چرا ظاهر دستانِ انسان، این‌گونه است؟

SONY DSC

آیا تا به‌حال به این نکته فکر کرده‌اید که چرا اندازه و شکل انگشتان‌تان متفاوت از شکل دستان انسان‌های نخستین است؟ اگر نه بهتر است بدانید که دانشمندان تا به‌حال زمان زیادی را صرف تحقیق در رابطه با طبیعت جالب انگشتان دست انسان کرده‌اند. در واقع تئوری‌های فراوانی وجود دارند که به توضیح تفاوت شکل دستان انسان امروزی و نخستین‌ها می‌پردازند و علت این تفاوت را شرح می‌دهند.

در ابتدا اینکه علت نا مساوی بودن اندازه انگشتان ما طبق تمام تئوری‌های موجود، تکامل و مرتبط به کارایی این انگشت‌ها بیان شده است.

یکی از این تئوری‌ها می‌گوید که در زمان انسان‌های نخستین از آنجایی که برای زندگی به ابزارآلات قدرتمند و بهتری نیاز داشتیم، انگشتان و دستان ما می‌بایست بزرگتر می‌بود تا توانایی حمل این ابزارآلات را داشته باشد. طبق تحقیقات دانشمندان این ابزار سال به سال پیشرفته‌تر شده و برای استفاده از آن‌ها نیاز به دستان تخصصی‌تر وجود داشته است.

بزرگ‌ترین تفاوت بین دستان انسان امروزی و نوع نخستین این است که شست‌های امروزی مقابل هم قرار دارند و همین ویژگی گرفتن اشیا را برای ما راحت‌تر می‌کند. به‌علاوه شکل استخوان‌ها، عضلات، بافت و چربی‌ها هم باعث می‌شود که دستان انسان امروزی تبدیل به یک عضو بسیار حساس شود که بتواند نسبت به دستان انسان‌های اولیه حرکت‌های قدرتمندانه‌تر و بهتری را انجام دهد.

تئوری دیگر اظهار می‌دارد که شکل و ظاهر دستان ما، انسان امروزی را قادر می‌سازد که بتواند عمل گرفتن را با دقت و قدرت بیشتری انجام دهد.  همان قدرت و دقتی که در ورزش‌هایی مثل بیس بال مورد نیاز است.

تئوری دیگر اما باور دارد که ظاهر دستان ما بر اساس اولین و ابتدایی‌ترین اسلحه‌ای که بشر می‌تواند از آن بخوبی استفاده کند به این شکل درآمده است و منظور مشت است. زمانی که دستانمان را مشت می‌کنیم، هیچ فاصله خالی بین انگشتانمان باقی نمی‌ماند و همین باعث می‌شود که بتوانیم یک ابزار قدرتمند بسازیم. در واقع بدون داشتن انگشتان این‌چنینی ساختن مشت غیر ممکن خواهد بود.

اما آنچه مشخص است، این است که عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند و باعث شده‌اند که دستان ما امروزه به این شکلی که هست تغییر شکل دهد و این تغییر در طی 1400000 سال رخ داده است.

2 در مورد “چرا ظاهر دستانِ انسان، این‌گونه است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH