سیاست جدید گوگل: یک نکسوس برای هر برند

همان‌طور که مطلع هستید کنفرانس اپل برگزار شد و حالا همه مشغول انتشار و تفسیر وقایع آن هستند. از خبرها و محصولات معرفی شده در کنفرانس گرفته تا کاهش ارزش سهام اپل که برای اولین بار در این چند ساله پس از کنفرانس این شرکت رخ داده است.

یکی از خبرهای کمتر دیده و تفسیر شده در این کنفرانس ارایه iOS 6 برای بیش از 200 میلیون iDevice بود که آماری اعجاب‌انگیز است. بله، اپل پس از حدود 40 روز از معرفی آی‌او‌اس 6، آپدیت این نسخه را برای حدود 200 میلیون iDevice قدیمی‌تر از آی‌فون 5 منتشر کرده است و حالا چیزی بیش‌تر از 60 درصد از آی‌فون‌های کل بازار این نسخه از سیستم عامل اپل را بر روی گوشی‌هایشان نصب کرده‌اند. احتمالا چیزی بیشتر از 50 درصد از تبلت‌های اپل یعنی New iPad و iPad 2 را نیز به این لیست باید اضافه کنید.

اگر اخبار مربوط به سیستم عامل اندروید را دنبال کنید، متوجه می‌شوید که هم‌اکنون محبوب‌ترین نسخه اندروید همچنان همان نان زنجفیلی است و این موضوع یکی از اصلی‌ترین نقطه ضعف‌های سیستم عامل اندروید است. گوگل فقط پای‌بند به ارایه آپدیت در سریع‌ترین زمان ممکن برای گوشی‌های تولیدی به سفارش خودش می‌باشد (یعنی سری نکسوس‌ها) و تقریبا به بقیه بازار توجهی ندارد. از طرفی تاکنون سازنده‌ها برای سفارش گوگل، قوی‌ترین محصول خود را ارایه نداده‌اند و از این جهت فروش نکسوس‌ها خیره کننده نیست. برای مثال نگاهی به Galaxy Nexus بیندازید. کمی بعد از گلکسی نکسوس، سامسونگ گوشی قدرتمند Galaxy SIII را معرفی نمود یا همین نکسوس جدید که قرار است توسط ال‌جی ساخته شود، بنا بر شایعات سخت‌افزاری ضعیف‌تر از Optimus G که چندی پیش توسط ال‌جی معرفی شد دارد. این‌گونه مسایل باعث می‌شود کاربران به جای خرید نکسوس‌ها به پرچم‌داران بقیه برند‌ها روی خوش نشان دهند و عملا این ساپورت قوی گوگل از محصولاتش تغییر آنچنانی در پیشرفت سریع و همه‌جانبه ویرایش‌های جدید اندروید‌ به‌وجود نمی‌آورد و اصولا تا موقع مطرح شدن نسخه فعلی اندروید ایجاد می‌شود، گوگل نسخه بعدی را معرفی می‌کند. همان‌طور که مطلع هستید به تازگی روند آپدیت کمپانی‌ها به ویرایش چهارم اندروید یعنی بستنی حصیری رو‌ به اتمام است اما چند‌ ماهی از حضور ویرایش 4.1 (موسوم به لوبیای ژله‌ای) می‌گذرد و احتمالا همین قضیه هم با معرفی اندروید 4.2 همراه با نکسوس جدید ال‌جی اتفاق خواهد افتاد.

به نظر شما راه حل این مشکل چیست؟

شنیده می‌شود گوگل قصد دارد سیاست جدیدی را پیاده‌سازی کند که بر طبق آن از این پس هر برند تولید کننده گوشی‌های موبایل به طور همزمان یک گوشی مورد تایید گوگل یا به عبارتی همان نکسوس را در بازار داشته باشد تا از طرفی خریداران برای داشتن نکسوس جدید مجبور به انتخاب برند خاصی نباشند و از طرفی مانند سیاست‌های اپل در مورد آی‌فون نباشد که خریدار را صرفا مجبور به انتخاب یک محصول کند و خریداران با دست باز و قدرت انتخاب، تلفن همراه مورد نظر خودشان را تهیه کنند (که جدا از برند تولید کننده‌شان، در سخت‌افزار و کارایی هم متفاوت هستند). به نظر می‌رسد گوگل با پیاده‌سازی این سیاست بتواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند و همیشه پس از معرفی آخرین ویرایش سیستم عامل محبوبش حداقل یک دستگاه موبایل از هر برندی به سرعت آن را دریافت کند. از طرفی developerها نیز به این ترتیب آزادی عمل بیشتری دارند و بهتر از پیش می‌توانند محصولاتشان را برای گوشی‌های مختلف عرضه کنند و کمی این سر در گمی در ارایه اپلیکیشن‌ها برای سخت‌افزارهای مختلف اندروید کاهش یابد.

نظر شما در این باره چیست؟!

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

 [download id=”15″]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH