ناسا جواب داد: چرا مریخ قابل سکونت نیست؟!

ظاهرا ناسا آماده است تا به صورت دقیق به این سوال جواب دهد که چرا مریخ برای زندگی انسان یا هر نوع دیگری از موجودات زنده مناسب نبوده و نیست؟ اخیرا کنفرانسی دیگر توسط ناسا برگزار شد و در آن به بررسی این موضوع پرداخته شد که چرا مریخ از سیاره‌ای مرطوب و دارای آب مایع، تبدیل به سیاره‌ای سرد، خشک و غیر قابل سکونت شده است. مقصر اصلی کیست؟ بادهای خورشیدی!
solar-flair1با کمک اطلاعاتی که کاوشگر MAVEN از آب و هوا و وضعیت دقیق جو مریخ به دانشمندان داد، تیم ناسا توانستند مقدار گازی را که در هر ثانیه از اتمسفر سیاره سرخ جدا شده و به فضای بیکران وارد می‌گردد محاسبه کنند. این مقدار، چیزی در حدود یک چهارم پوند یا 120 گرم در هر ثانیه است. گرچه این عدد، در مقابل تمام گاز موجود در اتمسفر مریخ بسیار بسیار ناچیز است، اما فراموش نکنید که این مقدار، سالانه بالغ بر 3800 تن می‌شود! مطمئنا این عدد، در طول میلیون‌ها سال، بسیار قابل توجه و تاثیرگذار است! بروس، محقق اصلی پروژه MAVEN از دانشگاه کلرادو می‌گوید: “این درست مثل برداشتن یک سکه کوچک از داخل یک مخزن طلای فوق‌العاده بزرگ است. درست است که در ابتدا شاهد هیچ گونه تغییر خاصی در مخزن نیستیم، اما مطمئنا با ادامه این روند، کم کم متوجه کاهش سکه‌ها و پایین رفتن سطح مخزن می‌شوید!”
دانشمندان معتقدند که این کاهش ذرات اتمسفر، در هنگام وقوع طوفان‌های خورشیدی شدت بیشتری پیدا می‌کند. ذراتی که از خورشید به سوی سیارات منظومه شمسی پرتاب می‌شوند، دارای سرعتی بالغ بر 1.5 میلیون کیلومتر بر ساعت هستند. یعنی مسافت بین خورشید تا مریخ را تنها در 6 یا 7 روز می‌پیمایند! این ذرات که دوقطبی‌های کوچک مغناطیسی هستند، طبق قوانین فیزیک، با حرکت خود موجب ایجاد میدان الکتریکی می‌شوند و میدان الکتریکی نیز مولکول‌های موجود در جو مریخ را به حرکت وا داشته و آن‌ها را وادار می‌کند که با سرعتی بالا به سوی فضای بیکران پرتاب شوند. محققان می‌گویند که این طوفان‌های خورشیدی، در چند میلیارد سال گذشته که خورشید جوان‌تر بوده است، بسیار قوی‌تر بوده‌اند. همین موجب شده‌ است که اتمسفر مریخ با سرعت بالایی تضعیف شده و سیاره سرخ به شکلی درآید که ما امروزه می‌شناسیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH