مهم‌ترین تغییراتی که برندهای مطرح باید در گوشی‌های تولیدیشان انجام دهند

change

هرروز شاهد رونمایی ازتلفن‌‌های همراه جدید از برندهایی هستیم که گاهی نام‌آشنا و گاهی گم‌نام  هستند، اما به‌جرات می‌توانم بگویم تمامی آن‌ها حداقل یک نقطه ضعف دارند که اکثرا ناشی از سیاست‌های نادرست مدیران کمپانی‌هاست. در ادامه قرار است به مهم‌ترین تغییراتی که کمپانی‌های مطرح بازار موبایل باید در محصولات خود انجام دهند، بپردازیم.

اپل

applelogoglowing

اپل را می‌توان محبوب‌ترین و البته گران‌ترین برند دنیا نام گذاری کرد، اما این کمپانی نقطه ضعف بزرگی دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، این نقطه ضعف چیزی نیست جز گران‌قیمت بودن اپل، شاید بگویید کیفیت زیاد محصولات این کمپانی موجب چنین موضوعی شده است، باید بگویم حرف شما صحیح است اما آیا اپل نمی‌تواند تلفن‌همراهی با کیفیت کمتر و استفاده از محصولات ارزان‌قیمت‌تر تولید کند که کاربران زیادتری بتوانند طعم iOS و محصولات این کمپانی را بچشند؟ آیا اپل نمی‌تواند با منبع‌باز کردن iOS اجازه استفاده از آن‌را برای دیگر شرکت‌های موبایل‌سازی دنیا بدهد تا شاهد محصولاتی برمبنای iOS و قیمت کمتر باشیم؟ جواب تمام این سوالات مثبت است اما اینکه چرا اپل علاقه‌ای به جلب نظر کاربران از نظر قیمتی ندارد، امری است که بیش‌تر از سیاست‌های خودخواهانه اپل نشات می‌گیرد، موضوعی که بالاخره اپل را زمین‌گیر می‌کند.

سامسونگ

samsung-logo

بزرگترین تولیدکننده موبایل دنیا که با ارایه گلکسیS6 توانست خود را از ورطه نابودی نجات دهد، شاید اگر سال2014 این مقاله را می‌نوشتم مهم‌ترین نقطه ضعف سامسونگ را استفاده از پلاستیک به‌ عنوان متریال اصلی پرچمدرانش بیان می‌کردم، اما اکنون اوضاع سامسونگ متفاوت‌تر از گذشته است، سامسونگ کنونی تاحدودی توانسته شرایط خود را بهبود ببخشد و پایه‌های امپراطوری‌اش را استوار کند اما باید بگویم بزرگترین مشکل سامسونگ عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای ساخته خود به‌خصوص سیستم‌عامل‌هایش است، این کمپانی درگذشته با ارایه گوشی‌های مبتنی بر بادا تفکرات سلطه‌جویانه‌ای را دنبال می‌کرد، اما دیگر دیرشده بود و سامسونگ مبارزه را درهمان راند اول به گوگل و اپل واگذار کرد. اکنون نیز این کمپانی سیستم‌عامل تایزن را دراختیار دارد اما مطمئنا آینده خوبی در انتظار تایزن نیست و به‌زودی به بادا ملحق خواهد شد، شاید بهترین کاری که سامسونگ می‌تواند جهت بهبود این وضعیت انجام دهد، معرفی یک تلفن‌همراه درحد پرچم‌داران اندرویدی‌اش برپایه سیستم‌عامل تایزن باشد تا اینکه صرفا گوشی‌های میان‌رده‌ تایزنی را معرفی کند که هیچ ویژگی مثبتی ندارند.

ال‌جی

LG-LOGO-1

ال‌جی سال‌هاست خطی مستقیم را طی می‌کند، یعنی نه می‌توان شاهد پیشرفت چشم‌گیری بود و نه می‌توان افت زیادی را در تولیدات این کمپانی مشاهده کرد. مهم‌ترین تغییری که ال‌جی باید آن‌را انجام دهد، درست چیزی است که سال گذشته سامسونگ با آن درگیر بود، یعنی متریال؛ این‌که ال‌جی در سال 2015 هنوز تلفن‌همراهی با متریال پلاستیکی را به عنوان پرچمدار خود معرفی می‌کند، خود به اندازه کافی ناامیدکننده است اما ال‌جی علاوه بر این مشکل، در طی سال 2015 چند تلفن‌همراه معرفی‌ کرد که همگی مشابه G4 بودند و خود G4 نیز شباهت زیادی به نسل قبلی‌اش داشت. البته استفاده از چرم ایده هوشمندانه‌ای است اما معمولا کاربران تلفن‌همراه، مدل فلزی را ترجیح می‌دهند. دیگرمشکل ال‌جی عدم پشتیبانی نرم‌افزاری در گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده است، امری که شاید در دیگر کمپانی‌ها نیز مرسوم باشد اما چون سهمش از بازار اندک است، به رضایت بیشتر کاربران نیاز دارد تا شاهد ریزش به سمت دیگر برندها نباشد.

سونی

sony-logo

سونی روزهای خوش گذشته و همکاری با کمپانی اریکسون را پشت‌سر گذاشت و به‌تنهایی وارد میدان شد، هرچند که همیشه گوشی‌های سونی از کیفیت خوبی بهره‌ می‌برند اما واقعا تمامی آن‌ها شبیه به هم هستند! به عنوان مثال شما سری Z این کمپانی که همیشه پرچمدار بوده‌است را از نظر طراحی باهم مقایسه کنید، خواهید دید تغییرات بسیار اندک‌تر از آن هستند که به‌راحتی قابل تشخیص باشند. پس اولین تغییر برای سونی باید در زبان طراحی گوشی‌هایش انجام پذیرد. دومین تغییر نبود یک لانچر منظم و زیباست، هرچند تفاوت رابط‌کاربری سونی با اندروید‌ خام چندان زیاد نیست اما سونی در همین تغییر کوچک نیز موفق نبوده و شاهد نامنظمی و زیبا نبودن این رابط‌ کاربری هستیم، در رابط‌ کاربری سونی آیکون‌ها طراحی زنده و مدرنی ندارند و صرفا تغییرات کوچکی نسبت به نسخه خام اندروید را شاهد هستیم. البته سونی در رابطه با سرعت و امکانات این رابط کاربری در نسخه پنجم پرچمدارش موفق بوده و در این بخش نمی‌توان مشکل خاصی را پیدا کرد.

هواوی

Huawei-Logo-1.5

هواوی این روزها حضوری خوب و موثر را در بازار ایفا می‌کند، دیگر کمتر تقلید کرده و حالا نوآوری‌هایی را هم دارد؛ اما بازهم یک دلیل برای کند کردن پیش‌رفت این کمپانی وجود دارد، آن‌هم ملیت این کمپانی است، چینی بودن برای بسیاری از کاربران برابر است با عدم کیفیت مناسب و این موضوع مهم‌ترین دلیل دوری کاربران از گوشی‌های هواوی است. هواوی نیاز به تغییر خاصی ندارد بلکه تنها باید بتواند شایعات پیرامون گوشی‌هایش را با تغییرات و افزودن امکانات نوآورانه از میان ببرد، هرچند در این بین باید تبلیغات بیشتری نیز انجام دهد.

مایکروسافت

MicrosoftLogo

مایکروسافت سال‌هاست برای حضور در بازار تلفن‌‌های هوشمند تلاش می‌کند، از خرید نوکیا و به‌نابودی کشاندن آن تا ارایه ویندوز10 به‌صورت یکپارچه؛ همه از اقدامات مایکروسافت برای حضور در این رقابت است. گوشی‌های ویندوزی سخت‌افزار قابل‌قبولی دارند، طراحیشان خوب است هرچند پلاستیکی‌اند و از قیمت مناسبی بهره می‌برند اما مجهز به ویندوز هستند و درآن دنیای متفاوت خبری از برنامه‌های رنگارنگ و بازی‌های متنوع موجود در رقبا نیست و شما باید به انتخاب‌های محدود خود بسازید و شاید از خرید خود لبخندی‌ به‌نشانه رضایت هرچند کم‌رنگ بزنید. مایکروسافت برای اثبات وجود خود یا می‌تواند عطای‌ویندوز را به‌لقایش ببخشد و تلفن‌همراه اندرویدی تولید کند و یا باصرف هزینه‌هایی گزاف نکات مثبتی را در این پلتفرم ایجاد نموده که بتواند کاربان را برای خرید ترغیب کند.

اچ‌تی‌سی

AH-2015-HTC-LOGO-Chris-Sept-8-1600x1067

آخرین کمپانی که در این مقاله به آن می‌پردازیم اچ‌تی‌سی است، شاید بتوان اوضاع اچ‌تی‌سی را در یک جمله این‌گونه بیان کرد:

“اسبی باشکوه، زیبا اما پیر که برای ابراز وجود بی‌جهت می‌دود، درصورتی که باید راه را برای جوان‌ترها باز کند، اما افسوس که صاحبش خسیس و از خود راضی‌ست!”

هرچند جمله بالا از نظر ادبی درسطح پایینی بود ولی به‌کلی شرایط این‌روزهای این کمپانی را نشان می‌دهد، مدیران این کمپانی باید بدانند دیگر کسی برای طراحی تکراری گوشی‌های HTC دست نمی‌زند، کاربران انتظار نوآوری و تنوع را از این کمپانی دارند اما مدیران دلیل عدم طراحی را نبود سرمایه کافی برای ایجاد طراحی جدید می‌دانند. اچ‌تی‌سی قبل از هر چیز باید طراحی ظاهری گوشی‌هایش را بهبود ببخشد سپس سراغ تغییرات در دیگر بخش‌ها برود.

20 در مورد “مهم‌ترین تغییراتی که برندهای مطرح باید در گوشی‌های تولیدیشان انجام دهند”

  1. خخخخخ.نمایندگان فروش سامسونگ و سونی تو ایران.الان توی سایت itresan همدیگرو داغون میکنن،
    در ضمن هرچقدرم خوب باشن. این شرکت‌های چینی همه شرکت‌هارو به خاک سیاه میندازن.

  2. اقای mehrshad tagizadeh
    جمله اولتون کاملا متعصب بودنتونو تایید میکنه!
    راجب به بدنه که موافقم خیلی بی کیفیت بود و یا حتی ظاهرش ولی اکسپریا زد هم کم تر از اس4 داغ نمیکرد! خودم زد داشتم باهاش کار میکنی به 10 دقیقه نرسیده داغ میشه!
    سونی با زد5 یه تو دهنی به طرفدارای سامسونگ زد؟؟؟
    اونوقت ببخشید با کدوم ابتکار؟؟؟
    با داغ شدن بیش از حدش؟؟؟
    ظاهر تغییر یافتش؟؟؟
    رابط کاربری قشنگش؟؟؟
    اگه زد5 پرچمدار خوبی بود که ایفون اونهمه پیش فروش نمیکرد تازه سونی شانس اورده که بعد از زد5 اپل نسل جدید ایفون رو معرفی کرد وگرنه دوباره سونی شاهد فروش بسیار کم پرچمداراش بود!
    شما اپل رو بیخیال شو اینجا بحث بحث سامسونگ و سونیه!واسه خودت برند پشتیبان جمع نکن وگرنه منم به خیلی از برندها علاقه دارم و طرفدارشونم!!!!
    ممنون.

  3. خوب معلومه z می خوای یه روز وقت بزار من یه z میارم که حتی s5 هم به گردش نمی رسه چه بسا s4 برسه، همون بس که s4 داغ می کرد و باطریش بوومممم،چه بسا بدنه بی کیفیتی داشت که یا یه ظربه داغون میشد ولی اون گذشته کار نداریم مهم اینده و حال هست،که سونی با وجود z5 دهن شما پلاستیک پرست ها رو بست و یه تو دهنی بهتون زد، اینم بگم بعد سونی من فن اپل هستم جبهه گیری هم نکردم بلکه از برند مورد علاقه دیگم دفاع کردم

  4. اقای علی
    باشه اصلا افتابه میساخت قبول ولی خداییش با منطق و دلیل به این سوالات پاسخ بده:
    بین اس4 و زد:
    1.کدوم صفحه نمایش بهتری داشت؟
    2.کدوم دوربین بهتری داشت؟
    3.با وجود اینکه هر دو 5 اینچ بودند کدوم باتری قویتری داشت؟
    4.کدوم پردازنده بهتری داشت؟
    5.کدوم مشکلات نرم افزاری کمتری داشت؟
    6.کدوم رابط کاربری بهتری داشت؟
    7.کدوم فروش بیشتری داشت؟
    کدوم بلندگوی بهتری داشت؟
    8.کدوم گوشی مشکلات بیشتری داشت؟(راجب معایب اکسپریا زد که خیلی هم کم نیستند!!!!به سایت جی اس ام مراجعه کنید).
    خواستم یه فلش بک به همون گذشته ی پر افتخار سونی که ازش حرف میزدید بزنم! چقدرم افتخار افرینی کرد!
    وگرنه اصلا گذشته ها گذشته… زیاد خودتو درگیر گذشته نکن!
    ممنون.

  5. اقای mehrshad tagizadeh
    1.سامسونگ تو کشور های جهان سومی فروش داره؟؟؟البته! سامسونگ هم تو کشور های جهان اول و جهان سومی فروش داره!
    2.سونی حتی در جهان هم اندازه فروش سامسونگ تو کشور های جهان سومی فروش نمیکنه!!!!
    3.سامسونگ به ساخت گوشی های بی کیفیت مشهور شده؟؟؟چه کسی این لقب رو به این شرکت داده که باهاش مشهور شده؟؟؟نکنه شمای نوعی؟؟؟
    4.عزیزم یا بی اطلاعی یا خودتو به اون راه زدی!!!به سونی بیشتر از سامسونگ اهمیت میدن؟؟؟؟پس اون شرکت منه که داره تو خود آمریکا چند برابر اپل میفروشه؟؟؟
    5.سونی تون به جایی نرسیده داری از سمت اپل جبهه میگیری ها؟؟؟خخخخ!
    اشکالی نداره ولی بدون اپلم اندازه سامسونگ توی جهان و خود امریکا فروش نداره!یه سری به امار ها بزن!
    6.چرا باید نویسنده این سایت حرف سایت های معتبر و امار های جهانی رو ول کنه به حرف متعصبایی مثل شما بسنده کنه؟؟؟؟؟
    7.خوب این واقعا جای تاسف داره برای شرکتی مثل سونی که هر سال6000 تا(به جای 6تا!!!!!)جایزه درو میکنه ولی جز اسیا هیچ جای دیگه ادم حساب نمیشه!
    8.تو چه بخش مهمی واقعا برتر شناخته شده!چند رسانه ای!!!!!!!!!!!
    مگه گوشیای دیگه نمیتونن قابلیت های چندرسانه‌ای رو برای کاربران به وجود بیارن؟؟؟؟شک نکن مسخره ترین بخش رو سونی لقب گرفت!
    9.برای هزارمین بار!!!سونی رو با سامسونگ مقایسه نکنید! بابا اصلا به خاطر وجود فن هایی مثل شما ما رو جزو جهان سومیا محسوب میکنن دیگه! یکم برای خودتون ارزش قائل باشید و طرفداری یه برند درست و حسابی رو بکنید!
    سونی فقط با هم نوع خودش یعنی اچ تی سی مقایسه میشه(خودم سونی دارم!)
    حالا هواوی که خیلی خیلی برتره!
    در عوض سامسونگ هیچ رقیبی نداره و به نظرم اگه بخواییم کمی مته به خشخاش بزاریم اپل برندی هست که توانایی مقابله با سامسونگ رو داره!البته هواوی هم اخیرا خیلی خطرناک ظاهر شده!
    ممنون.

    1. اتفاقا این سامسونگ که نباید با سونی مقایسه بشه.
      هنگامی که سونی اگسپریا زد رو با طراحی شیشه و فلز داد بیرون سامسونگ داشت آفتابه میساخت.

  6. سامسونگ به ساخت گوشی های بی کیفیت مشهور شده، پس انقدر نگو سامسونگ بهترین تولید کنندست،بیشترین فروش داره چون بازار کشور های جهان سوم و دو کشور بزرگ جهان یعنی هند و چین زیر نظر گرفته،نه اروپا و امریکا رو مردم اروپا و امریکا با وجود آیفون و اکسپریا و one هرگز سمت سامسونگ بی کیفیت نمیرن، اینم یادتون باشه بهترین کمپانی چند رسانه ای جهان سونی شد با بردن 6 جایزه، بعدش lg و هواوی پس آنقدر سنگ اونا رو به سینه نزنین

  7. پس بلک بری چی برادر من؟؟؟؟؟

    حالا میدونیم خیلی کارش درسته و مشکلی نداره :)) ولی دیگه از هواوی که دیگه کمتر نیست

  8. نظرات متفاوته و البته محترم ! اما به شرطی که به دور از توهین باشه .
    من هم با قسمتی از نظرات جناب آرمین موافقم و شرکت ها باید روند شش ماهه و حتی گاها 1 ساله ی تولید پرچمدارهاشون رو متوقف کنن به چند دلیل که میتونه یکی از دلایلش قدرت اونها باشه و بجز امتیاز بنچمارکها چیزی عاید مردم نمیشه
    علت اینکه طراحی سونی تکراری بنظر برسه ، همین معرفی شش ماهه گوشی هاست که در عرض 3 سال 6 گوشی پرچمدار معرفی کرد
    اما طراحی تکراری رو سایر برندها هم دارند که چون تولید اونا هر یک سال هست ، مثل سونی به چشم نمیخوره .
    رابط کاربری سونی هم فقط کافیه آندروید 4.3 رو با 5 و یا حتی 4.4.4 مقایسه کنید .
    ممنون از مقاله

  9. خیلی عالی بود. ولی جمله “موضوعی که بالاخره اپل را زمین‌گیر می‌کند” تا حدودی خنده دار هست مخصوصا وقتی سال به سال شاهد رشد آیفون و جابجا کردن رکورد ها هستیم علیرغم وجود گوشی های با کیفیت و ارزون قیمت.

  10. یکی از مهمترین تغییرات همه برندها این مورد هست که باید هر دو سه سال یکبار یه پرچمدار عرضه کنن نه هر یکسال یا شش ماه یه بار!یا حداقل فلگ شیپ های جدید در صورتی عرضه بشن که یه نواوری جدیدی توشون باشه نه اینکه یه مقدار طراحی و رابط کاربری رو اینور اونور کنن بعدش به قیمت دو برابر نسل قبلی به بازار عرضه کنن!
    راستی طرفداران سونی به متن زیر توجه کنید:
    سامسونگ:بزگترین تولید کننده موبایل در دنیا!
    پس دیگه خواهشا و لطفا تو نظر دادن به همون سونی دم ورشکستگی تون بسنده کنید و راجب شرکتی مثل سامسونگ نظر ندید!با تشکر از همه شما!

  11. سونی،مشکل لانچر؟!،تشابه محصولات پرچمدار؟واقعا ادم باید کور باشه تفاوت و بهتر شدن طراحی در هر نسل از z نبینه،میشه بگین بقیه کمپانیا چرا محصولاتشون شبیه هم هست زیر سوال نبردید؟مثلا همین سامسونگ که طراحی note 5 مشابه s4 و سایر محصولاتشه؟همه می دونیم رابط کاربری سونی واقعا در z5 بی نظیر شده و بسیار روون و بدون سردرگمی هست چطور شما با بهانه تراشی های مضحک قصد تخریب سونی می کنین؟چی عایدتون میشه؟ ها جناب نویسنده لطفا پاسخ بدید؟

    1. امید بکتاش

      دوست عزیز این متن دررابطه با تمام برندهای محبوب هست.اما این‌که چرا طرفداران سونی این‌همه با این مقاله احساسی برخورد می‌کنند امری هست که دلیلش مشخص نیست به هرحال من طرفدار هیچ برند خاصی نیستم و چیزی هم عایدمون نمیشه

    2. آقا تو z5 اصلا توی دستت گرفتی که میگی رابط کاربریش خیلی روون شده؟!!!!!
      خب یکم انتقاد پذیر باشید.طرفدارای هیچ برندی اعتراض نکردن به غیر از سونی.هیچ وقت نمیشه گفت چیزی بی نظیره و هیچ عیبی نداره.خواهشا یه کوچولو واقع بین باشید

  12. خواهشا نگید رابط کاربری سونی بده چون واقعا الان یکی از زیباترین و سریع ترین رابط کاربریهارو داره. در مورد طراحی هم اصلا حرفتون مورد قبول نیست چون سامسونگ اصلا تغییرات نداشته تو این چند سال و فقط جنس بدنه عوض کرده. ظاهر همونه. در مورد سونی که زیباترین رابط کاربری و طراحیرو داره اصلا انتقادتون بجا نیست.

    1. اخه این چه وضعشه هر جا از سونی انتقاد میشه طرفدار های مغرور و متعصبش میگن خوبه انتقاد بجا نیست.یک ذره انتقاد پزیر باشید بابا.خب طراییش تکراریه قبول کنید تازه سامسونگ تقیرات زیادی داره نسبت به قبل.دوربین بهتر جنس بهتر نسبت به پلاستیک طرحی جدید در گلکسی اس6اج لطفا متعصب نباشید.

    2. اولا بینش نسبت به رابط کاربری کاملا سلیقه ایه

      ولی از نظر خیلیا رابط کاربری خیلی بد شکلی داره و اصلا دلنشین نیست ، مخصوصا رابط کاربری جدیدی که رو Z5 اجراع کرده :/
      درضمن بهترین رابط کاربری اندرویدی رو Snense اچ تی سی هست بعد اون از نظر من رابط کاربری ایسوسه اونم عالیه حتی تاچ ویز سامسونگ هم زیبا تر و دلنشین تر از رابط سونی هست ،سونی تو بخش تو هر بخشی غیر از موبایل موفقه گرچه قیمتاش تو هر ضمینه ای گرون تر نسبت به رقباس
      بخش موبایلش واقعا نابوده اگه بخشای دیگش نبود این بخششم نابود
      کماکان بخش موبایل سونی تو Other سیر میکنه 🙂

    3. میدونستم هر جا اسم سونی بیاد شما ها درگیر میشید
      نکنید آقا جان من نکنید مگه چیه خب عیبه دیگه باید بر طرف بشه اگه از عیوب دفاع کنیم روز به روز این عیوب برطرف نمیشه که هیچ زیاد هم میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH