بررسی هاردهای پرتابل سیلیکون پاور A65 و A85: قدرت و امنیت

روزی روزگاری بود که داشتن یک هارد اینترنال داخلی 700 مگابایتی برای سیستم‌های خانگی آرزو بود! نمی‌دانم شما یادتان هست یا نه اما شخصا به خاطر دارم که اولین بار که یک هارد 700 مگابایتی را برای سیستم خانگی‌مان خریدیم، فروشنده می‌گفت به راحتی می‌توانید یک سی‌دی را داخل هارد خود کپی کنید! به همین خاطر هم یک سی‌دی بازی به ما هدیه کرد که داخل آن حدود 60 یا 70 تا بازی کم حجم بود! خب آن زمان ویندوز 3.1 بود و نصب آن نهایتا به 10 تا فلاپی دیسک نیاز داشت! قطعا اکثر همراهان ما از قشر جوان و نوجوان بوده و این موضوع را به خاطر ندارند.

Cover-SP

اما ربط این خاطره کوچک به بررسی امروز چیست؟ خب شاید هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که روزی برسد هاردهای اکسترنال و حتی فلش دیسک‌هایی تولید شوند که قدر یک بند انگشت هستند و یا هاردهای پرتابل یا همان پاسپورتی‌های معروفی ظهور کنند که قد یک کف دست بوده و ظرفیتی معادل 2 ترابایت دارند!

امروز دیگر هر فردی یک هارد جدا برای خود داشته و در کنار ترس از سوختن هارد داخلی سیستمش، ترجیح می‌دهد که فایل‌ها و عکس‌های شخصی‌اش را در فضای جدایی نگه‌داری کند (دوره ما ازین خبرا نبود، شماها یادتون نمیاد یه پلاستیکایی بود می‌کشیدن رو کیس که خاک نگیره!).

کمپانی‌های معتبر زیادی هم اکنون در حوزه تولید هارد دیسک‌های پرتابل فعالیت می‌کنند که Silicon Power هم اکنون یکی از معروف ترین و معتبرترین آن‌ها در بازارهای جهانی است و به تبع آن نیز در کشور ما این برند طرفداران خاصی دارد.

قصد داریم تا در این مطلب دو هارد جدید این کمپانی یعنی Armor A65 و Armor A85 را باهم بررسی کنیم.

طراحی

ابتدا به Armor A65 نگاهی می‌اندازیم، قطعا سری آرمور این کمپانی را می‌شناسید. پیش از این که بخواهیم به قابلیت‌هایش بپردازیم، باید بگوییم این هارد از لحاظ فیزیکی به اندازه یک کف دست است. A65 سیلیکون پاور بدنه‌ای پلاستیکی داشته و روی آن نیز پوشش خاص و نرمی شبیه به مخمل دارد. با توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده برای این محصول، ابعاد این هارد برابر 143.4 در 86.7 میلی‌متر است و ضخامت آن نیز 20.7 میلی‌متر است. وزن این هارد جمع و جور تنها حدود 240 گرم است که بسیار سبک به نظر می‌رسد و هنگام در دست داشتنش احساس خوبی خواهید داشت.

پشت این هارد و بر روی پوشش نرمش، شکاف‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد کابل ارتباطی را درونش قرار داده و آن را گم نکنید! بدین‌وسیله دیگر نگران همراه نداشتن کابل هارد نباید باشید.

تصاویر این محصول را می‌بینیم:

A65 A65-2 A65-Back A65-Front A65-Side

نمونه دیگری که در اختیار ماست، بازهم از سری Armor بوده و مدل آن A85 است. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد که مدل جذابی باشد!

A85-6

این دستگاه ظاهر جالبی دارد و در نگاه اول ممکن است با دیدن آن و نامش یاد خیلی چیزها بی‌افتید! به طور مثال من به اولین نفری که آن را نشان دادم و البته در این حوزه‌ها نبود، فکر کرد که یک اُدکلن است! خود من با دیدن آن به یاد قمقمه‌های جنگی می‌افتم (گفتم که جذاب است).

بهره‌گیری از یک بدنه آلومینیومی بسیار محکم همراه با ابعاد 132.5 در 92.3 میلی‌متر در کنار 26 میلی‌متر ضخامت نشان می‌دهد که این هارد جثه نسبتا بزرگی دارد. وزن این گجت محکم و مقاوم برابر 364 گرم است. این مدل نیز همانند مدل قبل دارای نواری پلاستیکی است که می‌توانید با بهره گیری از آن کابل موجود را حمل و نقل کنید.

ویژگی دیگر این دو هارد آن است که در صورت گم شدن کابل می‌توانید به راحتی نمونه ساده‌ای را تهیه کرده و مشکل خود را با آن رفع نمایید!

تصاویر Armor A85 را ببینید:

A85-port

a85 A85-2 a85-3 A85-4

قابلیت‌ها، عملکرد و …

ابتدا به سراغ آرمور آ65 می‌رویم. همان‌طور که از نام این محصول پیداست، باید با یک دستگاه محکم و قدرتمند طرف باشیم. اصلا بهره گیری از نام Armor یا همان «زره» توسط کمپانی سیلیکون پاور بی دلیل نبوده است.

بخش‌های حساس و داخلی این هارد توسط محکم‌ترین امکانات موجود مواظبت می‌شوند. این هارد با بهره گیری از استاندارد MIL-STD-810G 516.6 و تست سقوط و ضربه، از سه لایه بسیار محکم ساخته شده است که در کنار لایه پلاستیکی روی محصول، یکی از محکم‌ترین، مقاوم‌ترین و با دوام‌ترین هاردهای بازار است.

SP-1

بهره گیری از یک سیستم تعلیق خاص داخلی قابلیت کاهش لرزش را برای این محصول فراهم کرده و ثبات آن را بیش از پیش تقویت می‌نماید. البته به لطف طراحی جالب سیلیکون پاور، روکش پلاستیکی این محصول، هارد شما را از هرگونه لغزش و ضربه محافظت کرده و البته به لطف آن دیگر نگران خط و خش نیز نباید باشید. آخرین هنر این هارد نیز قابلیت ضد شوک بودن آن است که بازهم به لطف همین طراحی محافظت سه لایه آن است.

پیش از این که کمی وارد بحث بررسی تخصصی شویم لازم است بگویم که این هارد از گواهینامه IP67 بهره‌مند است که به شما اجاره می‌دهد تا عمق یک متری و به مدت 30 دقیقه همراه با هارد خود شنا کرده و لذت ببرید!

با نرم افزار ساده‌ای سعی در ثبت بنچمارک این هارد داشتیم که سرعت نوشتن و خواندن آن را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

Benchmark

حال اگر علاقه به فیلم دیدن و کپی فیلم‌ها بر روی هارد خود دارید، می‌توانم بگویم که با بهره‌گیری از فناوری USB3.0 سرعت کپی فایل‌ها بسیار لذت بخش است. البته قطعا سرعت کپی فایل، به سخت افزار کامپیوتر و لپ‌تاپ شما نیز بستگی دارد، اما دو تست ساده انجام دادم که بد نیست شما هم ببینید.

ابتدا سعی کردم که یک فابل 2 گیگابایتی را داخل هارد کپی کنم، خب کپی این فیلم جذاب تنها 25 ثانیه طول کشید. این هم تصویرش:

2-gigi-copy-A65

این زمان با استفاده از پورت USB2.0 تقریبا دو برابر بود.

2-gig-usb2

سپس خواستم تا حجم بیشتری از فیلم‌ها را کپی کنم، 99 گیگابایت کافی است؟ (دلتان نخواهد البته، ولی بالاخره فیلم دیدن تفریح خوبی است) زمان کپی این میزان فیلم تقریبا 30 دقیقه طول کشید.

usb399-gig

این زمان با بهره‌گیری از پورت USB2.0 حدود 1 ساعت و 5 دقیقه شد.

99gig-usb2

به طور کلی، هارد پرتابل A65 برای هر کاربری بسیار مفید است. این هارد با هد 2.5 اینچی در ظرفیت‌های 500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی موجود بوده و به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با بهره گیری از نرم افزار امینتی درون هارد، برای اطلاعات خود رمز عبور گذاشته و از امنیت آن‌ها بیش از پیش مطمئن شوید.

اما سری به قمقمه جنگی و جذابمان یعنی A85 می‌زنیم!

این محصول از استانداردهای خاص ارتش ایالات متحده آمریکا برخوردار است که باعث می‌شود از حفظ اطلاعات خود مطمئن شوید. این هارد دیسک از سه لایه مجهز برای محافظت از اطلاعات شما تشکیل شده است و خود را در برابر تمام اتفاق‌هایی که به طور روزانه ممکن است برای یک هارد روی دهد، مصون نگاه می‌دارد.

بهره‌گیری از یک سیستم تعلیق بسیار حرفه‌ای در لایه اول باعث می‌شود تا شوک و ضربه‌های وارده به هارد، به هیچ وجه نتوانند به اطلاعات مهم و شخصی شما نزدیک شده و آن‌ها را از بین ببرند. لایه دوم یک پوشش لاستیکی بسیار قوی است که همانند یک ضربه‌گیر عمل کرده و خنثی سازی را بر عهده دارد! لایه سوم نیز، یک آلومینیوم سنگین و بسیار قدرتمند است که می‌تواند فشارهای باور نکردنی وارده را تحمل کرده و یک تنه از اطلاعات شما مراقبت کند.

A85-f1-en-(1)

حال در کنار این سه لایه می‌توانید از نرم افزار امنیتی رایگانی که درون هارد قرار دارد نیز استفاده نمایید! دیگر چه کسی می‌خواهد به اطلاعت فوق محرمانه شما که احتمالا شامل چند فیلم و سریال ساده و کارتون دوبله شده است آسیبی برساند!

یادم رفت بگویم که در کنار تمامی این قابلیت‌ها، حضور گواهینامه IP68 به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید گرد و غبار و آب را به سمت این هارد نشانه بگیرید! در واقع به لطف طراحی یک پارچه آرمور A85 و بدنه آلومینیومی آن این محصول بسیار مقاوم است.

هنوز نگران فیلم‌هایتان هستید؟ خب ایرادی ندارد! این هارد جذاب و زیبا در مقابل فشار هم بسیار مقاوم است. بدنه آلومینیومی A85 می‌تواند تا فشار 500 کیلوگرم را به طور مستقیم تحمل کند. اگر می‌خواهید چهره زیبای A85 نیز آسیبی نبیند، بدانید که این روکش ضد خش، خراش، اثر انگشت و … است.

اما عملکرد فنی این هارد نیز همانند مدل قبل مورد بررسی قرار گرفت. تصویر زیر بنچمارک این هارد و سرعت خواندن و نوشتن را نشان می‌دهد.

A85

سرعت کپی فیلم نیز با ظرفیت 2 گیگابایت و هم با حجم 99 گیگابایت تقریبا چیزی معادل مدل قبل است: تصاویر آن را می‌توانید ببینید:

2-gig-time-A85time-copy-usb-3-A85

کلام آخر

خب به طور کلی، باید بگویم که داشتن هارد پرتابل این روزها از نان شب نیز برای کسانی‌که علاقه‌مند به نگه‌داری فیلم‌های آموزشی، درسی و … خود هستند هم واجب‌تر است! (الکی مثلا من نمی‌دونم شما هارد رو واسه چی می‌خواید)

SP-2

این دو هارد با توجه به دارا بودن استانداردهای نظامی و بهره‌گیری از فناوری‌های جذاب در حفظ و نگه‌داری اطلاعات، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. همان‌طور که در متن هم ذکر شد، این هاردهای پرتابل در ظرفیت‌های 500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی در بازار و با گارانتی شرکت متین عرضه می‌شود.

8 در مورد “بررسی هاردهای پرتابل سیلیکون پاور A65 و A85: قدرت و امنیت”

  1. این جمله منو کشت:
    به شما اجاره می‌دهد تا عمق یک متری و به مدت 30 دقیقه همراه با هارد خود شنا کرده و لذت ببرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH