه و قدرت بالا بره خوبه ولی برعکسش نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH