اسنپدارگون ۸۳۵

پشتیبانی پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام از ویندوز ۱۰

شاید یکی از قدیمی‌ترین اتحادهای دنیای تکنولوژی اتحاد ویندوز و پردازنده‌های اینتل باشد که با نام وینتل (Wintel) شناخته می‌شود. اما امروز این اتحاد نیز به تاریخ پیوست. امروز مایکروسافت و کوالکام اعلام کردند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ قادر خواهند بود که ویندوز ۳۲ بیتی را بر روی چیپست‌های اسنپدراگون اجرا کنند.

این بدان معناست که برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته، ویندوز بر روی پردازنده‌های غیر اینتل نیز اجرا می‌شود. تری میرسون معاون اجرایی ویندوز می‌گوید:

عرضه ویندوز ۱۰ برای محصولات باریک، سبک، پربازده از نظر انرژی و همیشه متصل به اینترنت که از پلتفرم اسنپدراگون کوالکام استفاده می‌کنند، قدم بعدی ما برای عرضه خلاقیت به مشتریانمان در هر زمان و هر مکان است.

این بدان معنا نیست که ویندوز ۱۰ موبایل خاتمه پیدا می‌کند. اجرای ویندوز ۱۰ احتمالا به قویترین چیپست‌های کوالکام نیاز خواهد داشت، بنابراین طیف گسترده‌ای از محصولات میان‌رده و پایین‌رده قادر به استفاده از ویندوز ۱۰ نخواهند بود.

ویندوز و پردازنده‌های x86 اینتل سالهاست که با هم جفت و جور هستند. هر نسخه از ویندوز در ۱۵ سال گذشته نیاز به یک پردازنده سازگار با x86 داشته تا کامل اجرا شود. گرچه دیگر کمپانی‌ها نیز پردازنده‌های سازگار با x86 ساخته‌اند، اما اینتل موقعیتی برتر در بازار دارد.

گرچه اینتل بازار لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ را تقریبا قبضه کرده است، اما بازار موبایل زیر سلطه ARM قرار دارد. اکثر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها از معماری ARM استفاده می‌کنند و کوالکام، اپل، سامسونگ و مدیاتک اصلی‌ترین سازنده‌های چیپست‌های مبتنی بر معماری ARM هستند. چیپ‌های ARM مصرف انرژی کمتری دارند و اینتل هیچ‌گاه نتوانست چندان نقشی در بازار اسمارت‌فون داشته باشد.

مایکروسافت سعی کرد با عرضه ویندوز RT در سال ۲۰۱۲، فاصله با ARM را کم کند. ویندوز RT موفق نشد، چون رابط دسکتاپ نداشت و از اپلیکیشن‌های مشهور ویندوز نیز پشتیبانی نمی‌کرد. ویندوز RT با عرضه ویندوز ۱۰ کنار گذاشته شد. اما مایکروسافت سعی کرده که این اشتباه را تکرار نکند. به همین دلیل، اپلیکیشن‌ها از طریق نمونه‌سازی (emulation) اجرا می‌شوند. این بدان معناست که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری کوالکام مجبور نخواهند بود از نسخه کم قابلیت و کم مصرف اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. این استراتژی مشکلات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال، اپلیکیشن‌ها و بخصوص بازی‌هایی که از طریق نمونه‌سازی اجرا می‌شوند، سرعت کمتری نسبت به اپلیکیشن‌هایی دارند که بر روی معماری اینتل اجرا می‌شوند.

استراتژی کوالکام و مایکروسافت وابسته به پلتفرم جهانی ویندوز مایکروسافت خواهد بود، اما توسعه‌دهندگان تمایلی به توسعه اپلیکیشن برای این پلتفرم ندارند، چون بازاری برای اپلیکیشن‌های ویندوز خارج از دسکتاپ وجود ندارد. البته این مسئله مرغ و تخم‌مرغ را به ذهن متبادر می‌کند. شاید در سال ۲۰۱۷ و با عرضه گوشی سرفیس شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH