مشخصات فنی تراشه‌های گرافیکی آدرنو 530 و 510 اسنپ‌دراگون 820 اعلام شد!

nexus2cee_23_678x452

چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 820  یکی از پررمز و رازترین محصولاتی کوالکام است و سعی داشته تا مشخصات آن را از سایرین مخفی نگه دارد. با این‌حال، امروز کوالکام بخشی از مشخصات این پردازنده را اعلام کرد. البته، این کمپانی درباره هسته‌های شخصی‌سازی شده 64 بیتی خود یعنی ‘Kryo’ چیزی نگفته و فقط به مشخص‌نمودن برخی از جزئیات مربوط به تراشه‌های گرافیکی آدرنو 510 و 530 و پردازنده سیگنال تصویر Spectra بسنده کرده است.

به‌دلیل آنکه تراشه گرافیکی آدرنو 530 نسبت به آدرنو 510 برای کوالکام از اهمیت بیشتری برخورددار است، در مشخصات اعلام شده، بیشتر برروی آدرنو 530 تمرکز شده است. آمار و ارقام منتشر شده از سوی کوالکام، نشان می‌دهد که آدرنو 530 به‌طور میانگین، تا 40 درصد از آدرنو 430 سریع‌تر خواهد بود؛ این درحالی‌ است که گفته می‌شود مصرف انرژی در آن نسبت به آدرنو 430، تا 40 درصد کاهش داشته است. صحت این نتایج از میانگین نتایج بنچمارک‌های گرافیکی پس از عرضه محصولاتی با آدرنو 530، مشخص خواهد شد.

از نظر API، سری 500 چیپ‌ گرافیکی آدرنو از نسخه 3.1 OpenGL ES به‌همراه AES یا همان Android Extension Pack Renderscript، Vulkan و OpenCL 2.0 پشتیبانی خواهد کرد. OpenCL 2.0  از حافظه مشترک مجازی یا به‌ اختصار SVP پشتیبانی می‌‎نماید که به برنامه میزبان خود و هم‌چنین کرنل دستگاه اجازه می‌دهد تا فضا آدرس‌های مجازی را با یک‌دیگر برای دسترسی به ساختمان داده‌ها نظیر لیست و زیرشاخه‌ها، به اشتراک بگذارند. نسبت به آدرنو 430، در آدرنو 530، عملکرد GPGPU بهبود یافته است اما به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر، عملکرد پردازش ویدیو در آدرنو 530 نسبت‌ به مدل‌های قبلی خود با افزایش 2.5 برابری روبه‌رو گردیده که حائز اهمیت است.

پردازشگر سیگنال تصویر Spectra در اسنپ‌دراگون 820، به‌طور هم‌زمان از 3 دوربین پشتیبانی می‌کند که در این‌صورت، حداکثر رزولوشن، به 25 مگاپیکسل و نرخ 25 فریم بر ثانیه بدون تاخیر در عملکرد شاتر، محدود خواهد شد. هم‌چنین این پردازشگر تصویر با برخوردداری از پهنای‌باند بالاتر MIPI در رابط سریال C-PHY، از دوربین‌های بیشتری پشتیبانی خواهد کرد. به‌علاوه در Spectra ISP، شاهد ویژگی‌های جدیدی هستیم و آن‌طور که گفته می‌شود، در اسنپ‌دراگون 820 دو دوربین با یک‌دیگر برای خلق یک عکس‌عمق‌دار ترکیب خواهند شد.

به‌گفته کوالکام، چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 820 در نیمه اول سال آینده میلادی همراه با گوشی‌های جدید به‌نمایش درخواهد آمد. امیدواریم در آینده اطلاعات بیشتری از مشخصات فنی دیگر این چیپ‌ست مرموز نظیر هسته‌های سفارشی‌شده Kryo منتشر شود. در سه ماهه اول سال آینده میلادی، احتمالا خبرهای بیشتری را پیرامون تراشه آینده کمپانی کوالکام با برگزاری کنگره جهانی موبایل خواهیم شنید. نظر شما چیست؟ آیا اسنپ‌دراگون 820 مانند نسل قبلی خود یعنی SD 810 داغ خواهد کرد یا کوالکام برای برطرف کردن مشکل حرارتی آن، چاره‌ای اندیشیده است؟

2 در مورد “مشخصات فنی تراشه‌های گرافیکی آدرنو 530 و 510 اسنپ‌دراگون 820 اعلام شد!”

  1. خیلی مطلب جالبی بود ممنون از انتشار این مقاله خیلی در مورد این پردازنده گشتم اینجا دیدم بازم ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH