با این سنسور کوچک از اتفاقاتی که در بدن‌تان می‌افتد، آگاه شوید!

landscape-1446224289-webb2یک تیم از مهندسان و محققین پزشکی، به رهبری Chad Webb از دانشگاه ایلی‌نویز در Urbana، به تازگی اولین حسگر مشاهده و کنترل خون را توسعه دادند. این سنسور باریک مانند یک تتوی موقتی، روی پوست قرار می‌گیرد. به گفته رهبر این تیم، این حسگر بدون نیاز به رفتن به کلینیک، می‌تواند به سادگی از شما تست بگیرد و با انجام کارهایی مانند اندازه گیری ضربان قلب، فشار خون و نحوه جریان آن در رگ‌ها؛ اطلاعات و دید وسیع‌تری را از خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی به پزشکان بدهد. آقای Webb باور دارد، با توجه به این که حسگر به محققان امکان دنبال کردن جریان و وضعیت خون در بدن افراد را می‌دهد، می‌تواند منجر به باز شدن درهای جدیدی به روی دانشمندان و علم پزشکی شود. او می‌گوید: می‌دانم! برای مدت‌ها حتی خودم هم فکر می‌کردم این امر غیر ممکن است.

در کمال تعجب، دستگاهی که این وضعیت را کنترل می‌کند ساده است. یک ورقه نازک پولک مانند که با چند سنسور حساس به گرما روی یک ورق سیلیکونی قرار گرفته‌اند. زمانی که کار آغاز می‌شود، سنسور‌های گرما با استفاده از حرارت بدن تا دمای ۱۲ درجه فارنهایت می‌رسند و به دلیل باریکی بیش از حد این ورقه سیلیکونی، رسیدن به این دما تنها در ۵ میلی ثانیه انجام می‌شود. بعد از گرم شدن، حلقه سنسورها شروع به اندازه گیری مدت زمانی می‌کند که طول می‌کشد تا رگ‌های پایین سنسورها حلقه را گرم کنند. بعد سرعت انتقال گرمای تولید شده را اندازه می‌گیرند که توسط خون در جریان است. تمام این اندازه گیری‌‌ها منتهی به یک مقدار دقیق از میزان جریان خون خواهد شد. تیم سازنده در این تست‌های چندگانه دریافتند، میزان جریان مشاهده شده هم در حالتی که فرد در حال ورزش بوده و هم در حال راه رفتن، دقیق است.

تصویری که توسط دوربین مادون قرمز کار از این سنسور ثبت شده:

blood flow sensor

طبق گفته Webb، با وجود این که سنسور پس از جذب گرما نقطه کوچکی را روی پوست ایجاد می‌کند، این تغییر آن‌قدر ظریف است که پس از آزمایش ۵۰ نفر، هیچ کدام نفهمیدند این سنسور چه زمانی روشن و چه زمانی خاموش بوده است. او همچنین عنوان کرد این گرما دقیقا زیر آستانه حساسیت پوست ایجاد می‌شود و بی‌خطر است.

تیم هنوز تمایل دارد تا این سنسور را توسعه دهد. با وجود نازکی، حسگر هنوز نیازمند سیم برای انتقال داده و انرژی است. سرپرست تیم مایل به عرضه نسخه بی‌سیم آن است و تیم توسعه دهنده مدتی است کار را شروع کرده و در حال آزمایش راه‌هایی مانند قرار دادن سنسور خورشیدی یا حتی تامین کننده انرژی فیزیوالکتریک است که انرژی لازم برای دستگاه را از گرمای بدن تامین می‌کند.

یک تصویر سه بعدی از این سنسور که روی شریان قرار گرفته:gallery-1446224450-webb-diagram

واضح است که این سنسور می‌تواند آینده خوبی داشته باشد و به کاربران برای کنترل سلامتی بسیار کمک کند (به ویژه بیماران دیابتی که اندازه گیری جریان و فشار خون برای آن‌ها بسیار حیاتی است). Webb معتقد است که این بزرگ‌ترین نوید برای تحقیقات پزشکی است.

بیماری‌های عروقی نیازمند اندازه گیری دقیق جریان خون است، اما جمع‌ آوری اطلاعات سخت است و محدودیت‌هایی دارد؛ مانند بی‌حرکت ماندن بیمار در آزمایشگاه. تیم سازندگان بیان کرده: جمع آوری داده‌ها با یک دستگاه پوشیدنی یک طرح جدید است که هنوز نمی‌دانیم ممکن است چه افق‌های جدیدی را پیش روی ما قرار دهد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH