چرا اسمارت فون‌ها به‌سوی نمایشگرهای بزرگ پیش می‌روند؟!

حتما اخبار رونمایی از محصول 5.7 اینچی سامسونگ را شنیده‌اید و یا نکسوس 6 ساخته شده توسط موتورولا را به یاد دارید، همه این اسمارت فون‌ها دارای صفحه نمایش‌های غول پیکری هستند و مدل‌های 6 اینچی بسیاری در بازار وجود دارند که تنها یک اینچ تا تبدیل شدن به تبلت‌ها فاصله دارند. به طور کلی افزایش ابعاد و مشخصات سخت افزاری در محصولات اندرویدی تبدیل به یک رویه شده‌است تا جایی که کمپانی اپل هم سنت خود را شکست و دست به تولید آیفون 5.5 اینچی زد که کاملا برخلاف اندیشه‌های استیوجابز بود ولی نیاز بازار به صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر حس می‌شد.

Samsung-Galaxy-S6-edge+

در نگاه اول می‌توان گفت تا سال 2010 و قبل از معرفی گلکسی اس سامسونگ، آیفون و اپل بدون رقیب بودند و استانداردهای بازار هم توسط آن‌ها تعیین می‌شد، کاربران نیز صفحه نمایش‌های 3.5 تا 4 اینچی را کافی می‌دانستند چون اپل این اندازه را کافی می‌دانست. البته در آن دوران تکنولوژی ساخت اسمارت فون‌های غول پیکر با صفحه نمایش‌های بزرگ و با کیفیت وجود نداشت ولی پس از آن هر ساله شاهد افزایس سایز صفحه نمایش‌ها بودیم.

nexus-6-vs-iphone-6-plus-aa-2-of-24-710x399

قدم بزرگ و جسورانه در معرفی اسمارت فون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ مربوط به سری اول گلکسی نوت سامسونگ است که با صفحه نمایش 5.2 اینچی و قلم مخصوص خود توانست شاخه جدیدی به نام فبلت‌ها را در دنیای تکنولوژی بنا کند، هر چند امروزه فبلت‌ها بزرگتر شده‌اند.

در طی سال‌های پس از آیفون و مبارزه آن با سازندگان اندرویدی همواره قدرت اسمارت فون‌های اندرویدی افزایش یافته و در حال حاضر شاهد پردازنده‌های هشت و ده هسته‌ای با 4 گیگابایت رم هستیم که به طور مستقیم در مصرف باتری نقش دارند. یکی از راه‌های جبران این کمبود باتری افزایش ابعاد برای افزایش ظرفیت باتری‌هاست که به پیروی از این امر صفحه نمایش‌ها نیز بزرگ‌تر شدند تا ظاهر اسمارت فون‌ها در مقابل جواهر آیفون خدشه‌دار نشود.

Microsoft-Lumia-640-XL-(1)

در سال 2015 وابستگی به اسمارت فون‌ها بسیار بیشتر از رایانه‌های شخصی است و این امر از کاهش فروش این رایانه‌ها کاملا مشهود است و می‌توان گفت اسمارت فون‌ها در حال تبدیل شدن به رایانه‌های شخصی ما هستند و برای مرورگری وب و مشاهده فیلم و … به آن‌ها نیاز داریم و این امر به طور مستقیم به سایز صفحه نمایش بستگی دارد و من به عنوان یک کاربر دوست دارم بتوانم در صفحه نمایش بزرگ اسمارت فون خود به طور زنده مسابقه فوتبال تماشا کنم و بدون مراجعه به لپ‌تاپ به راحتی صفحات وب را مرور کنم.

چند ماه پیش یک سایت خارجی به مصاحبه با مدیران ارشد گوگل پرداخته بود و علت تولید نکسوس 6 با صفحه نمایش 6 اینچی را جویا شده بود و آن مدیر در پاسخ گفته بود که تولید اسمارت فون‌ها با صفحه نمایش بزرگتر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر تبلیغات را در صفحات وب به نمایش بگذارند و درآمد بالاتری داشته باشند. طبق این نظر می‌توان متوجه شد که سیاست‌های درآمدزایی گوگل نیز در افزایش ابعاد اسمارت فون‌ها نقش داشته و به عنوان مالک پلتفرم اندروید نقش مستقیمی در هدایت جریان اسمارت فون‌ها دارد.

XperiaC5-Ultra-9

به طور کلی صفحه نمایش‌های بزرگ بد محسوب نمی‌شوند ولی این بزرگ شدن با افزایش ‌تراکم پیکسلی باعث شده تا مصرف باتری صفحه نمایش‌ها بالا رفته و امروزه صفحه نمایش‌های QHD مصرف بالایی دارند و تولیدکنندگان سعی کرده‌اند تا با کاهش مصرف پردازنده‌ها و تکنولوژی‌های فوق پیشرفته مربوط به نمایشگرها مصرف آن‌ها را کاهش دهند.

در پایان می‌توان گفت نیازهای کاربران و جایگزینی اسمارت فون‌ها با رایانه‌های شخصی باعث گشته تا سازندگان اسمارت فون‌ها به سمت تولید صفحه نمایش‌های بزرگ قدم بردارند تا بتوانند نظر کاربران بیشتری را به خود جذب کنند و در بازار بسیار حساس اسمارت فون‌ها عقب نمانند.

7 در مورد “چرا اسمارت فون‌ها به‌سوی نمایشگرهای بزرگ پیش می‌روند؟!”

  1. من خودم 6 اینچ بدون حاشیه و لبه رو می پسندم ! مثل C5.
    فبلت و به معنای واقعی قابلیت تبلت و موبایل.
    ولی خوب برای من که دستای بزرگی دارم هم امکان استفاده یک دست وجود نداره !

    1. بازم حاشیه بالا و پایینش زیاده فبلتای کم حاشیه مثل جی 3 میت 7 نکسوس 6 اینا به معنای واقعی کم حاشین

  2. به طرفداران سونی تبریک میگم z3+ بهترین اسمارت فون سال در انجمن صوت و تصویر اروپا eisa انتخاب شد. و جایزه بهترین گوشی چند رسانه ای در قسمت صوتی و تصویری رو گرفت یعنی بهترین صفحه نمایش و.بهترین سیستم صوتی و مولتی مدیا.

    1. سهیل اسکندری

      اگر سامسونگی ها می خواستن با این جایزه برنده شدنا از این انجمن های ریز و نا معتبر خودشونو خوشحال کنن که…
      الان محصولات سامسونگ در انجمن ها و همایش های مهم جهانی اول می شه طرفداران سامسونگ هم ..

    2. هواوی اونجا جایزه بزرگ تری گرفته ها خخخخخخ فکر کنم سونی جایزه بهترین تخم مرغ هم بگیره تو همه جا جار میزنه بابا جایزه اثلی رو هواوی و سامسونگ گرفتن که بهترین گوشی از نظر گاربران و متخصصان و بهترین گوشی پیشرفته بود تو همین سایت هست قبل منفی دادن برید نگاه کنید ببینید آیا دروغ میگم ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH