مرورگر مایکروسافت Edge در برابر رقبا؛ کدام‌یک برای وب‌گردی بهتر است؟!


edge-logo-full-02_storyهنگامی‌که در حال مرور صفحات اینترنت هستید، چند موضوع حائز اهمیت است؛ برای‌مثال، اینکه مرورگرها چه‌قدر می‌توانند سریع صفحات را بارگذاری نمایند. نزدیک به‌نیمی از کاربران، انتظار دارند سرعت بارگذاری صفحات 2 ثانیه یا کم‌تر باشد. به‌همین دلیل است که مرورگر گوگل‌کروم در بین کاربران، طرفداران زیادی دارد.

بارگذاری صفحات اینترنتی در حداقل زمان ممکن، به‌موضوعی تبدیل شده که مایکروسافت با عرضه Edge برروی آن تمرکز کرده است. اکنون به‌نظر می‌رسد تلاش‌های مایکروسافت نتیجه داده و Edge، توانسته جای خود را در میان کاربران باز نماید. مرورگری که پس از عرضه، چندین به‌روزرسانی دریافت کرده است و اکنون قصد داریم مرورگر Edge در آخرین بیلد ویندوز ده (10565) را با سایر مرورگرها نطیر گوگل‌کروم مقایسه کنیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

جالب توجه است در نتایجی که از بررسی Edge به‌دست آمده، این مرورگر تاحد محسوسی بهبود یافته است. بنابراین، باید اکنون گوگل‌کروم و Edge مایکروسافت را به‌عنوان دو مرورگر شاخص یاد کرد. مرورگری که در برخی بررسی‌ها، گوگل‌کروم را به‌حاشیه رانده است. البته گوگل‌کروم نیز در برخی از بنچمارک‌ها، Edge مایکروسافت را مغلوب خود ساخته.

در اولین سری از بنچمارک‌ها، ما برروی این‌که مرورگرها چگونه جاوا اسکریپت‌ها را مدیریت می‌کنند، تمرکز کرده‌ایم. جاوا اسکریپت، هسته اصلی وب مدرن است. هنگامی‌که سایت سنگینی را باز می‌کنید، ده‌ها اسکریپت اجرا می‌شود. هنگامی‌که مرورگر شما در جاوا اسکریپت‌ آهسته باشد، بارگذاری صفحات اینترنتی بسیار آهسته خواهد بود. برای همین، بخش اول را به “جاوا اسکریپت” اختصاص داده شده است. بررسی عملکرد مرورگرها را در مدیریت جاوا اسکریپت به‌عهده‌ بنچمارک‌های Octane، JetStream و Kraken سپرده شده. جالب است بدانید که برخی از این بنچمارک‌ها توسط رقبای مایکروسافت و نه‌خود مایکروسافت (!) به‌منظور ارزیابی عملکرد مرورگرها در مدیریت جاوا اسکریپت ایجاد شده است؛ Octane توسط گوگل و  Kraken توسط سازنده فایرفاکس یعنی موزیلا به‌تولید رسیده است.

07c9c02f22a8e00947e7b438e7db15bb

017a8c295051cb621df341d285ff787f

image-13

به‌طرز جالبی، Edge مایکروسافت توانسته گوگل‌کروم را در JetStream پشت سر بگذارد. البته در سایر بنچمارک‌ها، نتیجه متفاوت است؛ این، نشان می‌دهد که هردو مرورگر نقاط قوت و متمایزی برای مدیریت جاوا اسکریپت‌ها دارند.

cf8848acd7c91aa377222dbd3abe1199

البته سرعتی که یک صفحه‌وب بارگذاری می‌شود، در عملکرد کلی تاثیرگذار است. برای بررسی این مورد، از WebXPRT استفاده شده است که به‌بررسی عملکرد یک مرورگر در مدیریت HMTL و جاوا اسکریپت پرداخته و توانایی هر مرورگر را در اجرای وظایف به‌چالش می‌کشد. در این آزمون‌کلی، ‌ Edge مایکروسافت سایر رقبای خود را کنار زده است. هم‌چنین این مرورگر، 30 امتیاز بیشتر از گوگل‌کروم دریافت کرده که برای اثبات توانایی Edge کافی به‌نظر می‌رسد.

194203d2479fa822f5f3ee4e991a7981(2)

سرانجام، نوبت آزمون HTML 6 فرارسیده؛ آزمونی که نشان می‌دهد یک مرورگر تا چه‌حد می‌تواند از آخرین فناوری‌ها به‌منظور اجرای وظایف دشوار نظیر تماس تصویری و یا انجام بازی‌های سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند. نتایج این بررسی، نشان می‌دهد مایکروسافت موفق شده تا حد زیادی عملکرد Edge را در پشتیبانی از آخرین فناوری‌ها ارتقا دهد. البته این مرورگر در مقایسه با رقبا، حرف چندانی برای گفتن ندارد!

در نهایت، به‌نظر می‌رسد گوگل‌کروم و مایکروسافت Edge در ویندوز 10، عملکرد بسیار مشابه‌ای را ارایه می‌دهند. باید امیدوار بود که مایکروسافت توانسته Edge را به‌گونه‌ای توسعه دهد که در برخی بررسی‌ها، بر گوگل‌کروم چیره شود.

متاسفانه، باید عنوان کرد که بررسی و بنچمارک همه‌چیز نیست. بسیاری ترجیح می‌دهند عملکرد یک مرورگر را در استفاده روزمره از اینترنت به‌چالش کشیده و به‌ارقام و اعداد، اعتماد نکنند. در بررسی عملکرد روزانه، متوجه شدیم مرورگر مایکروسافت Edge تاحد زیادی از مشکلی به‌نام “کندی” رنج می‌برد؛ موردی که باعث خواهد شد تا بارگذاری صفحات وب با سرعت آهسته‌تری صورت گیرد. در صفحاتی که تعداد زیادی جاوا اسکریپ دارند، مرورگر مایکروسافت Edge شما را مجبور خواهد کرد تا بارگذاری کامل جاوا اسکریپت‌ها منتظر بمانید. این، خود باعث می‌شود تا فرآیند وب‌گردی با مایکروسافت Edge، به‌کندی صورت پذیرد. اما بقیه مرورگرها در ویندوز 10، چنین مشکلی ندارند. به‌هرحال، نمی‌شود این مشکل را جامعیت داد!

توجه داشته باشید برای بررسی عملکرد مرورگرها از سیستم زیر استفاده شده است:

  • لپ‌تاپ Portege توشیبا با مشخصات سخت‌افزاری نظیر پردازنده اینتل Core i7 4600U با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH