7 کاری که قبل از همه باید با گوشی اندرویدی خود انجام دهید!

گوشی اندرویدی خریده‌اید؟ مبارک است. آن را از جعبه در می‌آورید و حسابی خوشحال هستید. اگر کمی هم ندید بدید باشید، ممکن است از فرط هیجان آب دهانتان خشک شده و دستانتان بلرزد! خونسردی خود را حفظ کنید عزیزان! ملت ویلای 2000 متری می‌خرند و کاملا ریلکس هستند. این که فقط یک گوشی است! ولی از شوخی گذشته، همه می‌دانند که برای یک عاشق فناوری، هیچ‌چیزی لذت‌بخش‌تر از آنباکس کردن یک گجت که متعلق به خودش باشد نیست!
یادتان باشد همان شخصی سازی اندروید که دائم به آن می‌بالید، ممکن است این‌جا موجب سردرگمی شما بشود، چرا که گوگل با قرار دادن قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیار، دست شما را در آوردن هر بلایی بر سر گوشی بی زبان باز گذاشته‌ است! خیلی کارها هست که می‌توان با یک گوشی اندرویدی کرد، ولی از کجا باید شروع کرد؟ گیج شده‌اید؟ هیچ اشکالی ندارد. ما به شما می‌گوییم که پس از بیرون آوردن گوشی با آن چه کار کنید. فقط از شدت خوشحالی آن را نخورید، بقیه‌اش با ما!
این شما و این 7 کاری که پیش از همه باید برای گوشی‌ خود انجام دهید:
1- گوشی خود را بررسی کنید

1قبل از هر کاری، حتی قبل از باز کردن جعبه، کاملا آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پلمپ است. به هیچ وجه اجازه ندهید فروشنده پلمپ را برایتان باز کند. دیده شده که این عزیزان با تردستی‌هایی که دیوید کاپرفیلد هم از دیدن آن مات و مبهوت شده، گوشی پلمپ را در حین باز کردن، با گوشی معیوب عوض کرده‌اند! پس از باز کردن پلمپ، گوشی را در دست گرفته و خوب و با دقت آن را وارسی کنید. به هر حال شما صاحب این گوشی هستید و قرار است عمری را در کنار هم به خوبی و خوشی سپری کنید! ابتدا مطمئن شوید که دستگاهتان کاملا سالم است و لوازم همراهش نیز مشکلی ندارند. برگه گارانتی (همان کاغذ حاوی جوک در ایران!) را بررسی کنید و دفترچه راهنمای محصول را بخوانید. بعضی دستگاه‌ها، همراه با خود یک وسیله کوچک، مثلا یک سوزن برای تعویض سیم‌کارت و یا خروج باتری دارند. آن را دور نیندازید تا بعدا به دردسر نیفتید. داخل جعبه را چک کنید، معمولا یک کابل میکرو یو‌اس‌بی، شارژر و یک هدفون نیز در جعبه وجود دارد.

2- شارژ اولیه و اینترنت

2بدون گوش دادن به حرف فروشنده‌های بی‌سواد، مبنی بر کار کردن با گوشی تا مرز خاموش شدن و 10 ساعت شارژ اولیه و …، گوشی را شارژ کرده و پس از پر شدن، آن را از پریز جدا کنید. قرار است چند ساعتی با آن کار نمایید تا فوت و فن آن دستتان بیاید، پس بهتر است شارژش کاملا پر باشد تا در حین کار خاموش نشود. ضمنا اگر اینترنت سیم‌کارتتان محدود است، فعلا داده تلفن‌همراه را خاموش کنید، چرا که اغلب گوشی‌های اندرویدی، در ساعات اولیه اتصال به اینترنت آپدیت‌هایی را دریافت می‌کنند که بعضا حجمی برابر با چند صد مگابایت دارند. پس اگر بسته اینترنت خود را به قیمت خون مدیر کل اپراتور مورد نظر خریده‌اید، فعلا داده تلفن همراه را خاموش کنید تا تمام حجم اینترنت گرانبهایتان یک ساعته به باد نرود!

3- به اکانت گوگل خود وارد شده و شوری به پا کنید!

3وقتی گوشی تلفن اندرویدی خود را برای اولین بار روشن می‌کنید، پس از سلام، این گجت بصورت خیلی مودبانه چند درخواست از شما دارد، یکی از آن‌ها مربوط به وارد شدن به اکانت گوگل شما، برای هماهنگی هرچه بیشتر و بهتر است. می‌توانید این گزینه را با پاسخ منفی رد کنید، اما ما توصیه می‌کنیم که اصلا این کار را نکنید. به اکانت گوگل خود وارد شوید و مطمئن باشید که جز منفعت، چیزی برای شما نخواهد داشت! وارد شدن به اکانت گوگل، ویژگی‌ها و برنامه‌های بسیاری را برای شما فعال می‌کند، و اولین گام بلند شما به سوی شخصی‌سازی هرچه بیشتر دستگاه اندرویدیتان است. این کار موجب تنظیم ایمیل، تقویم و مخاطبین‌تان شده و باعث دسترسی شما از طریق گوشی، به اطلاعات سایر دستگاه‌هایتان می‌گردد. در واقع، با احراز هویت شما، دستگاه‌هایتان با هم همگام می‌شوند. اگر قبلا هم گوشی اندرویدی داشته‌اید، خوشحال باشید، چون قرار است چیز‌های شگرفی ببینید! به محض اتصالتان به گوگل‌پلی، تلفنتان آماده دانلود برنامه‌هایی می‌گردد که در گوشی قبلی خود عادت داشتید از آن‌ها استفاده کنید! جلوی چشمان حیرت‌زده شما، این گجت جدید تبدیل به ورژن جدیدتر و سریع‌تر همان گوشی قدیمی می‌شود!

4- خود را از شر اشغال کننده‌های بی‌جای حجم خلاص کنید!

4اسمارتفون‌ها همیشه به صورت پیش‌فرض، دارای برنامه‌هایی هستند که نمی‌توانید حذفشان کنید، مگر این که آن‌ها را روت کنید که ما اصلا و ابدا این کار را توصیه نمی‌کنیم! این برنامه‌ها فضایی بر روی تلفن شما اشغال کرده و آن را کند می‌کنند. اگر خواهان افزایش سرعت گوشی خود هستید، باید به طریقی از شر آن‌ها خلاص شوید. ممکن است وقتی دارید دستگاه را راه‌اندازی می‌کنید، با پیغامی مبنی بر اجازه نصب یک آنتی‌ویروس یا برنامه‌ای برای سایر خدمات مواجه شوید. شما مختارید که این درخواست‌ها را رد کنید. اعتقاد ما این است که در هنگام راه‌اندازی اولیه تلفن، غیر از ورود به اکانت گوگل خود، نیاز به هیچ کار خاص و موافقت با نصب هیچ برنامه‌ای ندارید. ما حتی داریم نصب برنامه‌های پیشنهادی خود سیستم را هم نسبتا غیر ضروری اعلام می‌کنیم، پس لزومی ندارد که بگوییم اگر به پاساژ علاءالدین رفتید، اصلا اجازه ندهید که برخی دوستان فروشنده‌ نمای سارق (لفظ محترمانه دزد!) به بهانه نصب برنامه پولی از شما بگیرند! حتی لوازم جانبی را هم از همان مغازه نخرید؛ چون خطر خری‍دن یک موبایل به همراه یک کلاه گشاد در مغازه موبایل فروشی زیاد است!
به منوی برنامه‌ها در قسمت تنظیمات رفته و برنامه‌های غیر ضروری را غیر فعال کنید. ممکن است قادر به حذف آن‌ها نباشید، اما می‌توان آن‌ها را غیرفعال کرده و آپدیت‌هایشان را متوقف کرد. با همین ترفند، فضای استفاده شده توسط این برنامه‌ها را به حداقل برسانید. به هرحال این برنامه‌ها، آن‌قدر هم بی‌مصرف نیستند! ممکن است روزی به آن‌ها احتیاج پیدا کنید. در این صورت با فعال کردن مجددشان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ممکن است شما با گوشی‌های اندروید خیلی آشنا نباشید و ندانید که حذف کردن یک برنامه خوب است یا نه، پس فعلا غیرفعال کردن، شیوه خوبی است.

5- همگام با بقیه؛ نو شوید!

5چون اسمارت‌فون جدیدتان دارای همان برنامه‌های اسمارت‌فون قدیمیتان است، دلیلی ندارد که شما هم در ایام قدیم مانده و به همان شیوه عمل کنید. خرید یک دستگاه جدید، فرصت بسیار خوبی برای دور ریختن برخی عادات بد و گرفتن چند تصمیم جدید است. هنوز از Apex یا Nova Launcher استفاده می‌کنید؟ این‌ها در سال 2012 روی بورس بودند. حالا این دستیار صوتی گوگل ناو است که بسیار محبوب و روی بورس است! این دستیار، حالا بهتر از هر زمان دیگری از دستورات صوتی بلند پشتیبانی می‌کند. این دستیار مرتبا کارت‌هایی به شما پیشنهاد می‌دهد که در واقع نوعی پیش‌بینی از جستجوها و علایق شماست!
راستی، آیا شما جزء آن دسته از افراد هستید که علاقه‌مند به استفاده از مرورگر پیش‌فرض خود گوشی هستید؟ خب، چرا به مرورگر محبوب و توانای گوگل یعنی کروم یک فرصت نمی‌دهید تا توانایی خود را تمام و کمال به شما بنمایاند؟ کروم می‌تواند با هرکدام از دستگاه‌های دیگر شما که دارای مرورگر کروم هستند، کاملا همگام شده و لذت استفاده از یک مرورگر واحد را بچشاند. اگر جزء افراد دوستدار ماجراجویی هستید، شاید بهتر باشد یک کیبورد خوب هم برای گوشیتان دانلود کنید. پیشنهاد ما به شما، SwiftKey یا Swype است. کیبوردهایی هوشمند که می‌توانند عادات نوشتاری شما را یاد بگیرند!

6- دستگاهتان را ایمن کنید!

6تلفن همراه شما، دارای اطلاعات شخصی مهمی است، مخصوصا اگر اهل عکاسی از اهل خانواده، انجام کارهای بانکی و خرید با تلفن همراهتان هستید، نیاز دارید که تدابیری امنیتی بیندیشید تا خدای نکرده روزی هویت و اطلاعاتتان در معرض خطر قرار نگیرند. تلفن خود را بردارید و یک پین یا الگو برای آن بگذارید. بدون رمز، اطلاعات شما همواره در معرض تهدید هستند. اگر هم گوشی‌تان دارای حسگر اثر انگشت باشد که دیگر عالی است! با وجود حسگر اثر انگشت، امنیت و سرعت بسیار بالاتری در استفاده از تلفن هوشمند خود دارید. تلفن خود را چک کنید و ببنید که آیا ویژگی Smart Lock را دارد یا نه؟ این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که در مواقعی خاص، بدون وارد کردن رمز عبور وارد گوشی خود شوید. مثلا می‌توانید گوشی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در مواقعی که به یک پخش کننده بلوتوث متصل شده‌ باشد، قفل نشود، از جمله هنگامی که به سیستم پخش صدای داخل خودرو متصل شده است. همچنین گوشی با این ویژگی می‌تواند تشخیص دهد که چه موقع بر روی میز گذاشته شده یا کاربری جدید از آن استفاده می‌کند.

7- سعی کنید دستگاه خود را خوب بشناسید!

7برای سر در آوردن از همه گوشه و کنارهای گوشی خود، چند ساعتی وقت بگذارید. تک تک قسمت‌های تنظیمات گوشی را بررسی کنید، این کار بعدها موجب صرفه‌جویی در وقت شما خواهد شد؛ و البته شاید گوشی شما دارای ویژگی‌های جالب و جدیدی باشد که از آن بی خبرید! از آن‌ جا که قرار است اطلاعات بسیاری را روی تلفن همراه خود بریزید، و از آن‌جا که شما از گوشی خود برای ارتباطات بین شخصی هم استفاده خواهید کرد، می‌شود گفت که گوشی شما، به نوعی شبیه خود شماست، پس با آن غریبگی نکنید! تغییر تلفن همراه را همانند نقل مکان از خانه‌ای به خانه دیگر ببینید. قرار نیست که همه وسایل خانه قدیمی را دور برزید، بلکه تعدادی از آن وسایل، با وسایل نو، دکور خانه جدید شما را تشکیل می‌دهند. مکان جدید را تمیز و مرتب کنید. به هر حال قرار است مدتی را ساکن آن باشید! تنظیم و راه‌اندازی یک تلفن اندرویدی ممکن است کمی گیج‌کننده و طولانی به نظر برسد، اما می‌توان از این پروسه لذت برد. آخر مگر آدم سالی چند بار این کار را تجربه می‌کند؟

9 در مورد “7 کاری که قبل از همه باید با گوشی اندرویدی خود انجام دهید!”

  1. مقاله بسیار زیبا و کاربردی بود، مخصوصا فروشنده نمای سارق! ؛-) که معمولا در طبقه همکف حضور دارند!!!
    خیلی باحال بود…

    1. تمام فروشنده ها با همدستن .من یه بتر گوشی فروختم تومغازه یه رسید الکی رو گوشی نشونم داد قبول نکردم من پلیسم اومده بود میگفت باید پولشو بدی ۱۰بتر دیگه زنگ زدم مامور نفرستادن ازاون کلانتری

  2. سلام
    من می خوام یه سونی z3بگیرم از کجا می تونم بفهمم که این گوشی حافظه 32داره یا16،شبکه4Gداره یا3G واینکه گوشی اصل ژاپنه!!!!!

    1. فقط باید گوشی رو روشن کنید و از قسمت تنظیمات ببینید. البته اگر جایی هست که تا این حد بهش اعتماد ندارید، توصیه میکنم اصلا ازش خرید نکنید
      سایت های معتبری در سطح کشور هستن که می تونن اجناس باکیفیت و اصل رو برای شما به درب منزلتون بفرستن

  3. سجاد احمدی

    حتما شماره سریال را چک کنید،اگه گوشی باطری قابل تعویض نداره با کد #06#* سریال را ببینید.
    من یه هواوی پلمپ گرفتم واسه خواهرم توی فروشگاه که چک کردم سریال گوشی با کارتون فرق میکرد و یه گوشی پلمپ دیگه دادن.

    1. من هم نگفتم به توصیه افراد بی سواد عمل کنن و 8 ساعت بزنن شارژ دوست عزیز
      گفتم پرش کنید، چون حسابی قراره روز اول ازش کار بکشید. اوکی؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH