خون‌ریزی داخلی از دید کامپیوتر!

ITRESAN-9-94 (10)  تابه‌حال فکر کرده‌اید که خونریزی داخلی بدن به چه ترتیب خواهد بود؟ اگر دوست دارید که پاسخ این سوال را بدانید بهتر است تا با این متن همراه باشید تا بتوانید تصاویر خونریزی داخلی از دید کامپیوتر را مشاهده کنید.

کسانی که عاشق فیلم‌های اکشن مدرن و امروزی هستند به سطح بالایی از تخیل دست پیدا کرده‌اند و می‌توانند بسیاری از رخدادهایی که به‌واسطه ضربه خوردن برای بدن انسان اتفاق می‌افتند را به‌خوبی درک کنند؛ بنابراین این دسته از افراد دارای آمادگی روانی برای مشاهده فرآیند خونریزی داخلی بدن هستند ولی اگر شما طاقت دیدن خون را ندارید، ممکن است دیدن تصاویر این متن نیز برای شما ناخوشایند باشد.

یک متخصص برجسته در دانشگاه لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا امریکا که جف الدرج (Jeff Eldredge) نام دارد، موفق شده است تا با کمک فناوری شبیه‌سازی گرافیکی کامپیوتری برای ارایه ساختار منحصربه‌فرد خونریزی داخلی اقدام کند. البته او برای این کار به یک آسیب‌دیدگی ساده بسنده نکرده است و به سراغ شبیه‌سازی ساختار برخورد یک گلوله انفجاری به بدن انسان رفته است.

ITRESAN-9-94 (10)-2در این شرایط او ابتدا به سراغ شبیه‌سازی ساختار خون انسان به‌وسیله گرافیک کامپیوتری رفته و پس‌ازآن نیز با کمک اطلاعات موجود از آناتومی بدن به سراغ ساخت یک نسخه سه‌بعدی از پای انسان رفته است. در ادامه یک گلوله انفجاری به این پای گرافیکی برخورد می‌کند که می‌توانید تصویر این برخورد را پایین‌تر از این خط مشاهده کنید.

ITRESAN-9-94 (10)-3ITRESAN-9-94 (10)-4نکته جالب در این برخورد این است که بخشی از عضلات ساق پا به‌واسطه موج انفجار با لرزش شدید روبرو شده‌اند که در عکس، این مورد کاملا واضح و قابل رویت است. در ادامه این دانشمند به شبیه‌سازی خونریزی داخلی در دو وضعیت مختلف پرداخته است.

ITRESAN-9-94 (10)-5وضعیت نخست که تصویر آن را در بالای این پاراگراف مشاهده می‌کنید، مربوط به شرایطی است که پای فرد به‌صورت عمودی قرار دارد و به‌صورت بدیهی جریان خود تحت تأثیر جاذبه زمین به‌سوی کف پا جاری است. در این وضعیت میزان خون داخل پا به نحوی شکل می‌گیرد که عمده خون از طریق سوراخ حاصل از خروج گلوله از بدن خارج می‌شود.

ITRESAN-9-94 (10)-6عکسی که پیش‌ازاین پاراگراف مشاهده می‌کنید، حاصل فرآیند شبیه‌سازی پا پس از برخورد گلوله و قرار گرفتن آن به‌صورت افقی نسبت به زمین است. در این وضعیت بیشتر خون در داخل پا پخش می‌شود و تنها بخشی از آن از پا خارج می‌شود که البته همین بخش هم به‌اندازه کافی جدی است که بتواند فردی را به دیار باقی رهسپار کند.

الدرج درباره این طرح می‌گوید:

ما امیدواریم که شبیه‌سازی صورت گرفته توسط ما بتواند تجربه ‌آموزشی برای دانشجویان علوم پزشکی را بهبود بخشد. البته وقتی‌که عکس‌العمل فرزندانم و دیدن چندش آمیز بودن تصاویر ساخته شده برای آن‌ها را می‌بینیم، به‌صورت ناخودآگاه به حس رضایت دست پیدا می‌کنم. با این حساب احتمالا من یک پدر وحشتناک و بد هستم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH