قدیمی‌ترین چیزی که می‌توانید از طریق تلسکوپ در فضا مشاهده کنیم

اولین چیزی که توسط تلسکوپ از فضا دیده شده است، چیست؟ قبل از این که به سوال بپردازیم، بیایید به این موضوع پی ببریم که چرا چنین سوالی مطرح شده، همان طور که می‌دانید آسمان تغییرات مشابهی را در طول سال‌های مختلف تجربه می‌کند و گفته می‌شود برخی از اتفاقات تنها در چند صد سال یک‌بار صورت می‌گیرد.

Earth-From-Space-Space-1080x1920

حال شما می‌خواهید دورترین چیز ممکن در فضا را مشاهده کنید و یا قدیمی‌ترین صحنه را؟ شاید عجیب باشد اما دورترین تصویر از فضا، در واقع همان قدیمی‌ترین تصویر از فضاست! در حالی که سرعت نور سریع‌ترین چیزی است که در جهان هستی می‌شناسیم اما سفر با این سرعت نیز گاهی می‌تواند بسیار طولانی باشد. بیایید سناریو را با ذکر مثالی تکمیل کنیم. وقتی شما به خورشید نگاه می‌کنید در واقع در حال تماشای 8 دقیقه قبل خود هستید و اشعه‌های آن حدود 8 دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسند.

این موضوع در خصوص ستاره‌های دور دست، کهکشان‌ها و سیاره‌ها نیز چنین است و اگر یک ستاره با شما 20 سال نوری فاصله دارد و شما نور آن را می‌بینید، در واقع در حال تماشای 20 سال قبل خود هستید. اما زمانی که یک کهکشان با ما 100 میلیون سال نوری فاصله دارد این بدان معناست که شما در حال تماشای اتفاقی هستید که در آن زمان دایناسور‌ها بر روی زمین ساکن بودند.

پس با این اوصاف دورترین چیزی که شما در فضا ببینید در واقع قدیمی‌ترین اتفاق خواهد بود و این موضوع حتمی است. خوب بیایید موضوع را جالب‌تر کنیم، همان طور که می‌دانید جهان ما 13.7 میلیارد سال عمر دارد و با این اوصاف برای دیدن قدیمی‌ترین اتفاق جهان می‌بایست چند سال دیگر عمر کنیم؟

713529main1_hs-2012-48a-670

سعی کنید تا 13 میلیارد سال دیگر نیز زنده بمانید، که البته برای چنین کاری نیاز به سفر در زمان دارید و تلسکوپ هابل قادر است تا چندین سال نوری راه برود تا هفت کهکشان را مشاهده کند. اخیرا هابل توانسته با استفاده از مادون قرمز 7 کهکشان دیگر را نیز در نقاط بسیار دورتر از ما مشاهده و عکس برداری کند. گفته می‌شود که این کهکشان‌ها حدود 13 تا 13.3 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند ولی فعلا این عدد تایید نشده است اما تحقیقات اولیه نیز بسیار خیره کننده هستند. حال بیایید فرض کنیم که بشر بتواند در سال 2018 با ارسال تلسکوپ JWST که مجهز به مادون قرمز است به این کهکشان‌ها دست یابد و در این صورت قادر خواهد بود تا تنها 200 میلیون سال پس از انفجار بزرگ را نشانمان دهد.

space-stars-road

با این اوصاف وقتی در آسمان شب می‌نگریم، کتابی تاریخی را ورق می‌زنیم، هرچند که این صفحات تنها چند دقیقه قبل نوشته شده باشد!

1 در مورد “قدیمی‌ترین چیزی که می‌توانید از طریق تلسکوپ در فضا مشاهده کنیم”

  1. مرسی از این تاپیک خوبتون. برای یک وب سایت که بیشتر در زمینه تکنولوژی دیجیتال و اخبار و اطلاعات مربوط به اسمارت فون و حاشیه های اون هست, چکیده جالبی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH