نخستین وب‌سایت جهان ۲۵ ساله شد

25 سال پیش در چنین روزی اولین وب‌سایت جهان متولد شد

این روزها برای بسیاری از ما، اینترنت به امری عادی تبدیل شده است و در طول چند سال گذشته شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در این حوزه بوده‌ایم، بااین‌حال جالب است بدانید که تمام این‌ها در یک دوره نسبتا کوتاه از زمان، به وقوع پیوسته‌اند. اگر تاکنون نمی‌دانستید، ۲۵ سال پیش در چنین روزی اولین وب‌سایت جهان، آنلاین شد. تنها پس از گذشت ۲۵ سال، وقتی که امروز قدرت اینترنت را با آن زمان مقایسه می‌کنید، قطعا ذهن را به تفکر وا می‌دارد.

این ماجرا به ۲۰ دسامبر ۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی که اولین وب‌سایت جهانی با نام وب گسترده جهانی تیم برنرز-لی در CERN متولد شد. هرچند برخلاف تصور عامه، این تاریخ انتشار وب‌سایت نیست و این اتفاق، چند ماه بعد در ۶ اوت ۱۹۹۱ رخ داد. بااین‌حال، این یک لحظه بسیار مهم در تاریخ اینترنت به شمار می‌رود.

اگر شما علاقه‌مندید بدانید که اولین وب‌سایت جهان، زمانی که آنلاین شد چه شکلی بوده است، خوشحال باشید؛ چرا که می‌توانید نسخه A سال ۱۹۹۲ وب‌سایت را که هم‌اکنون به صورت آنلاین در دسترس است، پیدا کنید. CERN توضیح داده است که این وب‌سایت به طور اساسی ویژگی‌های وب را توصیف می‌کند، ازجمله اینکه چگونه می‌توان به اسناد دیگران دسترسی پیدا کرد و یا چگونه می‌توان سرور خود را راه‌اندازی نمود و همچنین مسائل دیگر.

برنرز-لی کماکان در قید حیات است و البته بسیار هم پرمشغله. او هدایت کنسرسیوم وب گسترده جهانی را بر عهده دارد که خود از بنیان‌گذاران آن بوده است. او بر روی محافظت از “وب باز” علیه سانسورهای دولتی و تلاش‌ها برای آسیب رساندن به بی‌طرفی اینترنت، کار می‌کند. بااین‌حال، CERN مانند گذشته درگیر این مسئله نیست و تلاش خود را بر یافتن پاسخ به سوالات بنیادی متمرکز کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH