تغییرات آب و هوایی مدت زمان سفر شما را تا دوبرابر افزایش می‌دهد!

بر اساس اطلاعاتی که در نشریه تحقیقات زیست‌ محیطی منتشر شده است، تغییرات آب و هوا می‌تواند بر کیفیت سفرهای هوایی هم تاثیر منفی بگذارد.

جریان هوای جت استریم (jet stream) جریانی است که با سرعت بالا در اتمسفر زمین در حرکت است و تحت تاثیر تغییرات آب‌ و هوا، در حال شدت گرفتن است. اما این جریان چه تاثیری بر محیط زیست ما خواهد داشت؟

jet

دقیقا همان‌طور که اگر شما در جهت جریان آب شنا کنید سرعت بیشتری خواهید داشت، خلبانان هم می‌توانند با پرواز در جهت جریان جت استریم،‌ سریع‌تر به مقصد برسند و سوخت کمتری مصرف کنند. اما از طرفی اگر مسیر حرکت آن‌ها خلاف جهت جت استریم باشد، مدت پروازشان طولانی‌تر خواهد شد.

محققان با مشاهده مدل‌های کامپیوتری جت استریم پیش‌بینی کرده‌اند میزان استفاده از کربن دی اکسید (یکی از گازهای گلخانه‌ای) در آینده دو برابر میزان فعلی خواهد شد. محققین این موسسه اعلام کرده‌اند با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده، جت استریم با شدت بیشتری نسبت به قبل در جریان خواهد بود که این امر می‌تواند مدت زمان پرواز میان انگلیس و آمریکا را دو برابر نماید، یعنی بیش از ۷ ساعت! پرواز از آمریکا به انگلیس هم دوبرابر (حدود ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه) خواهد شد که این زمان تنها ۴ دقیقه کمتر از مدت زمان ثبت شده در سال قبل و هنگام اوج گرفتن جت استریم است. برای مقایسه وخیم شدن اوضاع باید بگوییم، امروزه پرواز از ابتدای محدوده اقیانوس اطلس تا انتهای آن بین ۶ تا ۸ ساعت زمان می‌خواهد.

17323618152_6998163579_k

متاسفانه حتی سرعت بیشتری که هنگام بازگشت از آمریکا به اروپا شاهدش هستیم هم برای جبران افزایش زمان پرواز کافی نیست و روزانه در حدود ۶۰۰ پرواز که بر فراز اقیانوس اطلس در حرکتند با این مشکل مواجه هستند.

در قسمتی از این گزارش به این موضوع اشاره شده که:

حتی با فرض این که در آینده سفرهای هوایی رشد نخواهد داشت، روند جاری سفر بر فراز اقیانوس اطلس منجر به این می‌شود که هواپیماها به هوابردها تبدیل شوند و هر ساله حدود ۲۰۰۰ ساعت اضافه‌تر زمان صرف شود، ۷.۲ میلیون گالن بیشتر بسوزد که هزینه‌ای برابر ۲۲ میلیون دلار دارد و حدود ۷۰ میلیون کیلوگرم کربن دی اکسید به جو اضافه شود که این میزان کربن دی اکسید برابر با میزان تولید سالانه ۷۱۰۰ خانه معمولی است.

البته باید این نکته را هم متذکر شویم که در این تحقیقات فقط مسافت بین آمریکا و اروپا (لندن تا نیویورک) در نظر گرفته شد اما در نیم‌کره جنوبی زمین هم جریان‌های جت استریم وجود دارند و تمام این اتفاقات وحشتناکی که در متن بالا به آن اشاره شد، دو برابر خواهد شد. به هر حال چند سالی است همه ما بحران‌های ایجاد شده بر اثر تغییرات آب و هوا را حس کرده‌ایم و تنها راه نجات این ماجرا هم پیش‌گیری از وقوع اتفاقاتی است که باعث تسریع این تغییرات می‌شوند. اگر بخواهیم نتیجه را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم این ما هستیم که نجات یا نابودی زمین را تعیین خواهیم کرد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH